Beogram 8002

Analog når det bedst

Beogram 8002

Indlægaf henhlars » fre 2. dec 2016 17:58

Efter længere tid borte, tog jeg min grammofon frem igen. :OLO:
Den skal snurre med en MMC1. :cool1:
Stor er forbavselsen, da jeg så, at den kører baglæns! :Skor:

Er der noge herinde, der har et bud på, hvad der er sket? :QQS:

Henrik
Marantz 2245, Thorens 166 II med Benz og SA AV 70 ht'er samt Cain CD incl. Audioquest kabler. Sudgen A48, A28II og andet, der ligger og.....
Brugeravatar
henhlars

Lokalitet: 2990 Nivå

Re: Beogram 8002

Indlægaf sorenb » fre 2. dec 2016 18:17

der er ret mange af dem der har en dårlig taco skive.
Det er en lamineret skive, hvor laget med indikatorer krøller sammen.

Du tager pladetallerkenen af, og derefter den sort ring, så kan du se taco-skive herunder.
Brugeravatar
sorenb

Lokalitet: Aarhus

Indlægaf Fredmarantz » fre 2. dec 2016 18:22

Lige dét fænomen var jeg ude for med en Rega Planar - se gerne denne tråd:

http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.p ... gl%C3%A6ns

Måske?? - er det noget lignende, som din pladespiller fejler?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf tctla » lør 3. dec 2016 10:31

Din pladespiller er fra midt 80'erne og sikkert nu tæskende fuld af dårlige tyske ROE elektrolytter.
B&O elskede det bras, især de ekstra dårlige røde udgaver.
Engang imellem fik deres ingeniører dog den strålende ide, i stedet at bruge en orange variant, der er en smule mere holdbar.
Ikke meget, men dog bedre.
Jeg har lige pillet over 30 røde af slagsen ud af en Beomaster-2400 !!
De blev åbenbart langsomt klar over problemet, for senere skiftede de til, i mine øjneakkurat fuldt så dårlige, Samwha elektrolytter.
Jeg har for nylig skiftet en stak af dem i en Beolab-6000 søjlehøjttaler fra begyndelsen af 90'erne.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla

Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Indlægaf Nillerviborg » lør 3. dec 2016 10:41

Roederstein-Kondensatorerne var i sin tid valgt, fordi de var de bedste der var!! - Fantastiske Data, desværre i et hus af noget bakelit-lingende plastik, som knækker efter 35-50 år - Vel egentlig OK.

8002'eren er notorisk kendt for dårlige strømforsyningslytter, og løse forbindelser ved / til trafo'en.
Det er lidt specielt og lave, så man skal jo nok ta' vurderingen hvor man ligger henne i egne egenskaber, før man går i gang...

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem

Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Indlægaf tctla » lør 3. dec 2016 11:14

Jeg har sådan set ikke et problem med, at de er dårlige nu, efter 30~50 år.
Min erfaring siger mig dog, at de ALTID var dårlige og, at B&O stadig brugte dem, selvom det var alm. kendt i branchen, at det var noget skidt.
Jeg husker ikke, hvor mange jeg har skiftet for eksempel i Beovision 8802. Kondensatorerne kan ikke have haft mange år på bagen, da de brød sammen i disse TV.
ALLIGEVEL fortsatte B&O med at bruge dem i LX2500/2800, endog i meget kritiske steder som højspændingen og strømforsyningen.
Ved produktpræsentation af LX2800, hvor TV'ene var adskilte, fik B&O nogle giftige spørgsmål til valg af disse kondensatorer i deres nye TV.
Det gik dog helt og aldeles hen over hovedet på dem, at der kunne være et problem.
Selvfølgelig ved alle teknikere og sikkert mange andre i branchen, hvad der siden skete med LX TV'ene !

Så er det rigtigt, at ROE-kondensatorernes hus knækker. Her kan man måske diskutere årsag og virkning, for selvfølgelig knækker huset, hvis kondensatoren udvider sig indeni. Årsagen til, at kondensatorerne udvider sig er antagelig, at de valgte kemiske stoffer ikke er 'langtids-holdbare' eller, at der trænger luft ind i kondensatoren fra forseglingen i bunden, hvorefter elektrolytvæsken krystalliserer ud og volumen øges. Forseglingen er dog ikke en traditionel gummi-forsegling, men nærmere en slags epoxy. Om det er dårligere eller bedre end gummi ved jeg ikke.

Iøvrigt er jeg enig i, at strømforsynings-elektrolytterne i Beogram-8002 er problematiske.
Det er to 2200uF kondensatorer, position C24 & C27
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla

Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Tilbage til Grammofoner