Pickup rubber conditioner

Analog når det bedst

Pickup rubber conditioner

Indlægaf bjerager » man 4. maj 2020 09:23

Fire pickupper, som jeg længe har tænkt skulle "under kniven"
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Pickup rubber conditioner

Indlægaf Tonni » man 4. maj 2020 09:29

Har du givet dem?

Husk MC'erne har deres gummi bag ved spolerne, og spolerne nok ikke er glade for for megen fugt!
Dem skal du måske have frakken af? - Tænker de er pakket ind i tape, for at beskytte mod magnetisk smuds i magnetgabet.

De to midterste gad jeg i øvrigt godt lege med. Især MC201... :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf bjerager » man 4. maj 2020 09:52

MC 201 - tjae, den er lidt.... "hidsig", har aldrig rigtigt kunne forlig mig med dem. Sl15q er en dejlig pickup, jeg har to af dem.

AKG P25MD - den er NOS men stiv som et brædt og lyder stygt.

Jeg er kun nået til de indledende øvelser - det er ikke meget dråbe man kan få til at hænge fast på en nål
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Indlægaf Sorenki » man 4. maj 2020 09:56

hvis du ikke kan forlig dig med den MC-201 og den må skabe glæde andetsteds, så har jeg en flot Arm og FR cartridge-keeper som jeg tror den vil bo godt I ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Hackenberg » man 4. maj 2020 10:08

Tonni skrev:Har du givet dem?

Husk MC'erne har deres gummi bag ved spolerne, og spolerne nok ikke er glade for for megen fugt!
Dem skal du måske have frakken af? - Tænker de er pakket ind i tape, for at beskytte mod magnetisk smuds i magnetgabet.

De to midterste gad jeg i øvrigt godt lege med. Især MC201... :OLO:

Jeg bekymrer mig ikke om det men bruger det gerne på alle pu'er. Jeg tror ikke RC = fugt. Tvivler på at der er vand i da vand og silikone ikke er blandbare.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Indlægaf KlausM » man 4. maj 2020 10:13

Hackenberg skrev:
Tonni skrev:Jeg bekymrer mig ikke om det men bruger det gerne på alle pu'er. Jeg tror ikke RC = fugt. Tvivler på at der er vand i da vand og silikone ikke er blandbare.

Men det er der, det er en vand/silicone emulsion, sikkert med lidt andre ukendte tilsætningsstoffer, for at emulsionen ikke skiller; af samme grund bruger jeg normalt kun ren silikone.

Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM man 4. maj 2020 11:07, rettet i alt 1 gang.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf Hackenberg » man 4. maj 2020 10:31

Vandet fordamper vel også hen ad vejen.
Brugeravatar
Hackenberg

Indlægaf Tonni » man 4. maj 2020 10:36

Men når det så at oxidere spolerne?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Hackenberg » man 4. maj 2020 10:58

Spolerne er lakerede/isolerede.
Fejl i lakken er, efter sigende, en almindelig årsag til manglende forbindelse. Disse problemer opstod før RC var "opfundet".
Faktisk kan silikone medvirke til at holde fugt væk fra flader og metaldele.
Brugeravatar
Hackenberg

Indlægaf bjerager » man 4. maj 2020 11:37

Hackenberg skrev:Spolerne er lakerede/isolerede.
Fejl i lakken er, efter sigende, en almindelig årsag til manglende forbindelse. Disse problemer opstod før RC var "opfundet".
Faktisk kan silikone medvirke til at holde fugt væk fra flader og metaldele.

Tak for inputs, hvor længe skal de tørre?
bjerager

Indlægaf otto » man 4. maj 2020 12:04

bjerager skrev:MC 201 - tjae, den er lidt.... "hidsig", har aldrig rigtigt kunne forlig mig med dem. Sl15q er en dejlig pickup, jeg har to af dem.

AKG P25MD - den er NOS men stiv som et brædt og lyder stygt.

