Det hele startede med, at jeg for et par år siden fandt to L75’ere i storskralden. Jeg kendte ikke på det tidspunkt noget særligt til netop denne pladespiller, men kunne selvfølgelig se det var kram. Hurtigt stødte jeg på Lencoheaven, og så blev jeg hooked! Den ene blev restaureret efter alle kunstens regler i helt original stand, og den har sidenhen været min primære pladespiller. Den udkonkurrerede simpelhen alt andet jeg har haft. Nu har den en god historie og står mig i meget få penge. To ting jeg godt kan lide.
Den anden fik jeg også til at spille, men den har sidenhen bare stået og samlet støv. Så nu skal der ske noget andet med den, da jeg ikke vil have to næsten ens pladespillere stående. Og desuden er jeg vildt nysgerrig efter at finde ud af om en ombygget og ”moddet” Lenco virkelig er så god som den ofte bliver omtalt. Sådan ser den ud:

Planen er at bygge en ny plint efter opskrift fra Lencoheaven. Tegninger printet i A1:

Det er en god og meget lettilgængelig opskrift. Jeg har været så heldig at få en rest 18mm krydsfiner i birketræ fra mit arbejde. Super lækkert træ.

En sløjd-kyndig kollega hjalp mig med at skære dem til noget der ligner 44.5 x 35cm. I baggrunden kan Lencoen i original stand lige anes.

Har her til aften fået lavet en hel del ”skudhuller”. Et par af pladerne er derfor klar til at få en tur med stiksaven. Jeg laver fire gennemgående huller i alle lagene og monterer en gevindstang op gennem plinten, som skrues fast i chassis som sgu har påmonteret fire studser med gevind. De bliver ikke anvendt almindeligvis, så det er mig en gåde hvorfor Lenco har lavet dem med gevind i sin tid. Det er som om den her pladespiller bare er blevet bygget til at blive modificeret og leget med. Anyways, lige nu tænker jeg, at plinten skal mørkbejdses, men har ikke besluttet mig endnu. Jeg kan godt lide den her plint, som jo læner sig meget op af en original:

Den lille udfræsning nederst vil jeg gerne forsøge mig med. Så har jeg jo også en god grund til at ønske mig en overfræser til jul. Desuden skal det her monteres:;

Og så har jeg købt et låg på Ebay:

Det er fra Audio Technica. Det lille label har jeg klippet ud fra face-platen, som er fjernet fra chassis, da den var meget ridset og ikke køn at se på.

Chassis skal ”Nitromorses” (eller måske sandblæses?). Jeg regner med, at den skal spraymales sort med en smule glans. Tænker en af de der rasle-dåser kan klare jobbet. Jeg ved ikke om jeg vil give den klarlak endnu.

Mellemhjulet vil nogen nok kunne spotte er fra Audiosilente. Italiensk håndværk. Den ser utrolig lækker ud, meeen jeg må sige at den på ingen måde spiller eller ruller ligeså godt som en original i god stand. Jeg var ret overrasket over hvor meget ”rummel” den afgav, da jeg afprøvede den på min Lenco. Jeg har pakket stangen ind i sprinkler-slange-gummirør fra Thansen

På Troels Gravesens hjemmesiden har jeg læst at resonansdæmpende materiale er godt. Derfor har jeg købt en pakke 2.3mm STP, som skal monteres på undersiden af chassis så mange steder som muligt. Det har jeg til gengæld store forventninger til.

Motoren skal renses og smøres. Det har jeg ikke prøvet endnu, men på Lencoheaven er der jo en udførlig opskrift – så det ser jeg frem til at give mig i kast med. Til sidst et billede af alle delene som er gemt væk i små poser.

I bunden af papkassen ligger den tunge tallerken. Den skal blankpoleres. Den så ofte udskældte arm vil jeg beholde. Jeg synes den er flot, og jeg synes også den spiller fremragende med en Audio Technica AT95e. Jeg håber lidt på at få fingre i en af ”Norberts 3D-printede headshells”. Hvis nogen af jer er på Lencoheaven, ved I sikkert, hvad jeg mener.

Alt for nu.