af tctla » lør 3. dec 2016 11:14
Jeg har sådan set ikke et problem med, at de er dårlige nu, efter 30~50 år.
Min erfaring siger mig dog, at de ALTID var dårlige og, at B&O stadig brugte dem, selvom det var alm. kendt i branchen, at det var noget skidt.
Jeg husker ikke, hvor mange jeg har skiftet for eksempel i Beovision 8802. Kondensatorerne kan ikke have haft mange år på bagen, da de brød sammen i disse TV.
ALLIGEVEL fortsatte B&O med at bruge dem i LX2500/2800, endog i meget kritiske steder som højspændingen og strømforsyningen.
Ved produktpræsentation af LX2800, hvor TV'ene var adskilte, fik B&O nogle giftige spørgsmål til valg af disse kondensatorer i deres nye TV.
Det gik dog helt og aldeles hen over hovedet på dem, at der kunne være et problem.
Selvfølgelig ved alle teknikere og sikkert mange andre i branchen, hvad der siden skete med LX TV'ene !
Så er det rigtigt, at ROE-kondensatorernes hus knækker. Her kan man måske diskutere årsag og virkning, for selvfølgelig knækker huset, hvis kondensatoren udvider sig indeni. Årsagen til, at kondensatorerne udvider sig er antagelig, at de valgte kemiske stoffer ikke er 'langtids-holdbare' eller, at der trænger luft ind i kondensatoren fra forseglingen i bunden, hvorefter elektrolytvæsken krystalliserer ud og volumen øges. Forseglingen er dog ikke en traditionel gummi-forsegling, men nærmere en slags epoxy. Om det er dårligere eller bedre end gummi ved jeg ikke.
Iøvrigt er jeg enig i, at strømforsynings-elektrolytterne i Beogram-8002 er problematiske.
Det er to 2200uF kondensatorer, position C24 & C27
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.