Højttalere, rum og eq

Rosinen i pølseenden

Re: Højttalere, rum og eq

Indlægaf PerHej » tirs 19. jan 2021 10:58

Elway skrev:Jeg har en UMIK målemikrofon på vej i "posten". Jeg er ikke i tvivl om at der er noget (en masse) at hente, ved at måle, arbejde med rummet - og så tilføje evt elektronisk korrektion. Om den slags "magi" så er imod vintage-ånden (?) er et andet spørgsmål.

Mine egne muligheder for korrektion er - fra digitale kilder - via Roon (som er en slags "player" jeg kører fra en iMac og hvor Tidal og flac-filer afspilles fra). På vinyl og tuner-siden hjælper det dog ikke. Der skal man længere ned af tovet for at indskyde korrektion. Her kunne mini-dsp være en bredere løsning. Men, jeg starter med den digitale del og ser hvor langt man kan komme. Som sagt tænker jeg at der er noget at hente. Rummet betyder utroligt meget, er min egen foreløbige holdning. Jeg tror at man med den rette tilgang/metodik, kan hente en bedre lytteoplevelse ud af sit eksisterende udstyr - hvis man ikke er religiøs modstander af den slags.

Har du fundet et godt tilbud på UMIK?
Hilsen PerHej
nakamichi 610 + 620 - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej

Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Indlægaf hificlassic » tirs 19. jan 2021 11:07

I 70'erne og 80'erne havde de fleste med respekt for sig selv vel en stor equalizer i anlægget, og selv alle bedste og dyre forforstærkere fra McIntosh, Citation, Marantz, Quad m.fl havde equalizer eller meget avancerede tonekontroller indbygget.

Så en omgang rumkorrektion er hverken nyt eller imod vintage-ånden
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Indlægaf Fredmarantz » tirs 19. jan 2021 11:42

Nej - det er ikke nyt, men måske vi skulle kalde det frekvenskorrektion/manipulation/- håndtering/ - påvirkning i stedet? Det kan man så gøre enten elektrisk eller akustisk. Akustisk dækker så over både placeringer - rum's indretning, byggematerialer og overflader/absorption. Desuden er valg af udstyr vel også vigtigt (elektrisk, hvis det er elektronik og akustisk og elektrisk, hvis det er højttalere.)

Vi, som interesserer os for Vintagehifi er ofte i en aldersgruppe (stigmatisering ikke tilsigtet ;) ) som husker alle de sjove og 'avancerede' Equalisere man kunne få i 70'erne og 80'erne - indtil puritanerspøgelset dukkede og omkring 1980. Så var Eq's kun noget, som sad på plastudstyr, formentlig som et forsøg på, via visuel imponatoreffekt at få solgt noget udstyr. .

Equalisere er d.d. voldsomt brugte - og har været det i masser af år i studier og i livemusik. I 35 år (1975 til 2010) var 8 rækker med 1/3oktavs Eq's fra Klark - Ross - Dynacord- BSS - DBX - Ashly - Urei/Jbl og mange flere ( yes I'm a namedropper) fuldstændig standard i ethvert godt effektskab. Nu om dage er pultene digitale og mange front eq's og monitor-eq's er digitalt (indbyggede i pulte)- desuden betjener man sig af DSP'er i middelsvær til svær grad- så digitaliseringen er nærmest total. I faste installationer er rummet og udstyret nøje udmålt med fint udstyr og derefter er DSP'en sat op til dette resultat.

Så har vi amatører og Vintagetosser jo en god mulighed for at erhverve os noget ordentligt analogt EQ-grej til spotpriser. Vintage eller ej, men der kan godt nok findes mange fine 1/3-oktavs - EQ's i DBA.
min foretrukne er Klark DN360 - en klassiker, men også de øvrige nævnte er superfine.

https://www.klarkteknik.com/product.htm ... Code=P0AGV

https://www.dba.dk/equalizer-dynacord-e ... 075148134/
https://www.dba.dk/equalizer-ashly-audi ... 075087359/
https://www.dba.dk/grafisk-equalizer-as ... 072553058/
https://www.dba.dk/eq-dbx-ieo-31-2-stk- ... 075224342/
https://www.dba.dk/grafisk-eq-dbx-231-s ... 074707658/

+ mange flere.

Er man en sjat mere modig, kan man se, om man kan finde en parametrisk - men det er vel nærmest kun SAE, der har lavet sådan noget til 'hjemmebrug' - og det måske endda kun i en forkølet kvalitet..
De er dog mest anvendte til enkeltinstrumenter og enkeltkanaler, som omtalt senere.
TC-electronics har også lavet nogle - igen primært til instrumentbrug..

Rigtig fede Parametriske eq's er 4-5 båndede ( med 4-5 sweeps) - det er noget, der batter . De har valgbar centerfrekvens :thumbsup: og valgbar stejlhed - og selvsagt valgbar volume/frekvens. Disse fine instrumenter er indbyggede i den "channel-strip" som altid sidder i pulte og også i dag er de indbyggede i alle digitale professionelle mixerpulte. disse 4-5-bånds parametriske equalisere sidder på hver kanal, så de bruges altså primært til at styre klangen af enkeltkanaler/enkeltinstrumenter. Når det kommer til front-eq, så er det stadig en virtuel grafisk (også i DSP'en), der er navnet på spillet.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Gah » tirs 19. jan 2021 12:06

Blot et lille input, min egen erfaring med disse EQ,s er, at man da godt kan justere op og ned på alle disse frekvenser og at man kan selvfølgelig også høre disse ændringer.
Og de har da også deres ret i fx. PA systemer, men til HiFi så siger jeg nej tak, fordi at de tage al dynamik ud af lyden, ja man kan få en buldrerende blød bas, men dynamikken og fastheden i lyden forsvinder, når lyden skal igennem alle de fasedrej og billige opamps en sådan EQ indeholder.
Gah

Lokalitet: Tårnby

Indlægaf KlausM » tirs 19. jan 2021 12:47

Gah skrev:Og de har da også deres ret i fx. PA systemer, men til HiFi så siger jeg nej tak, fordi at de tage al dynamik ud af lyden, ja man kan få en buldrerende blød bas, men dynamikken og fastheden i lyden forsvinder, når lyden skal igennem alle de fasedrej og billige opamps en sådan EQ indeholder.

Enig

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf Elway » tirs 19. jan 2021 12:52

PerHej skrev:
Elway skrev:Jeg har en UMIK målemikrofon på vej i "posten". Jeg er ikke i tvivl om at der er noget (en masse) at hente, ved at måle, arbejde med rummet - og så tilføje evt elektronisk korrektion. Om den slags "magi" så er imod vintage-ånden (?) er et andet spørgsmål.

Mine egne muligheder for korrektion er - fra digitale kilder - via Roon (som er en slags "player" jeg kører fra en iMac og hvor Tidal og flac-filer afspilles fra). På vinyl og tuner-siden hjælper det dog ikke. Der skal man længere ned af tovet for at indskyde korrektion. Her kunne mini-dsp være en bredere løsning. Men, jeg starter med den digitale del og ser hvor langt man kan komme. Som sagt tænker jeg at der er noget at hente. Rummet betyder utroligt meget, er min egen foreløbige holdning. Jeg tror at man med den rette tilgang/metodik, kan hente en bedre lytteoplevelse ud af sit eksisterende udstyr - hvis man ikke er religiøs modstander af den slags.

Hilsen PerHej

Købt hos BeKent - tror ikke det betyder så meget hvor man køber den, jeg synes den ligger nogenlunde ens i pris da jeg så mig omkring. Jeg valgte så Bekent fordi det er en dansk webshop og - for mig - semi-lokal (jeg bor i Aalborg, den ligger i Sæby) - og jeg har gode erfaringer med deres service mm.
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
Elway

Lokalitet: Aalborg

Indlægaf PerHej » tirs 19. jan 2021 13:47

Jeg er også bekendt med BeKent og køber der af samme grund som dig, man er vel Nordjyde.

