Patrick J. Amer skrev følgende i The Audio Amateur 3/87
Citat :
"Grundlæggende kredsløb
I 1985 byggede og anmeldte jeg Fujitech A-1033 integreret rørforstærker til TAA (4/85 s. 46-51). Jeg var meget imponeret over denne forstærkers forforstærkersektion. Bill Cruse og jeg syntes, den overgik alle de forforstærkere, der blev anmeldt i "The great Preamp Shootout" (ref. TAA 2/85, s. 19), bortset fra Conrad-Johnson PV-5.
Så vidt jeg ved, er (var) Fujitech A-1033, et Luxman-sæt, kun tilgængelig i USA i begrænsede mængder og kun som en integreret forstærker. Det virkede som en skam, at forforstærkersektionen ikke var tilgængelig som en separat enhed, og jeg begyndte at spekulere i, om jeg kunne bygge en fritstående forforstærker, der indeholdt A-1033 forforstærkerkredsløbet.
Sidste sommer kiggede jeg nøje på dens kredsløbstopologi og observerede, at A-1033 og "Vorhis" og for den sags skyld den originale PAS delte lignende topologi; især brugte hver fire 12AX7'ere (to i hvert trin).
Da jeg studerede det mere omhyggeligt, fandt jeg ud af, at A-1033 forforstærkerkredsløbet passede næsten perfekt til Dynaco PAS PC-5 og PC-6 printkortene - endda mere præcist end Vorhis designet.
Jeg besluttede at bruge A-1033's phono- og linjetrin kredsløb i min Aurora. Jeg er ikke rørgrejs designer, og jeg ved ikke, hvorfor disse kredsløb fungerer så godt. Jeg har ikke pillet ved dem, bortset fra i to henseender.
For det første indsætter A-1033 line-trinnet en tonekontrolsektion mellem det første og andet rørtrin. Jeg fjernede tonekontrollerne, og mens jeg lyttede til den et stykke tid, indarbejdede jeg Herbert Highstones forslag (med nogle ændringer) fra hans artikel "The Grid Isolation Resistor" (TAA 4/86, s. 38).
Regulering og POOGE-1 regulator.
Jeg havde problemer med Vorhis Lastpass' B+ regulator, som var lånt fra Marantz 7 forforstærker POOGE-1 modifikationen (TAA 1/81). Med Jim Boaks hjælp sammensatte jeg en højspændings-lavstrømsmodifikation af hans meget stabile strømforsyningsregulering (TAA 1/80).
Hvis du har haft lignende problemer med POOGE-1 regulatoren, bør du overveje at erstatte dette kredsløb. Jeg ændrede gløde forsyningen, igen med Jim Boaks hjælp. Jeg anvendte generelt POOGE-principper i hele The Aurora: Polypropylen- eller polystyrenkondensatorer, metalfilmmodstande, flertråds OFHC-ledninger, stjerne stel og lydstyrke- og balancekontroller af høj kvalitet samt input- og output-stik.
Kim edit: Jeg havde problemer med det viste B+ kredsløb ... valgte derfor at få konstrueret min egen helt stabile regulerede højspændings forsyning med fire BUX85 Motorola transistorer (Tip 50 kan bruges)....også fordi jeg ikke bryder mig om at have en 7815 serie regulator ”svævende” oven på 260VDC til at justere de sidste 10VDC op til den ønskede 270VDC forsynings spænding.
Med den regulerede strømforsyning og glød, Highstone-gittermodstandene og POOGE-konstruktionen eliminerer trimpoten til finjustering af udgangsspændingen og de tilhørende komponenter, så du ikke behøver at balancere mere end én regulatorudgang. Brug køleplader til transistorerne, hvor det er angivet.
Kredsløbet bruger den rå DC på omkring 340 V til omkring 260 V DC. Sørg for, at dioderne, kondensatorerne og transistorerne har en tilstrækkelig kapacitet; ellers er valg af dele ikke kritisk.
Jeg beholdt Dynaco firpolede kondensator og brugte alle fire dele til at udjævne den rå DC-strøm. I regulatorkredsløbet brugte jeg de to fotoblitz kondensatorer, som hr. Vorhis specificerede, og monterede dem i beslag på chassis’ forside, lige til højre for midten. Hver gang du åbner enheden, skal du være meget forsigtig med at aflade hver af disse kondensatorer med en modstand. Fotoblitz kondensatorerne giver et voldsomt stød og tager lang tid at aflade. Placerings diagrammet for effektregulatoren er vist i figur 6.
Regulering af glødeforsyningen virker som ”at forgylle liljen”, men den ensrettede og fordoblede rå glødeforsyning har nok 60Hz ripple til at gøre det umagen værd.
23 VDC DC-forsyningen tillader ikke en reguleret +- 11V-forsyning, så jeg har reduceret den til en + 12 V DC-forsyning, vist i figur 7, som fungerer lige så godt og giver en stram regulering. Bolt regulator-IC'en fast til det indre chassis som køleplade, og brug en klemrække til forbindelsen.
Hvis du ikke følger dette forslag, kan du overveje Vorhis' udvendige massive kapacitansløsning, eller blot tilføje så meget indvendig kapacitans, som der passer ind i chassis’et.
Mit udvalg af dele var tilgængeligt i min reservedelskasse og i min lokale elektronikbutik, så du er velkommen til at bruge de bedste komponenter, du kan finde. Aurora har en balancekontrol, en volumenkontrol og en phono-højniveaukontakt (se blokdiagrammet vist i fig.

. Jeg anbefaler kraftigt kontroller af høj kvalitet, såsom Alps volumen- og balancekontrol fra Old Colony Lab. For at minimere brummen, vikles en jordledning omkring hver signal- og strømledning. Jeg ved ikke, om Aurora har en transient tænding eller slukning? Jeg tænder den altid 30 sekunder før, jeg tænder for forstærkeren, og slukker den i omvendt rækkefølge. At skifte sikringerne på forstærkeren, for ikke at tale om at udskifte transistorer, er for meget arbejde.
Kim edit: Løsningen fra mr. Vorhis med at tilføje så meget ekstern kapacitet plus MKP folie kondensatorer til glødeforsyningen som der kan være i indbygningskassen, ser lydmæssigt ud til at løbe med roserne i sammenligning med den IC-regulerede +12VDC forsyning.
Tilfredsstillende lyd
For mig er Aurora en tilfredsstillende forforstærker. Den har hurtighed og detaljer uden tab af varme, en jævn tonal balance fra top til bund og et bredt dynamisk område. Toppen har masser af luft, og bund masser af attack.
Jeg håber at kunne fremstille en mere detaljeret overvejelse og sammenligning af Aurora med andre nye forforstærkere af høj kvalitet i "Shootout II - The Cream of the Crop", som vil blive offentliggjort i et kommende nummer af TAA.
En foreløbig konklusion fra "shootout"-revisorerne er, at Aurora absolut foretrækkes frem for en standard SP-10. I mellemtiden kan jeg varmt anbefale Aurora. Jeg tror ikke, man kan slå lyden, og man kan bestemt ikke slå prisen.
Tilhørende udstyr i mit system inkluderer nu en Monster Alpha II-pickup, en Dynavector step-up transformer, et Jung-type delefilter ved 375Hz, en POOGE'd Hafler 500, der driver mine IMS TLS50'ers bashøjttalere, og en Fujitech A-501, der driver Strathearn-båndhøjttalere monteret og modificeret i henhold til Sprangler & McKenzie (SB, 3/85, s. 22).
En forfatter spekulerer altid på, om nogen rent faktisk vil bygge hans anbefalede modifikation. Jeg ville betragte det som en tjeneste, hvis du - nej, ikke den næste, men dig - ville sende mig et brev eller et kort, hvis du skulle bygge Aurora eller en del af den. Hvis du har et spørgsmål eller et problem, så skriv venligst. Jeg vil være smigret over opmærksomheden og vil med glæde hjælpe dig." citat slut
Til sidst en foto serie af den færdige Aurora forstærker...før billedserien af min Aurora følger foto kopier fra TAA anno 1987 som var mit udgangspunkt i byggeprojektet.
Det at bygge en rørforforstærker "på køkkenbordet" når man ikke har et værksted, kan være lidt besværligt! ... men arbejdet med denne "Aurora" har givet fuld "valuta" tilbage i form af supergod lyd! Jeg kan kun anbefale det viste diagram.
Bare til orientering står forstærkeren lydløst i tomgang med nye rør... den eleverede glød er måske en del af forklaringen på at forstærkeren er helt tyst?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.