"The Aurora" rørforforstærker ver.I 1982 / ver.II 1987

Alt om GDS

"The Aurora" rørforforstærker ver.I 1982 / ver.II 1987

Indlægaf kj2005 » tors 4. okt 2018 13:13

En rørforforstærker som DIY folket kan starte med.

I 1996 tager jeg forbi "Baslab" på Nørrebro for at købe radiorør. Indehaveren har flere mapper med diagrammer og jeg spørger om han ligger inde med en god rørforforstærker.

Han tager en kopi af A Cleveland Pas ved navn "The Aurora".

"The PAS" rørforforstærker oprindeligt byget af en herre ved navn Vorhis Last og vist i "The Audio Amateur" 4/82 , 5/82.

I 1987 tager mr. Patrick J. Amer samme diagram op med ændringer og en ny strømforsyning i The Audio Amateur, 3/87.

Patrick J, Amer kalder forstærkeren "The Aurora".

Jeg havde tidligere bygget en tysk rørforforstærker som hed "Röh 1". Jeg syntes, at "Röh 1" lød godt, men der kunne måske være endnu bedre lyd at hente fra denne amerikanske DIY forstærker.

Indledningen lød troværdig i TAA , så jeg gik igang med at tegne en komplet rørforforstærker op på papir, men med min egen BUX85 strømforsyning, da jeg ikke brød mig om en 15V IC 7815 som sad på "toppen" af 270V og skulle regulere op-og-ned. Det kan godt være at en lavvolt IC regulering brugt på den måde er ok, men jeg kendte jo en "stensikker" psu, så hvorfor skifte?

Der kommer nu nogle håndtegninger fra 1996 ... alt blev håndlavet med ætse resistente overførings linier og øer som kunne modstå jernclorid.

Forforstærkerens Lyd fejlede ikke noget, men jeg rørerne blev hurtigt slidt (og brændt godt i bunden af glasset), så det kan enten skyldes nogle elendige rør, nogle "små" katodemodstande mht. effekt, for billige elektrolytter over katodemodstandene, eller at gløden til de fire rør måske burde "svæve" over ground/stel??

Forstærkeren har fristet en støvet tilværelse i skabet, fordi jeg ikke har haft tid til at demontere A4 printpladen hvor det hele sidder monteret borset fra de to transformatorer til højspænding og glød.

Hele forforstærkeren er monteret i en gammel aluminium serverkasse, hvor jeg fik låget malet i kobberfarve og brugte en 2 mm messingplade som frontplade med små indgraverede messingskilte som viste "volume" , "Balance" mm..

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af kj2005 tors 4. okt 2018 13:51, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005

Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: "The Aurora" rørforforstærker ver.I 1982 / ver.II 1987

Indlægaf kj2005 » tors 4. okt 2018 13:23

Strømforsyning med BUX85 som blev brugt til "The Aurora" , hvor jeg tilføjede en "lyttebank" , der ville være et røreffekt-trin værdigt.
Det var ikke nødvendigt, men der var plads på A4 printpladen, og jeg havde mange 400V lytter fra Nippon Chemicon liggende :p
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf Tonni » tors 4. okt 2018 17:03

ECC83 alle steder, eller ECC82 i udgangen?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf kj2005 » tors 4. okt 2018 19:27

De fire rør er ECC83 . amerikanske 7025 blev anbefalet
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf tctla » tors 4. okt 2018 20:51

7025 er low-noise ECC83, og de kan godt blive trætte og usymmetriske.
Brændt op, næppe.
Med de viste kathode-modstande og opgivne spændinger, går der omkring 1mA i anodestrøm, og det passer meget godt med (Philips) anbefalinger.
Kathode RC-leddet kan ikke ødelægge røret med de opgivne værdier, så måske HAR du virkelig haft dårlige rør.
HVEM laver dårlige 7025? Kineserne? 7025 fra TAD er vel kinesiske?
Jeg kender kun RCA 7025 og de holder RIGTIG længe, men kan som sagt slides usymmetriske.
Jeg har et par stk. af disse på lager :(

Rigtig FLOT forstærker og godt håndværk :OLO:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla

Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Indlægaf kj2005 » fre 5. okt 2018 10:16

tctla skrev:7025 er low-noise ECC83, og de kan godt blive trætte og usymmetriske.
Brændt op, næppe.
Med de viste kathode-modstande og opgivne spændinger, går der omkring 1mA i anodestrøm, og det passer meget godt med (Philips) anbefalinger.
Kathode RC-leddet kan ikke ødelægge røret med de opgivne værdier, så måske HAR du virkelig haft dårlige rør.
HVEM laver dårlige 7025? Kineserne? 7025 fra TAD er vel kinesiske?
Jeg kender kun RCA 7025 og de holder RIGTIG længe, men kan som sagt slides usymmetriske.
Jeg har et par stk. af disse på lager :(

Rigtig FLOT forstærker og godt håndværk :OLO:

Tak for dine forslag, Torben :p ...og tak for roserne, men det var jo bare en gammel serverkasse som stod og kedede sig :oops:

...når jeg får tid, må kondensatorerne over katode modstandene kontrolleres. Og der kan have siddet dårlige rør i forstærkeren fra 1996, da jeg brugte rør som var samlet sammen gennem årene med ukendte data. Jeg har flere ECC83 som måler pænt, men så vidt jeg ved ingen 7025. Ja. RCA 7025 det er et godt rør!

Kunne gløde delen, som er 12V og serie forbundet til rørerne skabe et problem ved bare at være direkte forbundet til stel?
Jeg tænker at fjerne det direkte stel og erstatte med et par 100R, der mødes som stelpunkt midtvejs...eller hæve glødens stelpunkt med ca. en 1/3 i forhold til de 260V til ca 85V ? I Aikido forstærkeren har jeg læst at det giver "ro" i lydbilledet.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf tctla » fre 5. okt 2018 21:41

kj2005 skrev:Kunne gløde delen, som er 12V og serie forbundet til rørerne skabe et problem ved bare at være direkte forbundet til stel?
Jeg tænker at fjerne det direkte stel og erstatte med et par 100R, der mødes som stelpunkt midtvejs...eller hæve glødens stelpunkt med ca. en 1/3 i forhold til de 260V til ca 85V ? I Aikido forstærkeren har jeg læst at det giver "ro" i lydbilledet.

Mvh. Kim

General Electric skriver max. positiv eller negativ forskel mellem kathode og gitter = 180VDC (12AX7).
I forhold til rørets levetid, bør det ikke gøre den store forskel, om gløden er hævet til +85V eller ej.
Om du får en anderledes lydsignatur ved at hæve gløden, kan vel kun et eksperiment afgøre.
Derimod er det min klare følelse (kan man overhovedet skrive det? klar og følelse trækker jo ligesom hver sin vej ;) ) at det er en god ide, at balancere gløden ift. stel. Jeg ville nok bruge et 220~470R/1Watt potentiometer, og justere til bedste signal/støj forhold. I US kendt som en "Humdinger".
Se gerne http://www.valvewizard.co.uk/heater.html
I sidste ende er DC forsyning til gløden nok at foretrække frem for AC, i en forforstærker.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla

Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Indlægaf spuncut » lør 6. okt 2018 00:12

Glødelevation er altid en god ide. Har gløden et potentiale der er højere end katoden kan glødetråden ikke trække elektroner ud af anode-katode-strømmen og således ikke overføre brum til signalet. Fænomenet, hvor gløden trækker signalstrøm er dog mest udtalt i kredsløb hvor der ligger en høj spænding på katoden, fx. fasesplittere og srpp.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf kj2005 » lør 6. okt 2018 11:18

tctla skrev:
kj2005 skrev:Kunne gløde delen, som er 12V og serie forbundet til rørerne skabe et problem ved bare at være direkte forbundet til stel?

Mvh. Kim

General Electric skriver max. positiv eller negativ forskel mellem kathode og gitter = 180VDC (12AX7).
I forhold til rørets levetid, bør det ikke gøre den store forskel, om gløden er hævet til +85V eller ej.

I sidste ende er DC forsyning til gløden nok at foretrække frem for AC, i en forforstærker.

Mvh,

/Torben
Senest rettet af kj2005 søn 25. maj 2025 14:08, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf kj2005 » søn 25. maj 2025 14:07

kj2005 skrev:Det er ikke vist på diagram, men der er brugt 12VDC forsyning til gløden.

I min Philips pdf over ECC83 kan jeg ikke finde de 180VDC plus/minus mellem katode og gitter du nævner. Min idé var, at det var forskellen mellem den anode-spænding og katode-spænding der ligger over røret, og hvor man så placerer sin gløde-spænding ca. 1/3 over rørernes katode potentiale.

Mvh. Kim

En gammel tråd genoptages
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf kj2005 » søn 25. maj 2025 14:21

"The Aurora" blev i 2018 sat på pause , hvor det her i april 2025 viste sig, at rørforforstærkerens mangel på glød skyldes en defekt sokkel , hvor sokkelholderen til pin 9 simpelthen var "flækket".

"The Aurora" var jo ellers planen frem efter succes'en med tyske Röh-1....men så kom der en Dynaco Pas 3X i vejen, som så i stedet kunne blive en slags reference punkt for hvordan, en bedre rørforforstærker skal lyde.

Dynaco Pas 3X ER en fornuftig god forforstærker som fint følger Hafler's vision med "værdi for pengene"....skal man give Pas 3X en form for evaluering, synes jeg, at Pas 3X kommer ind på en flot tredjeplads i selskab med Röh-1 og "The Aurora".

Nu må vi så lytte os frem til om min udgave af "The Aurora" lydmæssigt kan matche "den sidste rørforforstærker jeg bygger" med Marantz 7 linjetrinnet og Air phono delen med ECC82 udgangsbuffer?
Når jeg skriver "lytte os frem til" betyder det, at to af de tre nævnte linjetrin ( jeg har ikke fået målt på Pas 3X) med 2 styk Q-VEES (eller nye Miniwatt ECC83) rør af typen 7025, fra CD,Tuner, og Phono, leverer en frekvensgang lineært: fra 10 HZ til ca 700 kHz, -0,5 dB ...phono fra 10 Hz...80 kHz, +-1 dB....derefter giver data for mig ingen mening , hvor kun lydsignaturen fra forstærkeren betyder noget for mig.

Starter med et opdateret håndtegnet diagram over The Aurora hvor små "unøjagtigheder" fra 1996 er rettet. Fire nye keramiksokler, forstærkede printbaner omkring glødeforsyningen, en 7812 som ikke kunne regulere tilstrækkeligt på de ca 14VDC der var til rådighed, blev skiftet til en rå ca 14VDC forsyning med 109mVAC ripple. De 14VDC blev glattet ud til < 3,5mVAC ripple via serielle MOX - og trådviklede modstande ,og efter anbefaling fra mr. Vorhis, med ca 40.000uF...derudover glødeforsyningen eleveret 47V over stel ground. Nye 105 graders kvalitets kondensatorer, nye højfrekvens forbindelseskabler osv....
Senest rettet af kj2005 søn 25. maj 2025 20:04, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf kj2005 » søn 25. maj 2025 16:21

Patrick J. Amer skrev følgende i The Audio Amateur 3/87

Citat :
"Grundlæggende kredsløb

I 1985 byggede og anmeldte jeg Fujitech A-1033 integreret rørforstærker til TAA (4/85 s. 46-51). Jeg var meget imponeret over denne forstærkers forforstærkersektion. Bill Cruse og jeg syntes, den overgik alle de forforstærkere, der blev anmeldt i "The great Preamp Shootout" (ref. TAA 2/85, s. 19), bortset fra Conrad-Johnson PV-5.

Så vidt jeg ved, er (var) Fujitech A-1033, et Luxman-sæt, kun tilgængelig i USA i begrænsede mængder og kun som en integreret forstærker. Det virkede som en skam, at forforstærkersektionen ikke var tilgængelig som en separat enhed, og jeg begyndte at spekulere i, om jeg kunne bygge en fritstående forforstærker, der indeholdt A-1033 forforstærkerkredsløbet.

Sidste sommer kiggede jeg nøje på dens kredsløbstopologi og observerede, at A-1033 og "Vorhis" og for den sags skyld den originale PAS delte lignende topologi; især brugte hver fire 12AX7'ere (to i hvert trin).
Da jeg studerede det mere omhyggeligt, fandt jeg ud af, at A-1033 forforstærkerkredsløbet passede næsten perfekt til Dynaco PAS PC-5 og PC-6 printkortene - endda mere præcist end Vorhis designet.

Jeg besluttede at bruge A-1033's phono- og linjetrin kredsløb i min Aurora. Jeg er ikke rørgrejs designer, og jeg ved ikke, hvorfor disse kredsløb fungerer så godt. Jeg har ikke pillet ved dem, bortset fra i to henseender.
For det første indsætter A-1033 line-trinnet en tonekontrolsektion mellem det første og andet rørtrin. Jeg fjernede tonekontrollerne, og mens jeg lyttede til den et stykke tid, indarbejdede jeg Herbert Highstones forslag (med nogle ændringer) fra hans artikel "The Grid Isolation Resistor" (TAA 4/86, s. 38).

Regulering og POOGE-1 regulator.
Jeg havde problemer med Vorhis Lastpass' B+ regulator, som var lånt fra Marantz 7 forforstærker POOGE-1 modifikationen (TAA 1/81). Med Jim Boaks hjælp sammensatte jeg en højspændings-lavstrømsmodifikation af hans meget stabile strømforsyningsregulering (TAA 1/80).
Hvis du har haft lignende problemer med POOGE-1 regulatoren, bør du overveje at erstatte dette kredsløb. Jeg ændrede gløde forsyningen, igen med Jim Boaks hjælp. Jeg anvendte generelt POOGE-principper i hele The Aurora: Polypropylen- eller polystyrenkondensatorer, metalfilmmodstande, flertråds OFHC-ledninger, stjerne stel og lydstyrke- og balancekontroller af høj kvalitet samt input- og output-stik.

Kim edit: Jeg havde problemer med det viste B+ kredsløb ... valgte derfor at få konstrueret min egen helt stabile regulerede højspændings forsyning med fire BUX85 Motorola transistorer (Tip 50 kan bruges)....også fordi jeg ikke bryder mig om at have en 7815 serie regulator ”svævende” oven på 260VDC til at justere de sidste 10VDC op til den ønskede 270VDC forsynings spænding.

Med den regulerede strømforsyning og glød, Highstone-gittermodstandene og POOGE-konstruktionen eliminerer trimpoten til finjustering af udgangsspændingen og de tilhørende komponenter, så du ikke behøver at balancere mere end én regulatorudgang. Brug køleplader til transistorerne, hvor det er angivet.
Kredsløbet bruger den rå DC på omkring 340 V til omkring 260 V DC. Sørg for, at dioderne, kondensatorerne og transistorerne har en tilstrækkelig kapacitet; ellers er valg af dele ikke kritisk.
Jeg beholdt Dynaco firpolede kondensator og brugte alle fire dele til at udjævne den rå DC-strøm. I regulatorkredsløbet brugte jeg de to fotoblitz kondensatorer, som hr. Vorhis specificerede, og monterede dem i beslag på chassis’ forside, lige til højre for midten. Hver gang du åbner enheden, skal du være meget forsigtig med at aflade hver af disse kondensatorer med en modstand. Fotoblitz kondensatorerne giver et voldsomt stød og tager lang tid at aflade. Placerings diagrammet for effektregulatoren er vist i figur 6.

Regulering af glødeforsyningen virker som ”at forgylle liljen”, men den ensrettede og fordoblede rå glødeforsyning har nok 60Hz ripple til at gøre det umagen værd.

23 VDC DC-forsyningen tillader ikke en reguleret +- 11V-forsyning, så jeg har reduceret den til en + 12 V DC-forsyning, vist i figur 7, som fungerer lige så godt og giver en stram regulering. Bolt regulator-IC'en fast til det indre chassis som køleplade, og brug en klemrække til forbindelsen.
Hvis du ikke følger dette forslag, kan du overveje Vorhis' udvendige massive kapacitansløsning, eller blot tilføje så meget indvendig kapacitans, som der passer ind i chassis’et.
Mit udvalg af dele var tilgængeligt i min reservedelskasse og i min lokale elektronikbutik, så du er velkommen til at bruge de bedste komponenter, du kan finde. Aurora har en balancekontrol, en volumenkontrol og en phono-højniveaukontakt (se blokdiagrammet vist i fig. 8). Jeg anbefaler kraftigt kontroller af høj kvalitet, såsom Alps volumen- og balancekontrol fra Old Colony Lab. For at minimere brummen, vikles en jordledning omkring hver signal- og strømledning. Jeg ved ikke, om Aurora har en transient tænding eller slukning? Jeg tænder den altid 30 sekunder før, jeg tænder for forstærkeren, og slukker den i omvendt rækkefølge. At skifte sikringerne på forstærkeren, for ikke at tale om at udskifte transistorer, er for meget arbejde.

Kim edit: Løsningen fra mr. Vorhis med at tilføje så meget ekstern kapacitet plus MKP folie kondensatorer til glødeforsyningen som der kan være i indbygningskassen, ser lydmæssigt ud til at løbe med roserne i sammenligning med den IC-regulerede +12VDC forsyning.

Tilfredsstillende lyd

For mig er Aurora en tilfredsstillende forforstærker. Den har hurtighed og detaljer uden tab af varme, en jævn tonal balance fra top til bund og et bredt dynamisk område. Toppen har masser af luft, og bund masser af attack.
Jeg håber at kunne fremstille en mere detaljeret overvejelse og sammenligning af Aurora med andre nye forforstærkere af høj kvalitet i "Shootout II - The Cream of the Crop", som vil blive offentliggjort i et kommende nummer af TAA.
En foreløbig konklusion fra "shootout"-revisorerne er, at Aurora absolut foretrækkes frem for en standard SP-10. I mellemtiden kan jeg varmt anbefale Aurora. Jeg tror ikke, man kan slå lyden, og man kan bestemt ikke slå prisen.

Tilhørende udstyr i mit system inkluderer nu en Monster Alpha II-pickup, en Dynavector step-up transformer, et Jung-type delefilter ved 375Hz, en POOGE'd Hafler 500, der driver mine IMS TLS50'ers bashøjttalere, og en Fujitech A-501, der driver Strathearn-båndhøjttalere monteret og modificeret i henhold til Sprangler & McKenzie (SB, 3/85, s. 22).

En forfatter spekulerer altid på, om nogen rent faktisk vil bygge hans anbefalede modifikation. Jeg ville betragte det som en tjeneste, hvis du - nej, ikke den næste, men dig - ville sende mig et brev eller et kort, hvis du skulle bygge Aurora eller en del af den. Hvis du har et spørgsmål eller et problem, så skriv venligst. Jeg vil være smigret over opmærksomheden og vil med glæde hjælpe dig." citat slut

Til sidst en foto serie af den færdige Aurora forstærker...før billedserien af min Aurora følger foto kopier fra TAA anno 1987 som var mit udgangspunkt i byggeprojektet.

Det at bygge en rørforforstærker "på køkkenbordet" når man ikke har et værksted, kan være lidt besværligt! ... men arbejdet med denne "Aurora" har givet fuld "valuta" tilbage i form af supergod lyd! Jeg kan kun anbefale det viste diagram.

Bare til orientering står forstærkeren lydløst i tomgang med nye rør... den eleverede glød er måske en del af forklaringen på at forstærkeren er helt tyst?
Senest rettet af kj2005 søn 25. maj 2025 20:22, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf kj2005 » søn 25. maj 2025 16:53

Nogle foto's af Aurora forforstærkeren og et spørgsmål

Min bror forærede mig 2 styk ubrugte Q-VEES 7025 rør som han købte i antenne butikken Ægirsgade 50 som bl.a. leverede audio rør til HiFi-Specialisten. Jeg har aldrig hørt om hollandske Q-VEES radiorør? Er der nogen som ved noget om denne hollandske leverandør?

Til oplysning var jeg i 1996 opsat på at denne rørforforstærker skulle have en messingfront....så en af kammeraterne skaffede en 2,0mm tyk messingplade med "børstet" forside. Er der noget som jeg har fortrudt, er det denne messing forplade, som jo anløber når overfladen iltes.
En dame der står i en Røde Kors butik fortalte, at ingen ville købe indsamlede lysestager, fade, potter og pander i messing, når de ikke står og "blinker" i butiksvinduet, men hun havde en opskrift til afrensning af en messing overflade, som jeg har brugt ...og den virker!
Heinz tomat ketchup kan også det, men det er noget rød "snask", og jeg synes alligevel ikke min røramp skal dufte ligesom henne hos pølsemanden, når jeg tænder for den:-)

Opskriften er som følger (dur sikkert også til anløbent sølv og kobber):

1 kop vand
1 kop mel
1 kop eddike
2 tsk salt
2 tsk citronsyre
røres til jævn blanding
smøres på
skylles af og tørres

Massen bliver tykkere...reducér vand og eddike...min blanding var meget tynd, men det virkede...

Der er også lidt syre i Heinz ketchup og der er en dansk "handyman" på Youtube som viser hvordan man afrenser messing

Det eneste der ikke er angivet på det håndtegnede diagram over Aurora, er 225R modstande som sidder i serie med signalet hvor indgangs kablerne går til kanalvælgeren samt indgangen til monitor omskifteren.
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf kj2005 » man 26. maj 2025 16:35

Afslutning...forstærkeren er samlet........10 undersænkede skruer på topfladen af coveret....14 skruer fordelt på endefladerne, som giver mekanisk god stabilitet....kabinet farve og udseende er der nok flere meninger om...lyden fra forstærkeren passer godt til mig
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf kj2005 » man 26. maj 2025 16:37

jpg
Brugeravatar
kj2005

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage