Hvad snurrer netop nu?

Fundamentet for vores passion

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Elway » ons 2. nov 2016 14:41

Captain Phoenix skrev:Det er godtnok sjældent, at det er en cd, der snurrer her i huset (foretrækker klart vinyl), men her til aften er den én af de små blanke skiver. Bl.a. fordi musikken ikke fås på andre formater...

Det er denne her som jeg fandt på et plade-butik-marked forleden:

ErikMoseholm-Live.jpg

Optagelserne er fra 1969-71 og er med de tre herrer, hvis navne står foroven:
Erik Moseholm (bas) en institution indenfor dansk jazz siden... altid...
Jørn Elnif (trommer) - et KÆMPE talent, men han fik fik ikke den karriere (liv) han "fortjente" som følge af alkohol og sygdom (døde i 1991)
Og Arne Forchhammer (piano), der lægger navn til trioen.

Optagelserne er live - og den tekniske kvalitet er Fremragende. Og den musikalske kvalitet er ENDNU BEDRE.
Utroligt - meget af dette er optaget i Norge (Molde), Finland (Pori) - og det er på niveau med noget af det bedste Gil Evans leverede med sin trio i sine velmagtsdage (og ikke så langt fra stilistisk).
Det her er ganske enkelt en perle af en udgivelse - hvor er det fedt man stadig kan falde over den slags :p
KØB DEN HVIS DU SER DEN!

Tak for tippet - jeg har nu lige reserveret den på biblioteket, så skal den have en tur eller 2 herhjemme. Der er masser at (gen)opdage i musikken....
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
Elway

Lokalitet: Aalborg

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 8. nov 2016 20:30

Hvis ikke andre vil (skrive at de) snurre(r) denne skive i dag - ja så gør jeg det gerne :p .
Det drejer sig om Led Zeppelin's 4. Album - og den helt konkrete anledning er, at det netop i dag er præcis 45 år siden det udkom.

image.jpeg

Dengang var jeg for ung (12 år) til at interessere mig for den slags musik.
Men blot 4-5 år senere havde jeg lidt loppepenge-arbejde i min fars radioforretning - og en af ekspedienterne satte den på, fyrede godt op - spillede luftguitar til 2. del af "Stairway to Heaven". Så var jeg ligesom solgt...

Der er andre fine numre på LP'en - bestemt - men "Stairway..." er i en klasse for sig selv.
Og en klassiker der stadig ind imellem spilles i radioen (bl.a. P4 i morges) - men desværre fades der næsten altid før 2. del af nummeret, hvor Jimmy Page virkelig trykker den af på sin Fender (en Telecaster han havde fået af Jeff Beck).

Det sker ikke her - it's the full monty og på et niveau så kæresten i stuen nedenunder også får fornøjelse af ét af de flotteste rock-numre, der er lavet.
Nemlig!!!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf KlausM » tirs 8. nov 2016 20:58

Her en version af nummeret optaget ifm Kennedy Honors i 2012, hvor Led Zeppelin blev æret, også en fed udførelse, Robert Plant må fælde en tåre, Jason Bonham på trommer:

https://www.youtube.com/watch?v=6T7Yo4rQEvw

Hør evt også Steven Tyler's version af "She came in through the bathroom window" fra Paul McCartney tribute.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf spuncut » ons 9. nov 2016 00:06

Apropos:
https://www.youtube.com/watch?v=6dMrE9pyupQ&spfreload=1
Det nummer har hun altså rigtig godt fat i :)
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Cinemad » ons 9. nov 2016 10:11

Hvis jeg husker rigtigt siger Jimmy Page i filmen "It might get loud" at han var nødt til at anskaffe sig en dobbelthalset guitar, med 6 strenge på den ene arm, og 12 på den anden for at få den rigtige lyd på "Stairway to Heaven" frem.
På de gamle koncertoptagelser jeg har set på Youtube er det også sådan en han spiller på.
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad

Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Indlægaf Captain Phoenix » ons 9. nov 2016 11:44

Cinemad skrev:Hvis jeg husker rigtigt siger Jimmy Page i filmen "It might get loud" at han var nødt til at anskaffe sig en dobbelthalset guitar, med 6 strenge på den ene arm, og 12 på den anden for at få den rigtige lyd på "Stairway to Heaven" frem.
På de gamle koncertoptagelser jeg har set på Youtube er det også sådan en han spiller på.

