Acoustic Research Højttalere

Rosinen i pølseenden

Re: Aoustic Research

Indlægaf his067 » søn 24. jul 2016 21:36

KlausM skrev:
Salget blev så hjulpet yderligere på vej, af alle de "stjerner" indenfor musikken, der bekendte sig til højttalere fra AR og blev afbildedet i AR's brochure materiale: Louis Armstrong, Herbert von Karajan, Miles Davis, Karl Böhm, Judy Collins, Arthur Fiedler, Don Ellis, James Frey, Seiji Ozawa, Dietrich Fischer-Dieskau, Jerry Mulligan mmfl. og vistnok uden at de fik en øre for det (men de fik nok et sæt højttalere forærende). Edgar Vilchur forstod det der med relationship management længe før det blev et Harvard Buzz-word; Bemærk at Louis Armstrong annoncen er fra 1958:

Du glemmer Aksel Schiøtz!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Acoustic Research Højttalere

Indlægaf Fredmarantz » søn 24. jul 2016 21:38

De ER godtnok fede. Jeg hørte dem engang ved en KT-hifiudstilling tilbage i ca. 1980 - og syntes MEGET godt om dem - omend de vist gerne vil have noget til føden for at bestille noget - men det har du jo også. Jeg overvejede faktisk sådan et sæt på et tidspunkt, men besindede mig.
Jeg havde jo allerede på det tidspunkt par JBL 4333A - men kom i "købelyst" - det kan jo ske. Jeg vaklede lidt frem og tilbage mellem et par fine Cabasse Goeland og så disse AR9. Det blev som bekendt ingen af delene idet jeg stadig har mine JBL.

Men et superfund - Tillykke med dem - og godt, at du fik fat i dem - jeg ved, at du vil "guard them with your life" :-)

Når du har besigtiget dem, kunne det være fint med en tilstandsrapport. :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Fredmarantz » søn 24. jul 2016 21:39

Ha - Louis Armstrong var også Marantz-mand (+ Tandberg!) - en kvalitetsbevidst herre. :p

Marantz'erne er en model 7T (SS) + 1 tuner model 10B - han skulle i øvrigt også have et par gamle model 2 monotrin :shock:

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » søn 24. jul 2016 23:51

nå - tilbage til AR, men stadig Louis Armstrong. Han havde vist AR 4x (monteret i loftet?)

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Torben » man 25. jul 2016 01:39

Armstrong rejste altid rundt med 2 Tandberg & -og lyttede til egne optagelser af sine koncerter!
AR! Et legende mærke - husker fra en udstilling - under klargøringen til åbningen at AR standen pandede en hylde op på en spånplade væg!
Vi sagde " den kan da ikke spille der?"
AR folkene sagde "Ork jo"
Det kunne den!
Et godt mærke - der ikke sparede på "kendte folk reklamer"
Det kongelige teater havde også AR - men skiftede til JBL!
Med hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet

Lokalitet: Allerød

Indlægaf Fredmarantz » man 25. jul 2016 03:32

Jeg ved, at KlausM bogstaveligt talt tømte teatret for de resterende AR LST + andre AR

Vh Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf KlausM » man 25. jul 2016 06:43

Fredmarantz skrev:Jeg ved, at KlausM bogstaveligt talt tømte teatret for de resterende AR LST + andre AR
Vh Freddy

Helmer og jeg hentede en bunke AR-6'er på vej til skrot, men LST'erne var der desværre ingen spor af.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Aoustic Research

Indlægaf KlausM » man 25. jul 2016 08:28

his067 skrev:Du glemmer Aksel Schiøtz!

Jeg har aldrig hørt om, eller set Aksel Schiøtz nævnt eller afbilledet ifm AR højttalere, har du noget materiale?

Der er ingen hits på navnet på http://www.classicspeakerpages.net/IP.Board/ heller.

