Udskifte 30 år gamle lytter...

Alt om GDS

Udskifte 30 år gamle lytter...

Indlægaf stiv » tirs 17. jan 2017 18:01

Efter at have modtaget nogle erstatnings lytter for nogle 30 år gamle, studser jeg over størrelse forskellen.
Der står samme værdier på de gl. og nye lytter, så er det 30 års udvikling, man kan se her på billedet. :!:
Lytter.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
stiv

Geografisk sted: Taastrup/-Vestegnen
Lokalitet: Taastrup

Re: Udskifte 30 år gamle lytter...

Indlægaf Sorenki » tirs 17. jan 2017 18:11

Ja, nye lytter er som regelen væsentligt mindre end de gamle med samme værdier!
det kan give problemer, specielt hvis afstanden imellem ben er for langt imellem hinanden på fx hovedlytter i en strømforsyning.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf tctla » tirs 17. jan 2017 18:47

Iøvrigt, og her er det MIN erfaring, der måtte være anderledes end så mange andres:
SAMWHA er rundt regnet DET DÅRLIGSTE valg af fabrikat, man overhovedet kan komme på.
For helv.... hvor har jeg skiftet meget af det lort i switch-mode strømforsyninger.
Lukker jeg en sådan op, og ser navnet, griber jeg instinktivt ud efter loddekolben !!
Nå, det gav da lidt luft, om ikke andet....
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla

Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Indlægaf stiv » tirs 17. jan 2017 19:44

He, he, er faktisk ved at bestille hos RS Comp., kikker på Robycon og Panasonic, så enigheden er der :p

Så pakker de modtagne lytter og returnere dem, med buk og tak for hjælp (og dækning for udgifter).
Men det var da et pænt forsøg, af en anden forum-bruger, så hjælpsomhed er her da i høj grad :Thumpsup:
Brugeravatar
stiv

Indlægaf his067 » tirs 17. jan 2017 19:50

her er der en fornuftig liste over dårlige kondensatorer

http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=388
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf KlausM » tirs 17. jan 2017 19:52

stiv skrev:He, he, er faktisk ved at bestille hos RS Comp., kikker på Robycon og Panasonic, så enigheden er der :p

Så pakker de modtagne lytter og returnere dem, med buk og tak for hjælp (og dækning for udgifter).
Men det var da et pænt forsøg, af en anden forum-bruger, så hjælpsomhed er her da i høj grad :Thumpsup:

Jeg vil anbefale Rubycon YXF eller Panasonic FC

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf stiv » tirs 17. jan 2017 20:16

his067 skrev:her er der en fornuftig liste over dårlige kondensatorer

http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=388

Ojj, der er mange timer læsning til de søvnløse nætter :shock:
Brugeravatar
stiv

Indlægaf stiv » tirs 17. jan 2017 20:22

[/quote]
Jeg vil anbefale Rubycon YXF eller Panasonic FC

Mvh Klaus[/quote]

Ja, de anbefalinger har jeg hørt før, men ville da lige se hvad der kunne graves frem, fra andres gemmer.
Så derfor søgte jeg her i forumet, med en "Køb annonce", og PM'er til brugere, og fik da skrevet med flinke folk :p
Brugeravatar
stiv

Indlægaf jmlyd » ons 18. jan 2017 00:04

Så kan jeg kun sige at mine erfaringer med panasonic er mindre gode!

Ved ikke hvordan de lyder, men de måler af crap til værdi mæssigt. Alle sprit nye lytter jeg har købt af panasonic Fr, Fm, Fc,ux etc,har haft værdier som ligger konsistent 12-17% under! det påtrykte forlydende - uanset om de er kommet fra Digikey eller Mouser. Har en for en hel del kr. panasonic kondensatorer liggende som jeg ikke ville hælde i nogen som helst form for vintage forstærker.

Nichicon og Elna er generelt bedre til at levere det de påstår man køber!

Uden at gøre det til en religion, så er +-20% værdien efterhånden blevet tippet så meget i retning af cost/benefit i producentens favør at det ville være fint med en indsnævring af tolerance værdierne. Er godt klar over at det er elektrolyt typer der er snakke om, men man kan ganske givet producere indenfor en langt mere snæver tolerance!

Mange gange er kapacitets værdier på de gamle kondensatorer man piller af, bedre! end de nye man sætter i. Dog er Esr værdien mindre på de nye, hvilket bestemt ikke er uvæsentligt.

Så panasonic er et mærke, med deres nuværende komponent politik, jeg går en KÆMPE bue udenom (dermed ikke ment at de er dårlige, blot at de ikke lever op til de værdier de påtrykker komponenterne!). Nichicon er klart bedre, hvis man skal vælge en lowcost kondensator type. Nichicon har et bredt sortiment, som har typer der er fokuseret mod brug i lyd udstyr.

