At tæmme et Altec 511 horn

Rosinen i pølseenden

At tæmme et Altec 511 horn

Indlægaf ralphandersen » søn 14. feb 2021 21:53

Jeg fandt et par Altec 816 kasser og så måtte jeg jo have et par horn til dem. Dem havde hificlassic og så nåede vi hertil:

Altec 816 med 511 og 802 lille.jpg

Nu er spørgsmålet hvordan man tæmmer hornet.
Jeg havde tænkt mig at parallelkoble en 10 ohms modstand og en kapacitor på ca 1,5 uF og sætte dem i serie med driveren. Er det rigtigt tænkt, eller skal jeg snarere lave en spændingsdeler a la

tegning.jpeg

(fra Sorenkis JBL4343)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Vitavox CN 121 med S3 og Peerless C150Ws i OB, Vitavox Bitone 6201, Vitavox Bitone 3200, El Pipe-O subwoofer. Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Elekit 8900, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen

Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: At tæmme et Altec 511 horn

Indlægaf lillebror » søn 14. feb 2021 22:04

Det er fornuftigt tænkt, men om værdierne er rigtige ?????
Jeg har selv ejet samme type horn og syntes, at det havde en sær kold egenklang. Lidt mekanisk dæmpning ville sikkert gøre godt. Selv mistede jeg modet og opgav. Træhorn eller glasfiberhorn er nok mere mig.
Søren
Pink Triangle, RB300, SPU royal N, Roksan Xerxes+Artemiz, Denon dl103, Technics sl110, ML26, Australian monitor am 1600, Gainclone, Dynaco mk3, Amcron 150, JBL 101 Lancer, Snell K, KEF Bailey, Altec Lansing 604
lillebror

Geografisk sted: Ålborg
Lokalitet: aalborg

Indlægaf hificlassic » man 15. feb 2021 00:41

Jeg ville bygge noget lignende Altec N801 eller N809 hvis jeg var dig. Det er let. Jeg har et sæt L-pads du kan få, og jeg tror også jeg har Kondensator i de rigtige værdier. Så skal du bare selv købe to spoler
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Indlægaf pqrannes » man 15. feb 2021 20:53

Jeg har skudt en besværlig - og dyr - genvej i mit VOTT/Klangfilm/Bofa-setup:

IMG_20210215_201203.jpg

Sansui CD-10 aktivt 2-4-vejs delefilter fra 1975.

Der bliver drejet en del på mange knapper og nogle gange lyder det sgu ok. Kom gerne og lyt med (har jeg ikke et par plader til dig, Ralph?).

PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af pqrannes man 15. feb 2021 21:35, rettet i alt 1 gang.
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf Sorenki » man 15. feb 2021 21:32

Komponenter er billige og diagrammet enkelt, du kan jo altid eksperimentere :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Fredmarantz » man 15. feb 2021 22:46

Jeg kender den tegning/diagram...... ;)

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf ralphandersen » tirs 16. feb 2021 11:21

Jeg bruger mit Tannoy aktive delefilter og det virker fint.

Det jeg gerne vil er at dæmpe mellemtonen (og derved fremhæve diskanten). Dæmpningen skal være størst i mellemtonen og aftage jævnt mod højere frekvenser.

Jeg har fundet en ekstra mulighed så nu er der tre, jeg skal vælge imellem
1. en modstand parallel med en kondensator i serie med driveren (Som jeg har indkøbt materialer til)
2. Sorenki/(og Fredmarantz, selvfølgelig :oops:) JBL kredsløb, (hvor der i forhold til 1. er en ekstra modstand i parallel med driveren):
tegning.jpeg

og derudover
3. Altecs eget kredsløb (Altec 30923 -kun diskantdelen), (hvor der er endnu ekstra modstand)
altec eq.jpg

Det jeg spørger om, er hvordan de forskellige kredsløb virker?
og også hvilket der er mest hensigtsmæssigt?

Under alle omstændigheder starter jeg med at afprøve 1, når mine materialer kommer og så må vi se.
Vitavox CN 121 med S3 og Peerless C150Ws i OB, Vitavox Bitone 6201, Vitavox Bitone 3200, El Pipe-O subwoofer. Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Elekit 8900, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen

Indlægaf Sorenki » tirs 16. feb 2021 11:59

Hej Ralph
Uden at være belært eller flydende i diagram-læsning og elektronik, så spurgte jeg Fredmarantz' kontakt, da han udarbejdede filteret til mig.

ralphandersen skrev:Det jeg gerne vil er at dæmpe mellemtonen (og derved fremhæve diskanten). Dæmpningen skal være størst i mellemtonen og aftage jævnt mod højere frekvenser.

Det jeg læser du vil, og her må du rette mig, hvis det er forkert:
Du ønsker at dæmpe mellemtonen generelt over hele dens virkningsområde?

