Sorenki skrev:Jeg tror jeg ville gå en anden vej end "automatisk korrektion" - jeg ville nok hellere invitere kompetent udstyr og kendskab indenfor og måle mit anlæg ved lytteposition - altså først analyserer om der er noget at hente, fremfor at indsætte en digital "optimal".
I vores hus har begge de rum, der har været højttalere i, frekvenser i bassen, der driller.
Jeg bruger behringer deq2496 med en målemikrofon ved lyttepositionen. Den laver korrektion fra 20 til 315 Hz (frekvensområdet vælger man selv) Resultater er en korrektion, man kan aflæse på en virtuel 36 bånds grafisk equalizer. De frekvenser hvor den hæver niveauet, skruer jeg lidt ned for. Jeg plejer også at skrue lidt op for de frekvenser, hvor den har sænket niveauet, men for at prøve det lod jeg den blive på de -12,5 dB ved 63 Hz. Og det virkede altså ret godt , så jeg lod niveauet blive der.
Nu er behringer deq2496 digital, så jeg kan ikke bruge den til plader. Men man kunne jo altid prøve at efterligne korrektionen på en old school equalizer.
Sorenki skrev: Det kan jo være dit problem kan løses ved at flytte dine højtalere 5 cm frem, og så vil jeg hellere det end at et digital modul skal korrigere for det "live".
Enig, men med mine hjørnehøjttalere, er det ikke praktisk muligt.
Vitavox CN 121 med S3 og Peerless C150Ws i OB, Vitavox Bitone 6201, Vitavox Bitone 3200, El Pipe-O subwoofer. Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Elekit 8900, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.