Jeg er kun nået til de indledende øvelser - det er ikke meget dråbe man kan få til at hænge fast på en nål

Har også en akg som også er blevet stiv en p25 som din
otto

Lokalitet: viborg

Indlægaf hmt » man 4. maj 2020 14:24

Har prøvet RC på et par PU'ere og min erfaring er at det er svært at dosere korrekt og at ophænget i værste fald bliver for blødt, så det er lige før at pickuppen kollapser. Men det er måske bare mig der har været uheldig?

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt

Lokalitet: 2300S

Indlægaf Sorenki » man 4. maj 2020 14:58

Hvordan sikre I, der har erfaring med RC at ophænget bliver som det var meningen fra producenten?
Jeg tænker at ophænget på en pickup jo direkte påvirker compliance (både statisk og dynamisk) og det man får ud på den anden side er måske slet ikke sådan, denne pickup skulle lyde?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Captain Phoenix » man 4. maj 2020 16:03

hmt skrev:… ophænget i værste fald bliver for blødt, så det er lige før at pickuppen kollapser. Men det er måske bare mig der har været uheldig?

Hvilke pu'er var det, Henrik?
Jeg har ikke oplevet det på de vel ca. 50 pu'er, jeg har behandlet (de allerfleste Ortofon MM og MC).

Sorenki skrev:Hvordan sikre I, der har erfaring med RC at ophænget bliver som det var meningen fra producenten?
Jeg tænker at ophænget på en pickup jo direkte påvirker compliance (både statisk og dynamisk) og det man får ud på den anden side er måske slet ikke sådan, denne pickup skulle lyde?

Jeg kender ikke en målemetode (for DIY-folk), der kan måle compliance på en pu før/efter, så dokumentation kan man vist vanskeligt levere.
Jeg går efter om pu'en sporer tilstrækkelig godt inden behandlingen - dvs. ift. den sporing, fabrikken har anført i databladet (eller hvis dette mangler 70um på Ortofons testplade v. anbefalet nåletryk - min egen tommelfingerregel). Gør den ikke det behandler jeg med RC.

Den typiske forbedring er at den kan spore "næste niveau" på testpladen = en forbedring på 10 um (uden - eller med samme hørbare forvrængning). Mere end dette har jeg ikke oplevet - og i nogle tilfælde mindre.

Jeg har ikke konstateret at lyd-karakteristikken har ændret sig ved behandlingen. Jeg tror (igen uden at kunne dokumentere - men blot ved alm. sund fornuft) at nogle af stofferne i gummiet fordamper over tid og at RC tilfører (nogle af) disse stoffer igen. Og at ophænget dermed i nogen grad føres tilbage til hvordan det oprindelig performede.

At gummi bliver hårdere med tiden kan man jo konstatere mange steder - gummimuffer i motorophæng (f.eks. Pioneer PL-12D - beskrevet i min tråd - viewtopic.php?f=569&t=2150&start=75#p40229) ligesom jeg for et par år siden købte en motorcykel med rigtig gamle (ikke-slidte) dæk. De var så hårde at motorcyklen var både ukomfortabel og (i vådt føre) farlig at køre...
Senest rettet af Captain Phoenix man 4. maj 2020 16:07, rettet i alt 1 gang.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf Hackenberg » man 4. maj 2020 16:04

hmt skrev:Har prøvet RC på et par PU'ere og min erfaring er at det er svært at dosere korrekt og at ophænget i værste fald bliver for blødt, så det er lige før at pickuppen kollapser. Men det er måske bare mig der har været uheldig?

Vh
Henrik

Hvis gummiet er for ødelagt er der ingen vej tilbage. det kan ikke gøres godt igen.
Cpt. Claus har lavet målinger som viser at sporingenevnen bringes tilbage til den oprindelige og ikke mere.
Brugeravatar
Hackenberg

Næste

Tilbage til Grammofoner