For et par uger siden var jeg på besøg og rundvisning hos Nordsø Records, der er det første plade-presseri i landet i "vores tidsregning".
Forum-medlem No1 er involveret og har tjek på presseprocessen, kvalitetssikring mv.
Det var et fantastisk spændende og hyggeligt besøg (og ja-ja: der skal nok komme en artikel ud af det lidt senere...)
Besøget sluttede med et par gode timer i lytterummet, som er indrettet i tilknytning til pladepresseriet.
Her var - ud over et par gode anlæg - også et meget flot udvalg af Mobile Fidelity-udgivelser.
Ikke at de er umulige at få ellers - men det er immervæk noget andet når man står dér lige foran flere hundrede top-kvalitets-presninger af super gode LP'er. Og de tager Mobilepay. Og der er strøm på telefonen. Og man har hygget sig med en øl eller to undervejs.
Jeg fik - efter hård selvovertalelse - begrænset mig til følgende 4, som jeg er i gang med at snurre.
De forreste "Snorre Kirk:
drummer & composer" er nutidig og harmonisk jazz - og er presset af Nordsø Records. Fin lyd og fin pressekvalitet.
De andre er klasikere som findes i forvejen - men som jævnligt kommer under pick-up'en og fortjener den bedste lydkvalitet (fik jeg fortalt mig selv mens fingrene tastede løs på Mobilepay'en).
PladerFraNordsøVisit.jpg
Der var iøvrigt mulighed for at sammenligne to Mobile Fidelity af
must-have-albummet Rickie Lee Jones: Som dobbelt-LP på 45 rpm og enkelt-LP på 33 rpm.
Det er ikke ret tit man komme i nærheden af dén mulighed, som selvfølgelig skulle prøves grundigt af.
Og der
var forskel: 45 rpm-udgaven havde mere luft og transparens - instrumenter og stemmer stod klarere og mere adskildt fra hinanden. 33-rpm-udgaven var på ingen måde "kompakt" (selv om der var hørbar forskel) - men havde til gengæld en smule varmere og lidt fyldigere bas.
Det blev 33-rpm-versionen, som kom med hjem (selv om 45-rpm'eren lød bedst).
Ikke så meget pga. prisforskellen (445,- mod 545,-), men fordi det for mig tager for meget af musikoplevelsen, når man skal vende/skifte LP'er efter kun 2 numre.
Så må jeg leve med en anelse mindre transparens.
Rickie Lee Jones' debut-album er iøvrigt næsten ikke til at finde i en udgave, hvor guitar og slagtøj
ikke lyder presset i en del passager. Den bedste version jeg har mht dette er faktisk en japansk CD-udgave - hvor de så til gengæld har byttet om på højre og venstre kanal... Ak ja...
På Mobile Fidelity-vinyl lyder den godt

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.