Sorenki skrev:Målemetoden må være at sende et signal ud med en linear frekvenskurve i input-signalet og så måle på dennes linearitet samtidig med mikrofonen. Afvigelser er så de datapunkter softwaren eller "Maskinen" tegner med.
Jeg er ikke imod anvendelsen af justeringer generelt - mine JBL studiemonitors har også på højtaleren justering til rummet og denne bliver brugt.
Men jeg er nok sådan anlagt at jeg ville udføre følgende i prioriteret rækkefølge:
1. Måle mit udstyr i rummet og se hvor/hvad der måske kunne angribes.
2. Justerer i rummet ift højtalere, møbler, billeder osv. - Måle igen for at bekræfte ændringen
3. Justerer på højtalerer og enkelte enheder i højtaleren
4. Anvende en analog equalizer mellem for og effekt
5. Justere på min forforstærker (eller købe andet gear)
6. Anvende automatisk rumkorrektion
7. Justerer på kilden, herunder med justeringsled direkte efter udgangen på hhv. CD / Pladespiller/Tuner/Ipad
Altså starte med ændringer i rummet, så højtalerne og tilbage mod kildematerialet, jeg gerne vil læse så "rigtigt" som muligt.
Fine betragtninger - jeg ville nok personligt modificere det lidt:
1. Måle mit udstyr i rummet og se hvor/hvad der måske kunne angribes.
-- ENIG
2. Justerer i rummet ift højtalere, møbler, billeder osv. - Måle igen for at bekræfte ændringen
-- ENIG
3. Justerer på højtalerer og enkelte enheder i højtaleren
-- ENIG - men kun på l-pads mm, jeg ville (nok) ikke ændre cross-over eller skifte enheder ud - med mindre det allerede er en DIY/kit højttaler. Jeg ville være lidt mere tilbageholdende med at ændre på en fabriksfremstillet.
4. Anvende en analog equalizer mellem for og effekt
-- WELL, ok. Men hvis jeg alligevel når til punkt 6, så er der ingen grund til en analog eq. Jeg vil mene at man har flere muligheder med en fx en dsp, eks parametrisk equalizer og FIR-filtre.
5. Justere på min forforstærker (eller købe andet gear)
-- DEN ville jeg måske have lidt højere oppe på listen. Men jeg har pt en passiv pre, så der er ikke meget at stille på. Og ville måske alligevel nok mest trimme via pkt 6. Og jeg tænker at en ny pre kan ændre lydsignaturen, men der er vel ikke meget EQ i den (via tonekontroller), som ikke allerede ville være adresseret af EQ'en i forrige punkt?
6. Anvende automatisk rumkorrektion
-- ENIG
7. Justerer på kilden, herunder med justeringsled direkte efter udgangen på hhv. CD / Pladespiller/Tuner/Ipad
-- Den forstår jeg ikke helt. Hvis jeg alligevel har trimmet lyden i alle ovenstående punkter. Kan du uddybe? Er det for at kunne differentiere mellem dine kilder inden de rammer resten af systemet?