his067 skrev:Jeg var måske lidt hård ved K. 572 (som jeg indrømmer jeg ikke har hørt), men jeg tror bestemt at det nok har været godt håndværk og forøvrigt nok ikke den første i en lang række transkriptioner/omfortolkninger af Händels Messiah. Så Mozart var del af en ædel tradition: Lizt lavede jo også mange af den slags, Rimskij-Korsakoff ændrede radikalt i vennen Mussorgskijs Boris Gudenov, Glenn Gould transkriberede Wagner, og selv Karajan så sig ikke for fin til at ændre en smule i partituret til Beethovens 9 symfoni.
Men selvfølgelig: sommetider er transkription jo en fantastisk ting: tænk bare på Ravel's orkestrering af Mussorgskijs Udstillingsbilleder eller Stravinskijs Pergolesi fortolkning Apollon Musagettes. Og nogen af os oplevede den klassiske musik for første gang, da vi hørte Keith Emersons fortolkninger af snart hvad som helst fra det klassiske katalog, fra Janacek gennem Sibelius og Mussorgkij, til Copland og Ginastera.
hmt skrev:Lidt i forlængelse af ovenstående, så er denne udgivelse nok noget af det som har snurret oftest herhjemme - desværre på CD;
https://www.amazon.com/Shostakovich-Preludes-Fugues-Piano-Op/dp/B000001HBQ
Vh
Henrik
Captain Phoenix skrev:Julen indbragte en håndfuld LP'er (fra sød hustru samt bonusdatter).
Blandt dem var denne - forstår jeg nu - klassiker i et genoptryk fra 2016:
Den er helt forrygende - på alle måder.
Det er blues med akustisk guitar (og på flere skæringer også bas + meget enkelt trommesæt).
MW's vokal er helt fremme, rund og dyb. Guitarspillet intet mindre end fremragende - og backingen blender perfekt ind og ligger tydeligvis længere tilbage i rummet (fin 3D-fornemmelse man får).
Det hele hænger sammen - og optageteknisk er den blandt det bedste jeg er stødt på.
Selve presningen er også i top (dog er der et "grater" på side A, skæring nr. 3 som giver ét skarpt smæld - desværre på flere eks. jeg har haft fat i, så det er presningen/matricen).
Men jeg beholder den (meget mod sædvane) trods fejlen - der er stadig forrygende!
Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster