Nå - nu lidt nyt herfra vedr. den omtalte Ortofon-Thorens:
Jeg har haft den i drift lige siden og grundlæggende er den fin fin. Der er dog to ting, som jeg stadig har lyst til at adressere - hvoraf den ene af disse er helt nødvendig:
1:: Den har noget rummel - og jeg tror, at jeg nok vil eksperimentere lidt med hovedlejet. Jeg har luret lidt på, om jeg skulle købe et bronze-kit - bund - + papskive med tilhørende skruer - sætte en ny trustplate i - og smøre op igen. Den kører egentlig fint og har spinn-down på ca. 1 min - alligevel føler jeg, at rummelniveauet er lidt i overkanten af, hvad jeg tidligere har været vant til - men det er jo netop et issue, som har optaget mange Thorens TD124-ejere gennem tiden.

(en erfaren mand sagde for nyligt til mig, at det er en obligatorisk øvelse med alle TD124'ere.)
2: Det andet, som er mig en gåde er (og det er så dét, som jeg synes er strengt nødvendigt at få has på), at selve switch-anordningen på Thorens (altså den mekaniske switch on/off inde under dæk) jo har en polyester kondensator tilknyttet. Hvis den kondensator går i stykker og der bliver fuld gennemgang - så kører Thorensen bare den er sat i en stikkontakt. Altså switch ON/off- muligheden er sat ud af kraft. Den kører lifligt videre, selv om den er slukket på betjeningsgrebet. Hmmmm....
Dette er sket 2 gange siden jeg købte den. Jeg har erstattet den oprindelige Mustard-kondensator med en tilsvarende Mustard. Værdien er 400V 47000pF (0,047uF ) - er det en rigtig værdi til dette formål? -
Hvor vigtig er værdien her? - og kan jeg med fordel udskifte til en anden mere robust værdi - eller type?
Ville det være godt at sætte en såkaldt X2 polyesterkondensator her? Værdi??
Det gør jo ondt på mig, ved I - hvis jeg skal ændre ret meget på det - men det ser altså ud til, at det nok kan blive nødvendigt - hvad siger I?
Edit: Jeg fandt denne tekst på Vinylengine:
"10 Nano Farad (nF) at 220 V was the original value but I'd replace that with one of a higher voltage rating (400V) to give you a greater safety margin".Skaber dét mening? - hvis det gør det, så har jeg jo allerede sørget for en 400V-kondensator. Men hvorfor fortsætter mine så med at få fuld gennemgang og hermed blive defekte efter et stykke tid?
Vh
Freddy