Ad løsning 1
I så fald burde du vel kunne skele til en L-pad, og det er vel det din nr. 1 løsning egentlig er?
Dvs, at hele hornet og dens frekvens-bakker og dale bare flyttes nedad i volumen.

Ad løsning 2
Det som jeg fik at vide med løsning 2, var at hornet jeg har, havde en frekvensBakke (eller pukkel) lige der hvor stemmer tit ligger - i det frekvensområde hvor vi nemmest hører detaljer - mener det var omkring de 12-1300hZ (Hvilket jo giver mening, hvis den anvendes som studie-monitor til vokal-mix, men ikke så ønskeligt i HI-FI regi)
Det filteret her gør, er at det udglatter den pukkel, laver en justering omkring det frekvensområde, uden at røre ved de omkringsliggende frekvenser.
Hvis dit horn har en sådan bakke/pukkel, men overgangen ml. bas og diskant ellers fungerer, ville jeg klart vælge denne løsning som udgangspunkt.

Sidstenævnte løsning er for avanceret til at jeg tør fortælle hvad det gør og hvad du opnår ;)

Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Indlægaf ralphandersen » tirs 16. feb 2021 13:24

Sorenki skrev:Hej Ralph

ralphandersen skrev:Det jeg gerne vil er at dæmpe mellemtonen (og derved fremhæve diskanten). Dæmpningen skal være størst i mellemtonen og aftage jævnt mod højere frekvenser.

Det jeg læser du vil, og her må du rette mig, hvis det er forkert:
Du ønsker at dæmpe mellemtonen generelt over hele dens virkningsområde?

Nej, jeg ønsker ikke at dæmpe mellemtonen generelt. Jeg ønsker en dæmpning der er størst i mellemtonen og gradvist aftager fra mellemtonen og op . Ideen er at denne dæmpning udligner hornets afrulning, så man får en mere lige frekvensgang.
Brugeravatar
ralphandersen

Indlægaf Sorenki » tirs 16. feb 2021 13:54

Ahh - jeg tror jeg misforstod mellemtonen som enheden og ikke "mellemtone-området".
Så der er jo 2 opgaver her:
1. Identificerer puklerne, hvor hornet ikke er liniært.
2. Lave et filter der kan kompenserer signalet i præcist de områder.

Jeg forestiller mig et filter der er placeret mellem delefilter og enheden (Det er sådan filteret jeg har, anvendes) - det er kun hornet som skal påvirkes, korrekt?

Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Indlægaf lillebror » tirs 16. feb 2021 14:51

Elektriske sugekredse æder dynamik. Mekanisk dæmpning af et resonant horn æder kun resonanser. Det er mine erfaringer, men det står naturligvis enhver frit for at forsøge sig ud filtreringens lykkeland ;)
Søren
Pink Triangle, RB300, SPU royal N, Roksan Xerxes+Artemiz, Denon dl103, Technics sl110, ML26, Australian monitor am 1600, Gainclone, Dynaco mk3, Amcron 150, JBL 101 Lancer, Snell K, KEF Bailey, Altec Lansing 604
lillebror

Indlægaf ralphandersen » tirs 16. feb 2021 18:04

lillebror skrev:Elektriske sugekredse æder dynamik. Mekanisk dæmpning af et resonant horn æder kun resonanser. Det er mine erfaringer, men det står naturligvis enhver frit for at forsøge sig ud filtreringens lykkeland ;)

Horndriveren er 12 dB mere effektiv end bassen, så der er noget dynamik at tage af. Diskant-hornene er fint dæmpet med asfaltplader fordelt strategisk. Bashornene kunne godt tåle noget dæmpning af de tynde bøjede plader.

Nåh, du har jeg gjort det: 1,5 uF i parallel med 10 ohm i serie med diskantdriveren. Det virker umiddelbart ret godt.
Samtidig satte jeg en halv rockwool-batt bag hver bas.
Nu lyder også musik med mere end tre instrumenter godt. Faktisk ret godt også når en hel hornsektion sætter ind. Ventilator Blues med Rolling Stones lyder også godt. Der er noget at bygge videre på.
Brugeravatar
ralphandersen

Indlægaf lillebror » tirs 16. feb 2021 19:39

Det har nu ikke så meget med følsomhed at gøre, men at indsætte en slags resonans- eller sugekreds vil uvægerligt ændre på enhedens Q. Nå, hvis det lyder godt, så er det godt. I den verden må man ofte skulle vælge blandt mange onder :)
Søren
lillebror

Indlægaf Sorenki » tirs 16. feb 2021 19:54

Der er en grund til, at min sugekreds er pillet ud af højtaleren igen ;)

Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Tilbage til Højttalere