Ortofon KS-581 prototype

Thorens TD-124, tidlig udgave med Ortofon tonearm og SPU G

Ortofon Type 90 højttalere i specialfremstillede kabinetter
Sættet blev erhvervet af brødrenes far i enten 1958 eller 1959; ud fra pladespilleren at dømme, er 1959 ikke et helt dårligt bud. Sættet blev brugt meget lidt indtil farens død for snart mange år siden, og har levet en beskyttet tilværelse hos moren, der ikke fik anledning til at bruge det igen; højttalerne blev dog genbrugt til et BeoCenter 8000 anlæg.
Efter morens død besluttede brødrene så at sælge anlægget (den ene bror var faktisk ved at køre det hele til den lokale renovationsstation...), og første annonce var for forstærkeren; en annonce som Louis som sagt var betænksom at dele.
Et decideret "loppefund" kan man ikke kalde det; rigtige penge har skiftet hænder undervejs. Men skidt, det er ikke helt slemt, og jeg skal nu til at restaurere pladespilleren til fordums glans igen.
Lidt billeder af pladespilleren. Måske er der nogen, der har gode råd til en novice udi den ædle kunst at renovere / restaurere en vintage Thorens??
Én ting er oxideringen af alu-delene, men den har også en let skurende lyd fra motoren eller spindlen når jeg drejer tallerkenen rundt. Der har naturligvis ikke været strøm til.

Bemærk at det originale Ortofon-producerede og -leverede armboard ikke er lakeret i venstre side, ind mod pladetallerkenen

Meget lavt nummer - og hvilket dejligt nummer!

Lidt patina kan den ikke fraskrive sig...

Jeg skal have gjort noget ved oxideringen. Den har stået suboptimalt mens brødrene har tømt morens lejlighed

Og så lige lidt SPU-nærbilleder, en forsigtig afrensning af nålefane og nål afslørede, at både ophæng og nål tilsyneladende er intakte endnu...

Nålen ser fin ud endnu...

En blå SPU boks har jeg ikke set tidligere
Nu ved I, hvad jeg har erhvervet mig, og nogle iblandt jer har givetvis en idé om, hvad der skal til for at jeg kan komme derhen, hvor jeg kan afspille min samling af Foster Jenkins-plader på min TD-124. Alle er velkommen med deres input. Også gerne til specifikke forhandlere af dele, samt erfaringer med, hvilke specifikke dele, der er bedst.
Allerede nu skal jeg have støvet enten en Ortofon ST-104 plint op (samme som den fine Thorens TD-124, Fredmarantz fik op under neglene i juleferien sidste år), alternativt "bare" det fine guldemblem, som selvsamme plint har. En dansk sælger på eB** har et sådan emblem til salg, men lige lovligt flot prissat til omkring kr. 1.000
Skulle jeg "bare" være så heldig at finde emblemet til en rimelig pris, er det min plan at købe en nyproduceret plint på nettet, efter de oprindelige tegninger til Ortofon ST-104, og bilde mig selv ind at den er original nok.

På vej ind fra Østrig er en Ortofon Hi-Jack tonearmsløfter; samme model som der er på Fredmarantz' Thorens. Da den er kontemporær med resten af pladespilleren, har jeg ingen kvaler med at montere denne på armboarded.