sorenb skrev:santashooter skrev:Jeg synes de er monster fede, ...
Ja? kan du hæfte lidt flere ord på, hvad der gør dem "monster fede"?
(jeg spørger fordi jeg ikke kan 'se' det, og måske skal have lidt hjælp til at 'se' det ... nogengange er det jo, perspektivet der gør det)
Nu er smag jo så subjektivt som noget kan blive, og jeg frygter at til trods for hjælp, 'ser' du nok aldrig fra mine øjne (jeg er jo for ung til at huske 70'erne, så det er nemt at romantisere)
Design-forbrug og indretning, siger jo noget om hvem man er som person og kan anskues som en slags - egen scene, hvor man "kuraterer" sig selv - der er jo derfor ikke nogen opskrift eller noget er bedre end andet, men en subjektiv smag.
Men jeg kan prøve at forklare min fascination:
Først og fremmest er de fremstillet i en tynd orange plast, med stabel-funktion og slidser - dvs jeg mener både de er flotte, har det helt rigtige halvfjerdser-look og så er de praktiske.
Flotte: Jeg synes de er så tynde at de som indretning er lettere end fx kubikreoler, stigereoler eller montana. Så hvis man anser reolen for sig selv, er den let og luftig - pladerne er i forvejen tunge indretningselementer - smid så en hård kasse rundt om, og du har en ret hamper væg. Kan du bryde det op i forskellige mindre forskudte niveauer og med en hvis luftighed, er det slet ikke så tungt at se på.
Halvfjerdser-looket: De passer jo perfekt til de orange JBL L-100 fronter, og den flotte Luxman pladespiller, som står i et Poul Cadovius system, med den orange LampPetit på hylden over... groovy.
Praktisk: De kan både stables, stå for sig selv, eller fungerer som "rumdeler" i et andet møbel - altså, kan de både være praktiske (igen min bemærkning om de pladeholdene slidser, så de rent faktisk fungerer bedre som plade-delere end blot en aflang reol-hylde) og som tidstypiske design-elementer.
Nu er jeg jo nok (som nævnt) umanerligt romantiserende om 70'ernes design-stil. Jeg vil tro disse er sjove og fede fordi de simpelthen er så typiske for tiden - lidt ligesom jeg synes brune trompetbukser er fede - det er nok fordi
de passer så lidt ind idag, og så godt ind i en anden tid at det er sjovt og spændene.
edit: Jeg er egentlig enig med Spuncut herunder, men kunne ikke dy mig

- beklager hvis det bliver anset som OT-hijack af Klaus tråd!