Ja - det er rigtigt at Page brugte en dobbelthalset Gibson når han spillede "Stairway" live (for ikke at skulle skifte midtvejs).
På studieindspilningen brugte han imidlertid to forskellige - dels Telecasteren til soloen og dels en 12-strenget (Fender Electric XII, 1965).

Hvis nogen vil "nørde" mere rundt i dette, er sitet groundguitar.com nok interessant:
https://www.groundguitar.com/jimmy-page-gear/
Claus
Brugeravatar
Captain Phoenix

Indlægaf pqrannes » tors 17. nov 2016 23:44

"Grateful dead"

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf Almarx » fre 18. nov 2016 02:58

It's the same story the crow told me / It's the only one he knows. / Like the morning sun you come / and like the wind you go." ~ Jerry Garcia
Brugeravatar
Almarx

Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Indlægaf Sorenki » fre 18. nov 2016 09:16

Her er det en god omgang morgen-musik, inden jeg skal ud af døren.
Nap Eyes, som en kammerat anbefalede.
Jeg synes det lyder ret fedt!
Billede
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf B&O Vintage » fre 18. nov 2016 16:19

Carl and the Passions. Hvem fan er det? Reelt set Beach Boys. I 1972 var der helbreds problemer for Brian Wilson og bandets karriere var på nedadgående. Surfin' Sound stilen var passe. Men Carl ville udvikle bandet i mere psykedeliske/alternativ retning. Blondie Chaplin og Ricky Fataar blev inkluderet. Hvorfor der ingen steder står Beach Boys har jeg ikke fundet et svar på. Men dette bandnavn var et gammelt alternativ til BB. Hvordan lyder det så? Som en forlængelse af de sidste suveræne plader fra 70-erne. Ikke noget surf. Jeg kan godt lide den og Chaplin's riffs er et pift. Man skal blot være parat til en plade med mange forskellige musikalske stikspor. Lidt eksperimentelt og samtidig er bas lyden BB. Sidste track på side 1 Marcella er en hyldest til Stones. Reprise Records K44184 UK
PhotoPictureResizer_161118_150255033-2340x2340.jpg
PhotoPictureResizer_161118_150332065-2340x2340.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet

Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Indlægaf Stottrup » fre 18. nov 2016 20:32

I 1993 stod jeg med en CD (sorry...) i hånden. På bagsiden stod en masse rosende ord om kunstneren, og jeg tænkte noget i retning af "Nå, ja, hva' Fa'n... til den pris..." osv... Siden har jeg utroligt regelmæssigt lyttet til denne mand, der spænder over et enormt register, fra de smukkeste ballader over fed blues til møgbeskidt sumprock. Han hedder Tony Joe White og er i mine øjne en af de mest oversete kunstnere - i hvert fald hvad DR angår. Hans "Polk Salad Annie" er bare så svær at stikke. Og nu kommer han på tung jomfruvinyl - whatever that may be. Folk på min alder (jeg gik i skole, da det blev forbudt at slå os...) kender ham sikkert - alle I andre: Få fat i ham -cd eller vinyl, ligemeget- lyt til ham... og I er hooked:)
Ha' en god fredag aften - uanset hvad der snurrer.

Tony JW.jpg

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup

Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Indlægaf ferr31 » lør 19. nov 2016 17:43

Så blev der startet op på en Baby Woodrose maraton her lørdag eftermiddag,
det er virkeligt lækkert at høre et dansk band der ikke lyder som alle andre.
Jeg har været til en del koncerter med dem og der er virkelig knald på.
Hvis man ikke kender dem kan de virkelig anbefales :thumbsup:
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31

Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Indlægaf Captain Phoenix » lør 26. nov 2016 16:25

Jeg går i disse dage rundt og klargør plader/pladekasser, der skal med på plademesse i Absalon Kirke (KBH V) næste lørdag og hvor jeg har booket en stand.
Nogle af skiverne skal naturligvis lige lyttes til - her til eftermiddag er det bl.a. denne, der snurrer:

Badminton.jpg

Jeg har haft den i en hel del år - og snurreturen er en påmindelse om, hvor dejlig en plade, det egentlig er.
Der er en super god stemning over hele albummet: Legende, elegant og glad i mange forskellige genrer (lidt folk, ambience, samba-rytmer osv.).
En masse store navne er med: NHØP, Palle Mikkelborg, Mikkel Nordsø, Kasper Winding osv., det bidrager jo også til kvaliteten. Aske Bentzon har skrevet det hele og spiller guitar, fløjte mm.

Utroligt nok kom der ikke flere albums fra Aske Bentzon's side (undtaget en enkelt cd 30+ år efter) - det virker nemlig på "Badminton" som om der er så meget overskud og mere at give af.
Der gik nok TV i den (Aske Bentzon var som bekendt dén Aske, der var med i "Bamse og Kylling" op gennem 1980'erne og 90'erne).

Men så er det jo godt at "Badminton" findes, stadig dukker op til salg - og holder 100% selv her næste 40 år efter. Et lille enestående mesterværk i dansk, rytmisk musik.
Claus
Brugeravatar
Captain Phoenix

Indlægaf Sorenki » lør 26. nov 2016 19:02

Captain Phoenix skrev:Jeg går i disse dage rundt og klargør plader/pladekasser, der skal med på plademesse i Absalon Kirke (KBH V) næste lørdag og hvor jeg har booket en stand.
Nogle af skiverne skal naturligvis lige lyttes til - her til eftermiddag er det bl.a. denne, der snurrer:

Badminton.jpg

Jeg har haft den i en hel del år - og snurreturen er en påmindelse om, hvor dejlig en plade, det egentlig er.
Der er en super god stemning over hele albummet: Legende, elegant og glad i mange forskellige genrer (lidt folk, ambience, samba-rytmer osv.).
En masse store navne er med: NHØP, Palle Mikkelborg, Mikkel Nordsø, Kasper Winding osv., det bidrager jo også til kvaliteten. Aske Bentzon har skrevet det hele og spiller guitar, fløjte mm.

Utroligt nok kom der ikke flere albums fra Aske Bentzon's side (undtaget en enkelt cd 30+ år efter) - det virker nemlig på "Badminton" som om der er så meget overskud og mere at give af.
Der gik nok TV i den (Aske Bentzon var som bekendt dén Aske, der var med i "Bamse og Kylling" op gennem 1980'erne og 90'erne).

Men så er det jo godt at "Badminton" findes, stadig dukker op til salg - og holder 100% selv her næste 40 år efter. Et lille enestående mesterværk i dansk, rytmisk musik.

Sjovt at du høre Badminton - har netop idag genhørt valmuevejen med Anders Koppel og Otto Brandenburg, og bemærkede at det Aske der spillede fløjte på pladen. ;)

Billede
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf sorenb » lør 26. nov 2016 20:39

Captain Phoenix skrev:Der gik nok TV i den (Aske Bentzon var som bekendt dén Aske, der var med i "Bamse og Kylling" op gennem 1980'erne og 90'erne).

Det er en luder-branche ... de som skaber 'værdien' høster oftest kun en brøkdel selv, tilgengælde er der en hord af ivrige 'gribbe' - 'købmænd' og jurister, der gerne bistår iht. at aftage broderparten; deres bidrag er oftets, at gøre alting mere besværligt for forbrugeren, og forhindre forbrugerne i at få fat i materialet.
Brugeravatar
sorenb

Lokalitet: Aarhus

ForegåendeNæste

Tilbage til Musikken