Nu har jeg trasket rundt på denne herlige Vintagehifi-side i årevis og har vist nogle af mine ting frem her og der, men har aldrig haft min egen tråd om mine ting og min gøren og laden i denne interesse. Nu føler jeg tiden er kommet. Jeg vil vise en del billeder og skrive lidt om, hvad jeg går og roder med i ny og næ - ganske som mange af I andre, som gør det samme. Det kan måske - måske skabe lidt større sammenhæng i hvad der sker hos mig fra tid til anden.
Som mange ved, så har jeg en særlig sød tand for gammelt Marantz-udstyr fra starten af firmaets eksistens og op til ca. 1977-78, hvor jeg synes, at kvaliteten så småt på de fleste produkter ændrer karaktér og hvor min interesse bliver dalende. Jeg har en del af de "sjove" modeller, men mangler da også nogle af de allerførste ting - som desværre er meget dyre i anskaffelse. Det er heller ikke noget, som man lige finder på en genbrugsplads i DK (heldigvis

Ligeså har jeg gennem årene erhvervet mig andre spændende ikke-Marantz apparater, som jeg ligeledes synes er ganske interessante. Der er ting, som jeg synes har en særlig plads i hifihistorien - i hvert tilfælde MIN hifi-historie.
Jeg lægger ud med noget ikke-Marantz, som jeg tilfældigvis har til at stå og spille pt. Det er nemlig mit Ortofon-udstyr. En KS-601 samt min Ortofon/Thorens TD124 m. Ortofon SMG 212 samt SPU GT/
KS-601'eren er erhvervet fra et autoværksted i Ikast for en del år tilbage. Den stod gemt væk på en stor industrireol og var alvorligt støvet og trængte til en overhaling, som den fik ... rengøring til det hysteriske - Gennemgang og elektrisk genopretning af D.Duck. Den fik ny original Siemens Selenensretter samt fik udskiftet nogle lytter samt fik et par nye rør her og der. Den er nu sund og rask og spiller fint og stabilt. Hvis man skriver Ortofon KS601 på Google, får man billeder op fra Hifiengine, hvor den står på et rødt klæde. Det er faktisk netop mit eksemplar, man ser dér. PÅ de omtalte billeder på Hifiengine, er den dog endnu ikke gjort i stand elektrisk, men det ser man jo ikke.

Ortofon/Thorens TD124'eren er erhvervet og serviceret, som historien fortæller i denne tråd, hvor der også befinder sig en del før/efter-billeder:
http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtop ... ilit=td124
Nå - her står de så på hylden og stråler. Hele opstillingen spiller faktisk rigtig godt - KS601'eren skal lige være varm, før den falder på plads lydmæssigt. Det bliver den så også pænt hurtigt.

Tilføjelse: Mine billeder vendte først på hovedet over én kam - men nu har jeg rettet det efter følgende opskrift::
Hvis jeg, medens jeg fotograferer, holder min iPad så både den fysiske runde startknap SAMT den hvide runde virtuelle knap på iPad-skærmen, hvor man udløser, i samme side (højre) - så vil det billede, der bliver taget, stå rigtigt på forummet.
Vh
freddy