Hej Ralph
Uden at være belært eller flydende i diagram-læsning og elektronik, så spurgte jeg Fredmarantz' kontakt, da han udarbejdede filteret til mig.
ralphandersen skrev:Det jeg gerne vil er at dæmpe mellemtonen (og derved fremhæve diskanten). Dæmpningen skal være størst i mellemtonen og aftage jævnt mod højere frekvenser.
Det jeg læser du vil, og her må du rette mig, hvis det er forkert:
Du ønsker at dæmpe mellemtonen generelt over hele dens virkningsområde?Ad løsning 1
I så fald burde du vel kunne skele til en L-pad, og det er vel det din nr. 1 løsning egentlig er?
Dvs, at hele hornet og dens frekvens-
bakker og dale bare flyttes nedad i volumen.
Ad løsning 2
Det som jeg fik at vide med løsning 2, var at hornet jeg har, havde en frekvens
Bakke (eller pukkel) lige der hvor stemmer tit ligger - i det frekvensområde hvor vi nemmest hører detaljer - mener det var omkring de 12-1300hZ
(Hvilket jo giver mening, hvis den anvendes som studie-monitor til vokal-mix, men ikke så ønskeligt i HI-FI regi)Det filteret her gør, er at det udglatter den pukkel, laver en justering omkring det frekvensområde, uden at røre ved de omkringsliggende frekvenser.
Hvis dit horn har en sådan bakke/pukkel, men overgangen ml. bas og diskant ellers fungerer, ville jeg klart vælge denne løsning som udgangspunkt.
Sidstenævnte løsning er for avanceret til at jeg tør fortælle hvad det gør og hvad du opnår