AR - fup eller fakta

Rosinen i pølseenden

AR - fup eller fakta

Indlægaf rørglad » tirs 18. jul 2017 20:39

Foranlediget af et indlæg på "set til salg på nettet" vedr. et sæt AR9 højttalere slog jeg annoncen op og blev overrasket over en pris på 3000 kr for et sæt. Blev ret tændt, for jeg har altid været en fan af det brand, siden jeg i USA i 1964 hørte et par AR3! - Så dyb bas kan der ikke komme fra et par så små HT ! - Men det kunne der altså, når de var hængt på et par McIntosh 100W rørforstærkere (der var ikke transistorforstærkere af en rimelig kvalitet på det tidspunkt).
Efterfølgende har jeg haft (branche)kendskab til alle modellerne til og med 10pi , 11 og et par rigtig store (høje med to 12" basser i siderne) som jeg ikke husker modelnummer på. Derefter har jeg ikke kunnet følge udviklingen. AR ophørte i Danmark.
For et års tid siden var jeg så ude og lytte på et sæt AR (husker ikke nummer - store kasser) men det havde intet som helst at gøre med AR som jeg kendte det. Konkluderede derfor, at nogen havde købt eller taget navnet for at skore på det.
Husker ikke AR 8 eller 9 inden 10 pi og 11 kom (måske var det bare fordi importøren sprang over). Så mit spørgsmål er: er denne 9er en ÆGTE AR højttaler, eller et produkt af en efterfølger af samme navn.
Det ville være interessant, at få AR sagaen opklaret. Og jeg tænker på et par navne her på sitet, som nok ved besked og som måske kunne tænke sig at kommentere.
rørglad

Lokalitet: 8800 Viborg

Re: AR - fup eller fakta

Indlægaf mondial » tirs 18. jul 2017 20:44

Gætter på, Klaus allerede er på vej til Fr.Værk :-)
ReVox and Studer Thats life
Brugeravatar
mondial

Geografisk sted: Ølstykke
Lokalitet: Sjælland

Re: AR - fup eller fakta

Indlægaf KlausM » tirs 18. jul 2017 21:35

Det er jeg nu ikke, de er senere end det, der er mit fokusområde, men de er bestemt gode nok, ægte AR fra 1982-85. Jeg har et sæt af de oprindelige AR-9 fra slut-70'erserne, det må være nok. De adskiller sig noget fra AR-9, der er to basser i AR-9LS, men den anden sidder i bunden af kabinettet og fyrer nedad. Frank (vagten) har talt med sælger, dødsbo efter hans far (datters DBA konto). Jeg har et sæt AR-9LSi, der er lidt mindre fire-vejs med kun én bas

Mvh Klaua
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Tilbage til Højttalere