Mvh Klaus
Brugeravatar
KlausM

Indlægaf his067 » man 25. jul 2016 09:52

Da jeg var meget ung, måske 6-10 år gammel var jeg en stor Aksel Schiøtz fan, så jeg husker tydeligt annoncen: det var et billede af Schiøtz ved sit klaver, fotograferet fra venstre side (han måtte jo afbryde sin karriere pga af en parese af den ene halvdel af sit ansigt som betød at hans ansigt 'hængte' lidt underligt i højre side). Han underviste dengang i Amerika/Toronto, og der var et sæt AR højtalere i hans reolsystem. Jeg har også ledt efter billedet uden held: det må have været i High Fidelity (dengang det var i Sort/Hvid) måske omkring 1974-75 (han må jo stadigvæk have været i live da annoncen blev lavet)?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)

Indlægaf ferr31 » man 25. jul 2016 11:09

Hej Klaus

Tak for besøget igår, det var hyggeligt at du lige havde tid til at kigge forbi efter dit "fund" :p
Som du jo selv kunne se har jeg jo lidt af hvert også gamle blade så her kommer lige et billed
fra High Fidelity marts 1972 som viser at his067 kun husker forkert på årgangen :lol:

Billede
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31

Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Indlægaf his067 » man 25. jul 2016 11:31

Altså, for fanden da også....2 år ved siden af. Jeg må være ved at blive gammel. ;)
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf ferr31 » man 25. jul 2016 12:00

his067 skrev:Altså, for fanden da også....2 år ved siden af. Jeg må være ved at blive gammel. ;)

Jeg synes det er imponerende, jeg kan dårligt huske hvad jeg lavede igår ;)
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31

Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Indlægaf KlausM » man 25. jul 2016 12:21

ferr31 skrev:Hej Klaus
Tak for besøget igår, det var hyggeligt at du lige havde tid til at kigge forbi efter dit "fund" :p
Som du jo selv kunne se har jeg jo lidt af hvert også gamle blade så her kommer lige et billede
fra High Fidelity marts 1972 som viser at his067 kun husker forkert på årgangen :lol:

Imponerende godt fundet, den annonce kunne jeg ikke huske, den er endda på dansk, var den i High Fidelity?

Det ser ud som om, at AR stadig var repræsenteret ved KT-Radio på det tidspunkt, det må være lige før de fik deres eget Skandinaviens-kontor i DK ude i Glostrup/Vallensbækvej, jeg mener at det var i 1972. Efter de lukkede det igen omkring 1980, overtog SC-Audio agenturet. Her er en annonce fra AR, hvor de annoncerer det nye kontor, og søreme om ikke Aksel sidder der:

AR_Denmark.jpg

Og tak for hyggeligt selskab og beværtning på vej hjem fra Fyn i går :thumbsup:

Mvh Klaus
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
KlausM

Indlægaf KlausM » man 25. jul 2016 14:44

Fredmarantz skrev:Når du har besigtiget dem, kunne det være fint med en tilstandsrapport. :thumbsup:

Vh Freddy

Nu har jeg fået dem ud af bilen og foreløbigt er de sat ind på værkstedet. De er i pæn stand både finér, rammer og stof, men med minimal slitage. De er i helt original stand, ingen modifikationer, end ikke nye kondensatorer i delefilteret. Kanterne er sidst skiftet i 2001, og de er færdige, så både basser og lav mellemtone enheder skal have nye skumkanter, basserne er stemplet uge 47/78, så mon ikke de er fra 1979. De lugter lidt (røg eller hund??), så de kan stå i værkstedet og lufte lidt af, mens jeg laver kanter, og får bestilt lidt kondensatorer hjem til delefiltrene.

Mvh Klaus
Brugeravatar
KlausM

Indlægaf Hackenberg » man 25. jul 2016 14:56

Til lykke med dem.
Er det noget med at der er en amerikansk og en europæisk version af dem?
Talte med Vagten om det ved sidste træf. Ved du noget om det?
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere