Det startede egentlig med at jeg fandt ud af at mange PRO effektforstærkere fra gammel tid stadig lyder fantastisk godt og koster nærmest ingenting på DBA og gulgratis.dk
Købte mig en Altec Lansing 1269 effektforstærker til 1000kr. Den lyder ret godt og jeg har siden skaffet mig en til på ebay.de for 1500kr. 9440 er den ultimative, gerne med Altec 19 højttalere, som jeg også har haft

CD-afspillere er svære at få under kategorien vintage, men nu har jeg da en TEAC CD-701 fra 1989, DENON DN-951 og DN-961, og en SONY CDP-2700 (som jeg fik for 650kr). De er alle bygget som en tank og med XLR udgange. De kostede alle over 20.000kr fra ny og lyder stadig bedre en selv ret dyre nye cdafspillere.
Har siden købt JBL/Urei 6260 som er knap så gammel, men absolut en af mine favoriteffektforstærkere, og de kan fås for omkring 2000kr brugt. Det er helt sindsygt da de spiller på højde med de Audio Research, Proceed og meget andet dyrt grej jeg har haft. Bruger også elektronisk delefilter og store vintage studie/biograf højttalere
Ville jo så egentlig gerne have en vintage forforstærker som også var rent balanceret, så jeg kunne bruge XLR kabler hele vejen igennem, men PRO sektoren har jo aldrig brugt forforstærkere, men mixere og dem ved jeg absolut intet om. Har derfor samlet to hvoraf den ene ikke er rigtig vintage, men måske får merit pga rør: Audio Research LS-2B og DENON DAP5500. Et andet valg kunne være Kenwood L-1000C, men jeg ville egentlig gerne have noget ældre.
Er der nogen forslag til vintage forforstærker som er med XLR stik? Jeg har haft DENON PRA-2000Z og Accuphase c-280, men de er alt for dyre.
Håber at PQR vil give mig et lille hjørne til vintage træf næste år, hvor jeg vil demonstrere meget stort (og forholdsvist billigt) vintage PRO anlæg?