Hilsen PerHej

Elway skrev:
PerHej skrev:

Hilsen PerHej

Købt hos BeKent - tror ikke det betyder så meget hvor man køber den, jeg synes den ligger nogenlunde ens i pris da jeg så mig omkring. Jeg valgte så Bekent fordi det er en dansk webshop og - for mig - semi-lokal (jeg bor i Aalborg, den ligger i Sæby) - og jeg har gode erfaringer med deres service mm.
nakamichi 610 + 620 - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej

Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Indlægaf bjerager » tirs 19. jan 2021 14:14

Kan man ikke forestille sig at man bruger en målemikrofon til at måle rummet op med på sin pc og så bagefter sætter en almindelig gammeldags analog equalizer ind i signalkæden?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf Elway » tirs 19. jan 2021 14:21

bjerager skrev:

Kan man ikke forestille sig at man bruger en målemikrofon til at måle rummet op med på sin pc og så bagefter sætter en almindelig gammeldags analog equalizer ind i signalkæden?

Formentligt et stykke ad vejen, jo. Men en traditionel EQ vil nok aldrig kunne være så granulær i sine "reguleringspunkter", som en ren software (fx Jriver eller Roon) - eller en soft/hard-combo (fx Mini-DSP) - vil være.
Brugeravatar
Elway

Indlægaf bjerager » tirs 19. jan 2021 14:44

Elway skrev:
bjerager skrev:

Formentligt et stykke ad vejen, jo. Men en traditionel EQ vil nok aldrig kunne være så granulær i sine "reguleringspunkter", som en ren software (fx Jriver eller Roon) - eller en soft/hard-combo (fx Mini-DSP) - vil være.

Men kan man så klare sig kun med mikrofonen? Der skal vel afspilles et eller andet signal over anlægget, som der så måles på, et frekvenssweep eller sådan noget i den stil
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf Elway » tirs 19. jan 2021 14:48

bjerager skrev:
Elway skrev:
bjerager skrev:

Men kan man så klare sig kun med mikrofonen? Der skal vel afspilles et eller andet signal over anlægget, som der så måles på, et frekvenssweep eller sådan noget i den stil

Nu har jeg kun lige modtaget min UMIK målemikrofon - og når nok ikke at lege med den før weekenden. Men det er mit indtryk at den skal forbindes til et stykke freeware software, der så afspiller sweeps og rapporterer på responsen - der er en youtube-video her på denne produkt-side: https://bekent.dk/umik-1-malemikrofon-usb.html

EDIT - fra samme side:
"Herefter downloader du programmet Room-EQ-Wizard typisk omtalt REW, her er linket til at downloade og hvor du kan vælge til hvilken type computer du har"
Brugeravatar
Elway

Indlægaf Sorenki » tirs 19. jan 2021 15:28

Målemetoden må være at sende et signal ud med en linear frekvenskurve i input-signalet og så måle på dennes linearitet samtidig med mikrofonen. Afvigelser er så de datapunkter softwaren eller "Maskinen" tegner med.

Jeg er ikke imod anvendelsen af justeringer generelt - mine JBL studiemonitors har også på højtaleren justering til rummet og denne bliver brugt.
Men jeg er nok sådan anlagt at jeg ville udføre følgende i prioriteret rækkefølge:

1. Måle mit udstyr i rummet og se hvor/hvad der måske kunne angribes.
2. Justerer i rummet ift højtalere, møbler, billeder osv. - Måle igen for at bekræfte ændringen
3. Justerer på højtalerer og enkelte enheder i højtaleren
4. Anvende en analog equalizer mellem for og effekt
5. Justere på min forforstærker (eller købe andet gear)
6. Anvende automatisk rumkorrektion
7. Justerer på kilden, herunder med justeringsled direkte efter udgangen på hhv. CD / Pladespiller/Tuner/Ipad

