Luxman L-120A

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Luxman L-120A

Indlægaf Sorenki » ons 28. dec 2016 02:18

Hej Folkens
Jeg har fået fat i en sådan lille sød forstærker. (som netop er slæbt op på 4. Sal... pyh!)
Den er købt med en god kanal og en kanal der ikke spiller ordentligt og derfor som defekt.
Den spiller rigtig godt i venstre kanal, hvorimod højre er tavs, indtil der bliver skruet lidt op, hvorefter den kommer ind sådan skrattende og sporadisk - Det er som om der er et "treshold".

Låget er blevet taget af maskinen, den ser ud til, på et tidspunkt at have været udsat for et væske-angreb.
Jeg har med en højtaler sat på højre kanal og maskinen skruet op til et niveau hvor højtaleren sætter ind, prøvet at 'prikke lidt' på de store lytter i strømforsyningen med håndtaget på en isoleret skruetrækker.

Det lader til at signalet i højre højtaler ændres ved dette stunt - altså kan jeg med et let tryk for den til at spille nogenlunde rent, men den "Går så i sig selv" igen når trykket fjernes.

kan der være tale om en dårlig lyt? eller lodning i området (disse ser meget fine ud btw) - det må vel være en form for mikrofoni?

Grunden til at jeg tyr til de teknik-kyndige herinde, er at den jo har et Duo-Beta kredsløb, og jeg derfor frygter at min begrænsede forståelse for forstærker-logik, måske ikke er tilstrækkelig :roll: :oops:

Har i nogle skarpe bud fra hoften?

Maskinen vil, uanset hvad blive udsat for den obligatoriske franske-vansk og strygning en af de nærmeste aftener. Måske det afhjælper situationen. (Jeg tvivler!)

edit:
tilføjer lige et billede af dyret:
Billede
mvh.
Søren Iversen
Senest rettet af Sorenki tors 29. dec 2016 02:35, rettet i alt 1 gang.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Re: Luxman L-120A

Indlægaf Fredmarantz » ons 28. dec 2016 02:46

Hej Søren!

Tillykke med den. Jeg tror ikke, at jeg kan guide dig med teknikerviden i spandevis, da jeg ikke selv er rigtig tekniker - kun en slags wannebee på absolut amatørniveau, men jeg tænker, når du nu beskriver problemet ,som du gør, at det kunne være, at det var en dårlig kontakt i relæet = rensning af de fine kontakter i relæet - og/eller en switch i apparatet = rensning af alle switches i apparatet. Især tape monitorkontakten kunne være en synder her. Men giv dem alle en tur i vasken. (men nævnte procedure tilhører jo også netop den franske vask og strygning). Relæet skal man passe godt på med - nænsomhed er vigtig - bøj ikke kontaktfjedrene. printerpapir-strimler vædet i Isopropylalkohol kan være fint at bruge, når man renser de fine, formentlig forgyldte kontakter i relæet.

Det er i hvert tilfælde ofte sådan, at signalet ligesom skal "presses" igennem med volumeknappen før der er hul i begge kanaler. når der er "snavsefejl" i relæet) eller andre kontakter.

Men om dette så er nok for at have stabil lyd skal jeg ikke kunne sige - men der ville jeg starte.

En løs forbindelse /dårlig lodning i området ved de omtalte lytter er også en mulighed - selv om en lodning kan se fin ud, kan den godt være defekt. Efterlodninger i området kunne absolut komme på tale.

Held og lykke - og vend gerne tilbage med resultater - og hvilke indgreb, der afhjalp problemet :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf spuncut » ons 28. dec 2016 04:23

Hej Søren
Kan du måle DC på udgangen når den fejler?
Hvis der er en pre-out/main-in kan du prøve at krydse kanalerne og observere om fejlen flytter side. Hvis fejlen flytter side findes fejlen i forforstærkeren ellers er det i udgangen den er gal.
Duo-Beta var noget opreklameret stads og ikke specielt farligt. Det går såmen blot ud på at DC har en meget højere modkoblingsgrad end AC.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Sorenki » ons 28. dec 2016 23:33

Okay - jeg er så begyndt med en komplet rensning af maskinen. Dette betød at strøm-forsyning og og power-amp boardet først da dette var møgbeskidt.
Under rengøringen bemærkede jeg at kondensator C934 var løs - dvs der var en brudt forbindelse med det ene ben.
Denne står i manualen til at være en 680pF ST kondensator '125WV' --> hvilket jeg tolker som volt(?)
nåh, her er boardet efter første pass idag.
Billede

og her er så kondensatoren:
Billede

kan nogle hjælpe mig med, hvilken type kondensator dette er, hvis jeg skal skaffe en erstatning?

Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Indlægaf his067 » ons 28. dec 2016 23:41

Det er en polyester, men hvor høj en spænding ved jeg ikke.....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Sorenki » ons 28. dec 2016 23:52

Tak!
Jeg må lede!

udover ovenstående polyester kondensator, har jeg lige set at der jo er noget helt galt med de anvendte udgangstransistorer:
Billede

Der er 4 pr. kanal, og skulle være 2SC2581, 2SC2581, 2SA1106, 2SA1106 for hver kanal.
Men som det fremgår er højre kanal ikke korrekt bestykket.
Det skal Sanken transistorer hele bundet.

Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Indlægaf tctla » ons 28. dec 2016 23:57

Det er en styroflex kondensator.
I gamle dage kaldt en "sølv-kondensator".
Det navn har dog mere med udseendet at gøre, end med indholdet.
Folk, der bygger rørforstærkere, elsker at bruge dem i modkoblings-kredsløbet (NFB).
De siges, at "gøre noget specielt ved lyden".
Det gør de sikkert også; de sidder jo i modkoblingen :thumbsup:

Du kan selvfølgelig bruge enhver 680pF kondensator, til erstatning, bare dens arbejdsspænding er høj nok for det kredsløb, hvor den bruges.
En Wima Polypropylene Film kondensator lyder som en fin erstatning i mine øren.
Senest rettet af tctla ons 28. dec 2016 23:59, rettet i alt 2 gange.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla

Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Indlægaf Fredmarantz » ons 28. dec 2016 23:59

Nu kan jeg jo se, at den afbrudte kondensator, som du har afbildet, sidder helt klods op ovre ved lytterne (C933). mon ikke der her er stor sandsynlighed for, at det netop ER den kondensator, som er miseren i forbindelse med den svigtende kanal/lyd, når du ikke presser på lytten med plasticværktøjet??

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf tctla » tors 29. dec 2016 00:01

Jeg tænker mere på, at hvis den er irret, som billedes synes at vise, så kan korrosionen skyldes lækkende elektrolytvæske fra de omkringstående elektrolytter.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla

Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Indlægaf Fredmarantz » tors 29. dec 2016 00:06

Det kunne det sagtens - men hvilken vædske er der spildt ned i apparatet? - kommer det udefra eller er det, som tctla er inde på, elektrolytindhold mon?? Hvis det er "indvortes" er det korrosion grundet udtrængende lyttevædske og lytterne hermed helt sikkert klar til udskiftning. Er det udefra, kan det vel være den udefra kommende vædske, som har korroderet benene på den lille Styroflex-kondensator og medført afbrydelsen? - så kunne man måske nøjes med at udskifte den lille kondensator?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Sorenki » tors 29. dec 2016 00:09

his067 skrev:Det er en polyester, men hvor høj en spænding ved jeg ikke.....

Er det vigtigt at kondensator-typen overholdes, så længe værdien gør?
her tænker jeg at have fundet denne (godt nok axiale fætter)
http://www.mouser.dk/ProductDetail/Xico ... VHww%3d%3d

Fredmarantz skrev:mon ikke der her er stor sandsynlighed for, at det netop ER den kondensator, som er miseren i forbindelse med den svigtende kanal/lyd, når du ikke presser på lytten med plasticværktøjet??

Jo! - men der er mange andre ting der må testes inden denne bliver samlet igen :shock:
heriblandt få skaffet de rigtige udgangstransistorer (NOS).

tctla skrev:Jeg tænker mere på, at hvis den er irret, som billedes synes at vise, så kan korrosionen skyldes lækkende elektrolytvæske fra de omkringstående elektrolytter.

Jeg har faktisk været skånet for et apparat før med lækket-lyt, det er vel nemt at se? - jeg formoder at en udlodning af lytten ville afsløre dette for selv den mest grønne kondensator-dreng ;)

Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Indlægaf Sorenki » tors 29. dec 2016 00:15

Fredmarantz skrev:Det kunne det sagtens - men hvilken vædske er der spildt ned i apparatet? - kommer det udefra eller er det, som tctla er inde på, elektrolytindhold mon?? Hvis det er "indvortes" er det korrosion grundet udtrængende lyttevædske og lytterne hermed helt sikkert klar til udskiftning. Er det udefra, kan det vel være den udefra kommende vædske, som har korroderet benene på den lille Styroflex-kondensator og medført afbrydelsen? - så kunne man måske nøjes med at udskifte den lille kondensator?

Vh
Freddy

Det er svært at sige - Hele boardet var smurt ind i "fugtigt støv" om man vil - altså sådan et klattet ulækkert støvlag.
derudover er der lige omkring lytterne så denne korrosion.

det kunne type på at der har været en let fugt i apparatet (bundpladen bære også præg af dette) sammen med en svagt-lækkende lyt.

mht. lytten, tror jeg dog ikke dette er meget, da undersiden af printet er helt clean, og der er en del små huller lige omkring lytten der ville lade eventuelle væsker løbe igennem.

Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Indlægaf Fredmarantz » tors 29. dec 2016 00:17

Der er altså ved at kigge på Photobucket...på et billede, som du ikke har vist her, adskillige komponenter i lytteområdet, som har grimme grimme ben - irrede/grønne. De skal klart have opmærksomhed også. Det vil efter min vurdering ikke være nok at fjerne irret.

( det var ikke for at være negativt nysgerrig - men det billede stod lige ved siden af det andet billede....)

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Sorenki » tors 29. dec 2016 00:21

Fredmarantz skrev:Der er altså ved at kigge på Photobucket...på et billede, som du ikke har vist her, adskillige komponenter i lytteområdet, som har grimme grimme ben - irrede/grønne. De skal klart have opmærksomhed også. Der vil efter min vurdering ikke være nok at fjerne irret.

( det var ikke for at være negativt nysgerrig - men det billede stod lige ved siden af det andet billede....)

Vh
freddy

Man kan da ikke være negativt nysgerrig! :thumbsup:
Det er da bare fedt at du er mere vågen end jeg er (stiller hermed øllen, og tager kaffen) :Kaffe:

Jeg må lige danne mig et overblik over problemets omfang og så er det jo at få indkøbt de krævede dele inden jeg går videre... Æv! :-X

Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Indlægaf Fredmarantz » tors 29. dec 2016 00:25

På jydsk har vi et udtryk for det, som jeg kaldte negativ nysgerrighed. Jeg ved ikke, hvordan det staves, men det siges som noget i retning af ´nøude´- den rigtige lydskrift magter jeg ikke .

På engelsk kaldes det vist "nosy"

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr