Louis skrev:Så fik jeg den Le Tallec pladespiller op og køre der landet for en lille måned siden. NT armboard og og ny arm - og den spiller faktisk næsten lige så godt som den ser ud..
Nu mangler jeg bare de originale fødder, som nok bliver svært.

Hej Louis.
Hvis det er vigtigt for dig at få din Le Tallec til at være helt original, så har du bestemt ret i at du mangler fødderne. Hvis du derimod gerne vil have den til at lyde godt, så synes jeg bestemt IKKE at du mangler dem. Jeg havde på et tidspunkt 2 Le Tallec, én med originale fødder, og én hvor de manglede. Den hvor de manglede har jeg monteret Pulsar Points under. Helt konkret har jeg brugt 3 Pulsar Points, hvoraf de 2 er afkoblet med kork, og den tredje har direkte mekanisk kobling (Pierre Lurne som designede Goldmund Studio og Pierre Lurne pladespillernes teori om "mechanical grounding"). For mig er der ikke den ringeste tvivl, om at det lyder langt bedre UDEN de fjollede originale fjederfødder. De én af mine Le Tallec´s skulle videre, valgte jeg at beholde den med Pulsar Points.
Hvis det skal give nogen mening at sige at et værk lyder bedre end et andet, så vil jeg mene, at det er nødvendigt først at prøve dem med samme arm og pu. Jeg ville nok starte med Stax armen som udgangspunkt, og så finde den pu som fungerer bedst på den. Jeg kan også se, at du bruger et uoriginalt armrør (Ua7cf) på din Stax arm. Det er sikkert ikke let at finde et UA9 rør til den, men det burde ikke være umuligt at finde et UA7 rør i aluminium. Jeg foretrækker helt klart aluminiumsrøret på en UA7 (Også til pu som burde have nytte af et let cf rør), så jeg vil ikke være overrasket hvis det også virker bedre på en UA9 base.
Til sidst vil jeg opfordre dig til at bruge samme plademåtte på alle afspillerne når du sammenligner. Materialet er bestemt ikke ligegyldigt. Selv foretrækker jeg acryl, men det kræver en rimelig pladestrammer (Hvilket din Le Tallec jo heldigvis har). Hvis du bruger den originale filtmåtte ovenpå Le Tallec´s pladetallerken, så vil jeg kraftigt opfordre til at prøve med et andet materiale, den hjælper ikke på lyden (Filtmåtten mellem de to glastallerkener synes jeg derimod du skal lade blive).
Jeg har ikke nogen erfaringer med SP10, men jeg kan med sikkerhed sige, at en Le Tallec kan lyde fremragende, hvis bare den får en ordentlig afkobling, en god arm/pu, og en god plademåtte.
Hvad pu bruger du på din Le Tallec lige nu?
Mvh. Lars.