Altså starte med ændringer i rummet, så højtalerne og tilbage mod kildematerialet, jeg gerne vil læse så "rigtigt" som muligt.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Hackenberg » tirs 19. jan 2021 18:04

Jeg har puslet en del med subwoofere. Til det formål brugte jeg et filter med indbygget mulighed for at hæve de laveste frekvenser. Det kan, sjovt nok, hjælpe selv ret store højttalere og giver bedre mellemtone!!!!!! For nylig fik jeg så en box fra Reckhorn med kompetent 100w monoblok, Lavpas-filter, dybbas-eq og mulighed for også at "suge" 12dB på stående bølger. Det har givet yderligere forbedringer som nævnt i de foregående indlæg. Ikke så underligt når man måler på en helt almindelig opstilling. Ofte ses udsving på +/- 12dB fra 100Hz og ned.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Indlægaf Helikon » tirs 19. jan 2021 18:51

Hackenberg skrev:Jeg har puslet en del med subwoofere. Til det formål brugte jeg et filter med indbygget mulighed for at hæve de laveste frekvenser. Det kan, sjovt nok, hjælpe selv ret store højttalere og giver bedre mellemtone!!!!!! For nylig fik jeg så en box fra Reckhorn med kompetent 100w monoblok, Lavpas-filter, dybbas-eq og mulighed for også at "suge" 12dB på stående bølger. Det har givet yderligere forbedringer som nævnt i de foregående indlæg. Ikke så underligt når man måler på en helt almindelig opstilling. Ofte ses udsving på +/- 12dB fra 100Hz og ned.

Hvad er det for noget udstyr du har anskaffet dig Hackenberg ? Det lyder meget interessant.
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf Elway » tirs 19. jan 2021 19:50

Sorenki skrev:Målemetoden må være at sende et signal ud med en linear frekvenskurve i input-signalet og så måle på dennes linearitet samtidig med mikrofonen. Afvigelser er så de datapunkter softwaren eller "Maskinen" tegner med.

Jeg er ikke imod anvendelsen af justeringer generelt - mine JBL studiemonitors har også på højtaleren justering til rummet og denne bliver brugt.
Men jeg er nok sådan anlagt at jeg ville udføre følgende i prioriteret rækkefølge:

2. Justerer i rummet ift højtalere, møbler, billeder osv. - Måle igen for at bekræfte ændringen
7. Justerer på kilden, herunder med justeringsled direkte efter udgangen på hhv. CD / Pladespiller/Tuner/Ipad

Altså starte med ændringer i rummet, så højtalerne og tilbage mod kildematerialet, jeg gerne vil læse så "rigtigt" som muligt.

Fine betragtninger - jeg ville nok personligt modificere det lidt:
-- ENIG
-- ENIG
-- ENIG - men kun på l-pads mm, jeg ville (nok) ikke ændre cross-over eller skifte enheder ud - med mindre det allerede er en DIY/kit højttaler. Jeg ville være lidt mere tilbageholdende med at ændre på en fabriksfremstillet.
-- WELL, ok. Men hvis jeg alligevel når til punkt 6, så er der ingen grund til en analog eq. Jeg vil mene at man har flere muligheder med en fx en dsp, eks parametrisk equalizer og FIR-filtre.
-- DEN ville jeg måske have lidt højere oppe på listen. Men jeg har pt en passiv pre, så der er ikke meget at stille på. Og ville måske alligevel nok mest trimme via pkt 6. Og jeg tænker at en ny pre kan ændre lydsignaturen, men der er vel ikke meget EQ i den (via tonekontroller), som ikke allerede ville være adresseret af EQ'en i forrige punkt?
-- ENIG
-- Den forstår jeg ikke helt. Hvis jeg alligevel har trimmet lyden i alle ovenstående punkter. Kan du uddybe? Er det for at kunne differentiere mellem dine kilder inden de rammer resten af systemet?
Brugeravatar
Elway

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere