Richard Allan Minette

Rosinen i pølseenden

Richard Allan Minette

Indlægaf Gottschalck » tirs 28. apr 2020 21:28

61FE8990-D806-4FAA-9E8F-4001A97FE714.jpeg
Så lykkedes det endelig at fremskaffe et sæt diskanter til de små Richard Allan Minette højtalere. Den sorte diskant med orange ophæng (den oprindelige enhed) som ikke har nogen typebetegnelse var sprunget og kunne ikke laves. Den måler 5 ohm. Erstatningsenheder er ikke lige til at få, men en gut på DBA havde et sæt 8 ohms liggende med de samme fysiske dimensioner. Den enlige og oprindelige kondensator der sidder i filteret (Hunt 5uf) var helt død som et stykke ledning så nye Kondensatorer på 4,7 uf er monteret. Jeg ved ikke om de skal ændres, da impedansen på diskanterne er gået fra 5 til 8 ohm?

Den fine basenhed på 5 tommer er en integreret del af frontbaflen og måler 5 ohm. Begge højtalere er fremstillet den 27 august 1965.

Nu spiller de igen og tryllebinder mig ærligt talt med deres fine lyd. De skal sammenlignes med mine Goodmans Maxim snarest.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Richard Allan Minette

Indlægaf vincula » tirs 28. apr 2020 21:38

Tillykke med dem. De ser dejlige ud. Less is more (bare man har flere :lol: )

Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf x-tian » ons 29. apr 2020 16:18

:Thumpsup: Super fine højttalere

Du kan jo sætte en modstand parrelelt over enheden for at nå de 5 ohm

Med venlig hilsen

Christian
Brugeravatar
x-tian

Lokalitet: Rakkeby, Mors

Indlægaf Tonni » ons 29. apr 2020 19:09

Hvis ikke det er Ohmsk modstand kontra impedans...
Det er ikke ualmindelig en højttaler måler noget mindre Ohmsk, end den impedans den er opgivet til...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf x-tian » ons 29. apr 2020 20:28

Tonni skrev:Hvis ikke det er Ohmsk modstand kontra impedans...
Det er ikke ualmindelig en højttaler måler noget mindre Ohmsk, end den impedans den er opgivet til...

Man kan skimte et mærke på kassen hvor der står 5 ohm så må man jo næsten gå ud fra at enhederne er 5 ohm også.

Med venlig hilsen

Christian
Brugeravatar
x-tian

Indlægaf Gottschalck » ons 29. apr 2020 20:31

Mon ikke jeg skal undlade det med modstande hen over enheden?
De spiller faktisk fint.
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf x-tian » tors 30. apr 2020 10:04

Gottschalck skrev:Mon ikke jeg skal undlade det med modstande hen over enheden?
De spiller faktisk fint.

Det er jo op til dig :p

Men der kan jo ikke ske noget ved at prøve hvis det lige er det der skal til fra at lyde fint til fantastisk :-) Du kan jo bare prøve med en 1/4 W og så lav lydstyrke så er omkostningerne til forsøget jo meget begrænset
Værdien på modstanden skal være i nærheden af 13,33 ohm

Med venlig hilsen

Christian
Brugeravatar
x-tian

Indlægaf kj2005 » tors 30. apr 2020 10:37

Gottschalck skrev:Den fine basenhed på 5 tommer er en integreret del af frontbaflen og måler 5 ohm. Begge højtalere er fremstillet den 27 august 1965.

Nu spiller de igen og tryllebinder mig ærligt talt med deres fine lyd. De skal sammenlignes med mine Goodmans Maxim snarest.

Tillykke med dine fine Minette. :thumbsup:

Richard Allan leverede en 5" bas, til bagmontering med blå monteringskanter måske fra 1970-71. Dine fra 1965 med papmembraner og den specielle monterings form har jeg aldrig set før.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005

Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Indlægaf tctla » tors 30. apr 2020 11:30

Hej,

Lidt uvedkommende måske, men ud af øjenkrogen fangede jeg lige hvilken forstærker du anvender til afprøvning under renoveringen.
Eller rettere, jeg fangede IKKE nøjagtig hvilken model det er, men det MÅ være en Appj af en slags.
Jeg har een af samme fabrikat, der bruger 2 Compactroner i forstærkerdelen, 6AD10.
Den står og hygger sig med en Technics SL-PS670A CD og i øjeblikket et sæt Beovox S30.
De sidste er ikke specielt gode og især ikke pga. høj driftseffekt, til en rørforstærker, men ...
Det spiller rigtig, rigtig godt og overrasker alle når, de får at vide, at vi taler om ca. 3,5Watt x 2 ud af Appj'en.

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla

Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Indlægaf Gottschalck » lør 2. maj 2020 01:06

Min er sådan en her:

https://6moons.com/audioreviews/synergy2/amp.html

Selvom det på ingen måder er vintage eller noget der ligner ( undtagen rørene) spiller den rigtig godt og på fuld højde med min B&O 608. 608 er betydeligt kraftigere, men ikke bedre rent lydmæssigt. Til en tusse gør den det godt.
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf Gottschalck » lør 2. maj 2020 10:20

kj2005 skrev:
Gottschalck skrev:Den fine basenhed på 5 tommer er en integreret del af frontbaflen og måler 5 ohm. Begge højtalere er fremstillet den 27 august 1965.

Tillykke med dine fine Minette. :thumbsup:

Richard Allan leverede en 5" bas, til bagmontering med blå monteringskanter måske fra 1970-71. Dine fra 1965 med papmembraner og den specielle monterings form har jeg aldrig set før.

Mvh. Kim

Det kan ikke have været nemt med afbrændte basenheder. Hele frontbaflen skal ud. Fabrikken har sparet et stykke kurv fra selve basenheden. Om det er smart tvivler jeg på.
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf Gottschalck » man 4. maj 2020 20:51

Lige et spørgsmål omkring tætning af omtale kabinetter. Jeg har forsøgt at tætne kabinetterne med en gummiliste i falsen mellem kabinetterne og frontbaflen. Men men det hjælper ikke et klap. Jeg har forsøgt at lede efter utætheder, men kan ingen finde. Skal man bare lade den problematik ligge og lade højtalerne spille som de gør eller vinder jeg egentligt noget ved den tætning?
Senest rettet af Gottschalck tirs 5. maj 2020 11:35, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf kj2005 » man 4. maj 2020 22:58

Gottschalck skrev:Lige et spørgsmål omkring tætning af omtale kabinetter. Jeg har forsøgt at tætne kabinetterne med en gummiliste i falsen mellem kabinetterne og frontbaflen. Men men det hjælper ikke et klap. Jeg har forsøgt at lede efter utætheder, men kan ingen finde. Skal man bare lade den problematik ligge og lade højtalerne spille som de gør eller vindes jeg egentligt noget ved Den tætning?

Minette er et lukket system, og spiller nok bedre sådan. Jeg kunne forestille mig, at tætningslisten rundt om bassens løse metalfront ikke slutter tæt længere. Mindre sandsynligt at tætningslisten langs hele forpladen lader luft passere?

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005

Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Indlægaf Elektronik » tirs 5. maj 2020 07:57

Måske offtopic.
Men så at ulden var rullet sammen til en "klump"
Er det ikke meningen, at ulden skal beklæde hele kabinettets inderside? Dvs. ingen hårde flader for "lydbølgerne" ;)
Elektronik

Indlægaf Gottschalck » tirs 5. maj 2020 11:34

Ulden er lagt i kabinetterne på den måde. Hvorfor ved jeg ikke?

Fejlen er for øvrigt fundet. Utætheder ved diskanten. Det er løst med en limpistol rundt om enheden på indersiden.

Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Næste

Tilbage til Højttalere