Upcycling af gamle højttalerkabinetter (rethink!)

Rosinen i pølseenden

Upcycling af gamle højttalerkabinetter (rethink!)

Indlægaf pqrannes » man 5. jun 2017 22:44

I en retro-butik her i byen (Viborg) så jeg en enlig, ældre højttaler stå oven på et af de uundgåelige teaktræsmøbler (sådan et din kone drømmer om/allerede har), som den slags butikker har til overflod.

Forsiden var ikke noget særligt - måske var den sluttresser/tidligt halvfjerdser B&O-ish højttaler - men bagsiden, som jeg ikke kunne lade være at se nærmere på, var interessant:

IMG_20170601_140932.jpg

Nogen havde simpelhen gentænkt vintagehøjttaleren og bygget en forstærker ind i den, og vist også nye højttalerenheder, så den kunne bruges som forstærker til en eller anden form for moderne signalkilde: mobiltelefon, tablet, computer eller mp3-afspiller (findes sådanne mon endnu? - jeg så i dag, da min søn Aqrannes rullede herfra på sin onde Aprilia 350 motorcykel, at han stadig har og benytter en oldgammel Cowon, som spiller musik i superkvalitet).

Firmaet bag den gentænkte vintagehøjttaler findes og findes i Aarhus: https://2ndsound.dk/

Det er da en god idé.

PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Re: Upcycling af gamle højttalerkabinetter (rethink!)

Indlægaf cdp » tirs 6. jun 2017 18:07

Helt enig - selvom forstærkeren er en digital bluetooth enhed, kan det jo lyde ganske udmærket. Diverse ugeblade annoncerer med et retro anlæg, gammelt look, med moderne indmad. Kvaliteten er jo sammenlignelig med pris og lyd - og kendere skal såmænd nok skælne dette, fra det ægte vare..
Senest rettet af cdp tirs 6. jun 2017 21:50, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf spuncut » tirs 6. jun 2017 18:38

Sådan en bluetooth pladeforstærker skulle vel nok kunne findes på alibaba eller aliexpress til en billig penge. Irriterende at man ikke har anvendt de rigtige skruer til fastgøring af pladen.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf pqrannes » tirs 6. jun 2017 21:06

spuncut skrev:Sådan en bluetooth pladeforstærker skulle vel nok kunne findes på alibaba eller aliexpress til en billig penge. Irriterende at man ikke har anvendt de rigtige skruer til fastgøring af pladen.
MVH Henning

Enig. De skruer kunne have været valgt bedre. Men ideen er stadig god. En lille T-amp (ice-ish) forstærker kunne også virker der, hvis man kan undvære bluetooth.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf his067 » tirs 6. jun 2017 21:12

Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf mcs_5 » tirs 6. jun 2017 23:02

Jo! De spiller ikke ret godt. Jeg tror/håber T-amp'erne (Tripath) lyder bedre...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf pqrannes » man 19. jun 2017 22:44

Jeg har prøvet at lave sådan en aktiv monohøjttaler men det gik helt galt.

Jeg satte en T-amp i en alubox fra et skib og endte med en 12'' fuldtone Philips i en filmfremviserkasse, altså OB.

IMG_20170619_213914.jpg

IMG_20170619_213848.jpg

Men skidt med at den ikke ligner de originale recyclede højttalere ovenfor; den spiller, som jeg kan li' det, og med et bærerhåndtag ovenpå er den klar til gadefesten på fredag.

PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Tilbage til Højttalere