Casper skrev:Åhja. 16 Horsepower. Dem har jeg ikke hørt i 10-12 år, hvilket er en kæmpe fejl. Jeg husker dem ganske godt. Der er noget western-agtigt over det. På den der gritty, støjende, slæbende, dyriske, beskidte, rockende, country-punk-agtige måde. Hvis man kan sige det? :-) Intenst er det. Wovenhand husker jeg som meget mere nedbarberet og rart. Uha. Jeg må ned og støve mine cd'er (doh!) op. Eller bare hoppe ud i det. Tak for at bringe dem på banen!
Captain Phoenix skrev:En gammel kending snurrer her til aften - nummeret "Dear Prudence" (side A nr. 2) blev ved med at indfinde sig i løbet af dagen, og så måtte LP'en jo på.
Det drejer sig selvfølgelig om The Beatles: The Beatles (eller i daglig tale Det Hvide Album).
Et dobbeltalbum der indeholder en masse blandet gods - fra klassisk/symfonisk musik over ren pop, country, blues, syret såvel som straight rock - og lydkollagen "Revolution #9" over det meste af side 4.
Der er svage numre imellem - men for pokker hvor er der også meget fantastisk god musik på det album! Alene side A er stærkere end det meste af hvad andre bands kan få ud af 3-4 albums. Jeg mener: Back in USSR, Dear Prudence, Glass Onion, While My Guitar Gently Weeps og Happiness is a Warm Gun.
Når man så medregner at albummet er næsten 50 år gammelt og blev til mens/lige efter beatlerne var i Indien hos en Maharashi-fætter, som vist viste sig at være fup og fidus, så gør det ikke sagen værre. Fortjent - synes jeg - at Rolling Stone (magasinet - ikke bandet) placerer det i top 10 over Best Albums Ever. Sådan!
Det hvide album var sjovt nok også det første seriøse og hele rock-album, jeg fik et forhold til, da det udkom:
Jeg var 9 år og havde hverken pladespiller eller plader - men min far havde en lille forretning kørende med at reparere og handle med radio, TV osv. (det var fire år før han åbnede sin egen butik).
Han mente åbenbart at han kunne sælge spolebånd med "Det hvide album", så han indspillede en del kopi'er fra vinylpladerne som han lånte af naboens teenage-søn.
Så albummet spillede en del på familiens anlæg i stuen - og en del af numrene gik fint ind hos en 9-årig (b.la. Obladi-Oblada og Back in the USSR). Tak farmand!
Brugere der læser dette forum: Ehapa og 4 gæster