hess skrev: Er det så sådan at et rør enten er i god eller dårlig stand, når man tester det?
Nah - jahh....Det kan også ligge "midt imellem". Når man tester et rør, er det for at teste, hvad det måler, når det er "sat op" i et elektrisk miljø, som er forud-defineret.
Denne måling kan man så sammenholde med rørets aktuelle datablad (ret teknisk) og se, om røret opfører sig, som det skal ift databladet. Gør det ikke det, så må man antage at røret ikke opfylder de tekniske definitioner, som det skal - men det kan måske godt være brugbart en tid endnu, før det må kasseres. Rør's slid er sjældent et go/no-go)
Når man så tænker at teste rør, vil man ofte gerne teste, om røret er friskt eller mere eller mindre slidt. Dette kan man gøre med et enkelt rør, for at se, hvor man er henne med røret. Man kan også teste rørets elektriske egenskaber/opførsel med henblik på at sammensætte en relativt ensmålende række rør (matching), som man gerne vil anvende i en forstærker. Dette gælder oftest udgangsrør. Man kan også teste, om fx en dobbelttriode (fx ECC83/12AX7) måler nogenlunde ens i begge triodesystemer. (dette vil man synes er HELT indlysende, at et rør, som det, du skal bruge det til, bør være.
Jeg har kun erfaring med testning af rør i AVO-testere - og AVO (blandt flere) har foruddefineret, hvilke spændinger, røret skal sættes op i - og AVO har også defineret (jf. datablad), hvad røret skal måle (bl.a. anodestrøm), for at man kan fastslå, om det lever op til kravene om et "friskt" rør. I mine guitarforstærkere (som altså bestemt ikke er hifi-forstærkere

Man kan teste alle rør - brugte som nye - og se, hvad de måler..om de er gode - rimeligt gode - halvgode - halvtrætte - heltrætte og sammensætte/udvælge dem, som man vil bruge. Og "ja" man kan jo se, hvilke, der i hvert tilfælde ikke længere er brugbare, hvad angår trætheden i dem. Støj kan man ikke måle med den metode. Klangfarve ej heller.
Jeg vil nok mene, at de fleste rørtestere ikke lægger den spænding på rørene i testopstillingen, som rørene reelt udsættes for i langt de fleste rørforstærkere (her mener jeg udgangsrør) - så her plejer jeg, hvis muligt, at måle den samlede katodestrøm som røret afsætter over en modstand, koblet mellem røret og stel. Her er det muligt at måle røret " in action" og evt indstille bias, hvis forstærkerens konstruktion tillader dette.
Vh
Freddy