Så var jeg heldig!
I spotting tråden, blev der postet et link til et mindre Marantz sæt – det virkede støvet og beskidt, men i overordnet god stand og til en pris der var til at sluge.

Det var en Marantz 140 effekt og en 3200 forforstærker. Jeg ringede til fyren og vi aftalte jeg kom med det samme, til en lille forstad til København.
Vi snakkede lidt, og jeg fandt ud af, at fyren havde arbejdet for et firma der hed ”Dankel” (?) eller lign. Som forberedte elektriske produkter importeret til salg i danmark, så de kunne Demco stemples. I tilfældet med Marantz Preamps, betyder det at man fjernede de amerikanske AC stik bagpå.
Heldigvis for dette sæt, (som var importeret af Sø & Høyem) havde det ikke været udsat for denne procedure. (måske havde han købt den udenfor de normale handelsveje?)
Jeg har længe ledt efter et mindre sæt, som kunne splitted i for og effekt, i tilfælde af at det ”store” marantz sæt skal på værkstedbordet, min Luxman L85V kan nemlig ikke det.
Derfor var jeg selvfølgelig meget interesseret i dette lille sæt.
En anden sjov ting han fortalte mig, var at han havde fjernet pærene fra metrene, da de lyste for kraftigt, det er ret godt, siden de hvide plastik meterhuse på disse maskiner, kan være udsat for misfarvning, har man for længe kørt med pære på en forkert voltage.
Siden danske udtag levere 230V og man kan indstille maskinerne til 220 eller 240, er mange sat til 220 – dette betyder en betydeligt nedsat levetid i pærene og at de afgiver for megen varme, som kan være årsag til denne misfarvning. Igen, lader det til at jeg var heldig!
Efter at have taget det hjem, og ladet det varme op til stuetemperatur satte jeg apparatet til, og startede det forsigtigt op. De virkede, dog var der intet lys i højre meter – jeg tjekkede og heldigvis var det blot en knækket lodning på et enkelt kabel (sikkert foresaget af fjernelsen af pærene) så jeg loddede den på igen og så var der fuldt liv i maskinen.

Jeg satte så maskinen til et par højtalere og med forforstærkeren og en CD-afspiller, kunne jeg teste og få en ide om den elektriske stand på tingene.
Desværre – kun lyd i venstre kanal. Jeg motionerede en masse af knapperne, som ellers var støjfri, men intet held – jeg byttede så rundt på højre og venstre fra forforstærkeren og lyden spillede nu i den anden kanal, så det må derved være et sted i forforstærkeren – pyha, det er jo trods alt, lidt nemmere at have med at gøre.
Her er den, i al sin pragt – de skal renses og smøres, foruden at alle knapper lader til at være i forkerte positioner på potmetrene, men uanset hvad er endnu et dejligt vinterprojekt tilføjet til min lille husholdning.