Bedre mærker, jvf det jeg har målt, er Rubycon, elna og vishay. Andre mærker kan jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke endnu har købt andet..
jmlyd

Lokalitet: kokkedal

Indlægaf Mik112 » ons 18. jan 2017 18:34

Husk at måle efter fabrikantens specifikationer før de diskes. Eks.v. kan de populære billige LCR metre ikke benyttes, de leverer for lidt strøm, og frekvens kan ikke indstilles. Det samme gælder for måling af C-Coils mm.
Mik112

Lokalitet: Frederikssund

Indlægaf Max » ons 18. jan 2017 21:31

Ja, 30 års udvikling, ikke noget for at lave bedre lytter, men for at lave dem mindre og billigere.
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Lokalitet: 8700 Horsens

Indlægaf jmlyd » ons 18. jan 2017 21:39

Mik112 skrev:Husk at måle efter fabrikantens specifikationer før de diskes. Eks.v. kan de populære billige LCR metre ikke benyttes, de leverer for lidt strøm, og frekvens kan ikke indstilles. Det samme gælder for måling af C-Coils mm.

Ja, det er for lidt større lytter 120hz og lidt mindre 1khz, så det er vigtigt at bruge et godt Lcr meter. Jeg har et Der De-5000 lcr meter, med 4wires kelvinprober. Det er et best buy i dens prisklasse, og man skal en god del op af skalaen prismæssigt, før man får et marginalt bedre lcr meter. Selvfølgelig vil et professionel bench meter være lækkert at have, men som privat er det overkill. Det her er ret så præcist (kig bla. På eevblog forum og se deres review, eller altenativt youtube)

En anden fordel ved et godt lcr meter er at det som regel kan lave ohmske målinger ned til præcision af det 4 ciffer (0,0000) Det gør det utroligt velegnet til at måle incircuit på både dioder, modstande og halvledere generelt. Man kan i princippet måle modstanden af forskellige typer ledning! rimeligt præcist.

Bruger som transistor tester, ude af kredsløb, atlas Dca 55 til at konstatere Hfe og Vbe - godt nok kun vha mA strømme. Ved power fets er lcr meteret et godt til redskab at vise hvor stor en die størrelse den pågældende transistor har(kapacistansen kan som regel findes i producent datablad). Har bla. brugt det til at afgøre om en transistor er forfalsket.

Ved store (>20000uF) lytter bruger jeg test opstilling vha. Funktions generator og scoop, samt kredsløbs simulering i ltspice jvf beregning af kapacistans ud fra rippel..
Senest rettet af jmlyd ons 18. jan 2017 22:33, rettet i alt 2 gange.
jmlyd

Lokalitet: kokkedal

Indlægaf stiv » ons 18. jan 2017 21:49

Max og andre, som er hammer træt, af den dalene kvalitet på lytter.

Der må jo være et grundlag, for høje priser på "Second Hand" markedet, hvis der sælges, gamle ubrugt lytter.
Og hvem har ikke nogle gamle, ubrugte lytter liggende, men dem gemmer man jo til evt. kommende behov :p

Så må man jo når behovet opstå, købe nye med lidt højere værdier, det er sgu ikke helt nemt :?
Brugeravatar
stiv

Indlægaf Mik112 » ons 18. jan 2017 22:28

Næh, men gamle NOS elektrolytter bliver jo ikke bedre i specifikationer efter 30 år på et lager.
Mik112

Lokalitet: Frederikssund

Indlægaf tctla » tors 19. jan 2017 08:01

Jeg har gjort det til en vane, når jeg skifter elektrolytter i nyere udstyr, at bruge erstatninger, der er fysisk STØRRE (højere/tykkere) end de originale, hvis der er plads.
Jeg har en ide om, at især i switch-mode strømforsyninger, er det en god ide, at få så stort et fysisk areal af elektrolyt-kondensatoren til rådighed, som muligt for, at fordele varmeudviklingen bedre, og derved udsætte den uundgåelige nedbrydning af kondensatoren.
Små, kompakte lav-volts kondensatorer bliver altså erstattet med fysisk større, der tåler højere spænding.
Selvfølgelig af gode fabrikater som Nichicon, Vishay eller Panasonic.
Jeg tæller Panasonic med imellem kvalitets-kondensatorer fordi, jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har måttet gen-udskifte en sådan.
Muligvis har de ikke præcis den påtrykte værdi, men det er sjældent et problem, og i alle tilfælde er den opgivne tolerance stor på elektrolytter.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla

Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage