Nad 5120

Analog når det bedst

Nad 5120

Indlægaf cdp » fre 28. okt 2016 09:50

Hejsa
Jeg har fået en ældre Nad 5120 grammofon foræret.. sjov lille sag, denne her er med det runde armrør og en OM10 pu monteret. Kan se de også fandtes med en flad arm, med noget dæmpeolie ved leje/vægt. Selve maskinen er pæn og velh., og rem ligeså. Desværre sker der ikke så meget med motoren, når den aktiveres ( står nærmest helt stille ;) ) og den lille diode i fronten, som jeg formoder bør lyse, er heller ikke aktiv. Nogen der kender modellen ??
- har "on" - lampen en betydning for at motor ikke kører, sagt på en anden måde.. er der fejl i en forsyningskreds ?
Min umiddelbare teori, er en synkronmotor, der kører direkte 230v. Lidt foto/info herunder og på forhånd tak herfra
Vh. Carsten
https://www.google.dk/search?q=nad+5120 ... tZ2BodM%3A
https://www.google.dk/search?q=nad+5120 ... 5jHX1rM%3A
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Re: Nad 5120

Indlægaf exlærer » fre 28. okt 2016 16:06

Hej Carsten
Har mødt den før. Min svoger købte en ny fra Hifi-klubben i 1991. Så helt gammel er den nok ikke . Det var den billigste de havde på det tidspunkt. Kan desværre ikke hjælpe med det andet.
Held og lykke med den lille ny
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer

Lokalitet: Ribe

Indlægaf cdp » fre 28. okt 2016 21:16

Jo tak exlærer - ved godt vi er i den billige ende.. ;) Plastkorpusset virker bare lidt mere gedigent, end mange konkurrenter i samme prislag. Desuden et dejligt (gyngende) flydende ophæng, er der også blevet plads til, men bliver nok nødt til, at udføre et hurtigt helbredstjek, for at vurdere på, hvad der er galt.
- Vender tilbage efter lidt research, hvis den for lov til at leve.. ;)
Mvh. Carsten
cdp

Indlægaf exlærer » lør 29. okt 2016 13:39

Hej Carsten
Ja mener de lå omkring 1000-1300kr.
Den er sådan en pladespiller hvor man selv kan eksperimentere med at skifte ledninger , nyere brugt pickup,hælde bly i etc -altså ting der ikke koster alverden.
God arbejdslyst
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer

Lokalitet: Ribe

Indlægaf tctla » lør 29. okt 2016 20:00

Carsten,

Der er ikke mange sandsynlige muligheder for fejl i din NAD.
Min nabo har een og den havde præcis samme fejl.
Det viste sig, at være afbryderen (Power Switch på diagrammet), der var defekt.
Jeg afmonterede den, skilte den ad, HELT ad, og gjorde den ren indvendig med en glasrørs-børste.
Efter samling fungerer den normalt og motoren kører igen.
Manglende lys i neon-lampen kan foruden en defekt afbryder skyldes, at seriemodstanden til neon lampen er vokset i værdi eller, at neon-lampen er 'brændt-ud'.
Det sidste ses som regel ved, at den er helt sort/sølvagtig på indersiden af glasset.
I en ny neon-lampe er glasset helt gennemsigtig.
Få nu først styr på afbryderen; det er det vigtigste.

Jeg har iøvrigt den fulde service-manual i PDF-format, hvis du vil have et kopi.
Bare send mig din e-mail adresse i en PM.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla

Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Indlægaf cdp » lør 29. okt 2016 20:09

tctla skrev:Carsten,

Der er ikke mange sandsynlige muligheder for fejl i din NAD.
Min nabo har een og den havde præcis samme fejl.
Det viste sig, at være afbryderen (Power Switch på diagrammet), der var defekt.
Jeg afmonterede den, skilte den ad, HELT ad, og gjorde den ren indvendig med en glasrørs-børste.
Efter samling fungerer den normalt og motoren kører igen.
Manglende lys i neon-lampen kan foruden en defekt afbryder skyldes, at seriemodstanden til neon lampen er vokset i værdi eller, at neon-lampen er 'brændt-ud'.
Det sidste ses som regel ved, at den er helt sort/sølvagtig på indersiden af glasset.
I en ny neon-lampe er glasset helt gennemsigtig.
Få nu først styr på afbryderen; det er det vigtigste.

Jeg har iøvrigt den fulde service-manual i PDF-format, hvis du vil have et kopi.
Bare send mig din e-mail adresse i en PM.

Tak for den gode info - jeg får lidt tid tilovers efter endt weekendvagt, så melder jeg lige tilbage.
Mvh. Carsten
cdp

Indlægaf cdp » man 31. okt 2016 21:12

Nyt i sagen - de 3 skruer i toppen blev løsnet og toppen kunne åbnes så meget, så det var muligt at kigge ind.. skal det hele separeres, er det nødvendigt at afmontere armen, hvilke jeg helst ville undgå. Sjovt nok kører den lystigt nu, med både moment og lys i dioden. :thumbsup:
Og skriver netop diode, fordi den ligner en sådan og fordi der sidder en monstandslignende komponent i serie fra netledning + en Bette (scottky) ensretterdiode, parallelt over den røde led. Selve switch´n er en simpel lille fjederkontakt, med 2 kontaktflader, som er helt tilgængelige.. mere enkelt kan det næppe gøres. ;) Lidt kontaktspray, har forløbig sikret forbindelsen her.
Eneste jeg nu mangler. er lidt smørelse til centerlejet og den ene hængsel, til det blanksorte akryllåg. Det undrer mig dog lidt, den er forsynet med fladrem, når trappeskivens facon synes bedre egnet til noget rundt.
- Men ifølge partliste, ligner den originale også en fladrem ??
Mvh. Carsten
cdp

Tilbage til Grammofoner