Basenheder, men hvilke??

Rosinen i pølseenden

Re: Basenheder, men hvilke??

Indlægaf mcs_5 » ons 25. jan 2012 14:42

LarsW skrev:En del her på forummet har måske en god gammel Fisher rørforstærker/tuner hvor de mangler træsvøbet, disse kommer fra sådanne konsolmøbler.

Ja, nogle af dem. Det var vidst også meget normalt at købe hifi-udstyr (også pladespillere/båndoptagere) uden kabinet, og så selv indbygge det i et reolsystem.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf LarsW » ons 25. jan 2012 19:40

Hej Lars.

Ja de er helt fantastiske de konsolmøbler. Jeg smed med glæde både tv og andet skrammel ud, for at have sådan et stående i stuen. Jeg havde engang et H.H. Scott tuner/forstærker sæt, som netop var uden svøb, da de nok også kom fra et møbel, så jeg måtte efterfølgende finde et par træsvøb til dem. De basser jeg har er garanteret også fra noget lignende.

Hilsen Jan

Hej Jan.

Jeg kan kun give dig ret, intet kan slå sådanne pragtfulde konsoler med et lækkeret HiFi anlæg i.
Damen/konen skulle da lige prøve på at møblere stuen om med et Ikea møbel og en DAB radio
istedet for :Bande: :GF: SD:SD :pisk:
Men jo, dine fine højtaler kunne godt være, at de i deres "unge dage" havde siddet i et sådan
konsol møbel men det er mit gæt. Det kan være der er andre der kan fortælle noget mere og
spændene omkring dine højtalere.

Ja, nogle af dem. Det var vidst også meget normalt at købe hifi-udstyr (også pladespillere/båndoptagere) uden kabinet, og så selv indbygge det i et reolsystem.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Hej Mikkel.

Ja du har fuldstændig ret i, at enhederne også blev solgt løst.
Jeg fandt i min søgen af info omkring Jan´s fine højtaler, en US forum hvor der var en der
nævnte, at han engang havde mødt en sælger som solgte disse tuner/amplifier løst og
billigt. Måske var tanken, at folk kunne selv bygge disse ind i et møbel som de havde stående
eller selv bygge et træsvøb til disse, men det meldte historien ikke noget om. Men uanset hvad
må jeg nok indrømme at det amerikanerne kunne lave den gang i 50érne og 60´erne var ikke kun
et rigtigt flot stykke møbel/konsol men også lækkert HiFi med klasse A rørtrin, se det var håndværk
bedre fåes ikke.

Her et Zenith HiFi konsol med båndoptager
Zenith HiFi console 1968.jpg

Iøvrigt til salg her, hvor der flere billeder
http://chicago.ebayclassifieds.com/elec ... d=15575804

Mvh.
LarsW
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW

Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Indlægaf LarsW » ons 25. jan 2012 22:37

Må lige korrigere mig selv :oops: Zenith HiFi konsollen med båndoptager som er vist til sidst,
skulle være Solid State iflg. sælger, så ingen rør her :( . Men er vist som et eksempel på en konsol
med en spolebåndoptager, nu da Mikkel nævte at man kunne få " løse" enheder bla. båndoptager.
Men flot sytes jeg, at det er alligevel og lydden kan sikkert også være okay, selv om jeg ikke kender
lydden på disse konsolmøbler. Beklager fejlen :oops:

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW

Indlægaf mcs_5 » ons 25. jan 2012 23:13

LarsW skrev:nu da Mikkel nævte at man kunne få " løse" enheder bla. båndoptager.

Det var iøvrigt også båndoptager "løbeværk" nogen gange. Det er derfor f.eks. Fisher receiverne har en "Tape Head" indgang. Ikke nogen glimrende løsning, da frekvensgangen i forstærkeren egentlig skal tilpasses til afspilningshovedet.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf jcr1972 » tors 26. jan 2012 00:18

mcs_5 skrev:
LarsW skrev:nu da Mikkel nævte at man kunne få " løse" enheder bla. båndoptager.

Det var iøvrigt også båndoptager "løbeværk" nogen gange. Det er derfor f.eks. Fisher receiverne har en "Tape Head" indgang. Ikke nogen glimrende løsning, da frekvensgangen i forstærkeren egentlig skal tilpasses til afspilningshovedet.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Ja det med "Tape Head" indgangen var vist meget almindeligt. Min Scott forstærker havde også denne indgang. Jeg tror bare man brugte en standart afspilningskurve uden at gå synderligt op i tilpasningen til tonehovedet man koblede på.

Hilsen Jan
jcr1972

Indlægaf jcr1972 » tors 26. jan 2012 00:32

LarsW skrev:
Hej Lars.

Ja de er helt fantastiske de konsolmøbler. Jeg smed med glæde både tv og andet skrammel ud, for at have sådan et stående i stuen. Jeg havde engang et H.H. Scott tuner/forstærker sæt, som netop var uden svøb, da de nok også kom fra et møbel, så jeg måtte efterfølgende finde et par træsvøb til dem. De basser jeg har er garanteret også fra noget lignende.

Hilsen Jan

Hej Jan.

Jeg kan kun give dig ret, intet kan slå sådanne pragtfulde konsoler med et lækkeret HiFi anlæg i.
Damen/konen skulle da lige prøve på at møblere stuen om med et Ikea møbel og en DAB radio
istedet for :Bande: :GF: SD:SD :pisk:
Men jo, dine fine højtaler kunne godt være, at de i deres "unge dage" havde siddet i et sådan
konsol møbel men det er mit gæt. Det kan være der er andre der kan fortælle noget mere og
spændene omkring dine højtalere.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Hej Mikkel.

Ja du har fuldstændig ret i, at enhederne også blev solgt løst.
Jeg fandt i min søgen af info omkring Jan´s fine højtaler, en US forum hvor der var en der
nævnte, at han engang havde mødt en sælger som solgte disse tuner/amplifier løst og
billigt. Måske var tanken, at folk kunne selv bygge disse ind i et møbel som de havde stående
eller selv bygge et træsvøb til disse, men det meldte historien ikke noget om. Men uanset hvad
må jeg nok indrømme at det amerikanerne kunne lave den gang i 50érne og 60´erne var ikke kun
et rigtigt flot stykke møbel/konsol men også lækkert HiFi med klasse A rørtrin, se det var håndværk
bedre fåes ikke.

Her et Zenith HiFi konsol med båndoptager
Zenith HiFi console 1968.jpg

Iøvrigt til salg her, hvor der flere billeder
http://chicago.ebayclassifieds.com/elec ... d=15575804

Mvh.
LarsW

Hej Lars.

Uha, ja det med IKEA møbler og Dab radioer, børstede rustfri stålplader osv., er et rent skrækscenarie :Bange:
Tør slet ikke tænke tanken til ende, da man jo gerne skulle sove roligt om natten...

Ja man kunne virkelig få utrolig fine sager derovre. Man har faktisk lavet rigtig "hifi" allerede fra 30'erne, med fine triodeforstærkere, flervejs højttalersystemer, og high-end (AM) modtagere. Det har nok rigtig taget fart efter krigen. Jeg er ret sikker på at sådan et stort flot stereomøbel fra først i 60'erne lyder ganske imponerende. Og tilmed supersmukt at have stående.
Jeg har selv et dansk radio/grammofon møbel fra '52. Det er dog hverken ægte hifi eller stereo, men der er gjort en del ud af det alligevel. Især grammofon afspilningen med Ortofon pick-up'er. Men forholdet mellem de amerikanske systemer, og så dem her hjemmefra ses tydeligt. Her er møblet:

Billede

Billede

Billede

Hilsen Jan
jcr1972

Indlægaf LarsW » tors 26. jan 2012 19:51

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Hej Mikkel.

Ja det er sku´ikke lige den fedeste løsning, men omvendt man kunne i princippet bruge et hvilket som helst
" løbeværk" med tonehoved, men hvis jeg skulle begynde at hive et værk ud fra min Nakamichi eller en af mine
Elcaset båndoptager og måske nogle ændringer i en Fisher, i preamp. delen på "Tape Head" indgangen, hvis man
ikke kan justere sig ud af det..
Tja så tror jeg at jeg vil finde et " løbeværk" fra den tid hvor Fisherén blev bygget og for at bevare tingene som
det blev bygget i den tid.

Uha, ja det med IKEA møbler og Dab radioer, børstede rustfri stålplader osv., er et rent skrækscenarie
Tør slet ikke tænke tanken til ende, da man jo gerne skulle sove roligt om natten...

Hej Jan.

:D Ja så absolut skal man have ro i sinde, også om natten og det tror jeg de fleste gør her på dette
forum , takket være vores fine vintage HiFi m.m så vi kan drømme trygt og behageligt :thumbsup:
Ingen Konebytteri her :lol: Hun overlader alt det med HiFi til mig her i lejligheden og acceptere denne
fine hobby som hele tiden udvikler sig for mig med ting og sager fra en svunden tid og man kan jo altid
lære noget nyt

Ja man kunne virkelig få utrolig fine sager derovre. Man har faktisk lavet rigtig "hifi" allerede fra 30'erne, med fine triodeforstærkere, flervejs højttalersystemer, og high-end (AM) modtagere. Det har nok rigtig taget fart efter krigen. Jeg er ret sikker på at sådan et stort flot stereomøbel fra først i 60'erne lyder ganske imponerende. Og tilmed supersmukt at have stående.

Det lyder rigtig spændene, jeg må se at finde ud af hvad der specielt skete før WW2, jeg har selv kun et par
radioer fra det danske firma Tik og som er fra omkring 1940 , nogle meget små rørradioer som jeg en dag skal
kigge lidt mere på, for at se hvad der skal laves ved disse to. Men jo et rigtig spændene indput du kom med der og
jeg tror jeg vil undersøge mere omkring hvad der skete for rigtig mange år siden, når jeg får mere tid.

Jeg har selv et dansk radio/grammofon møbel fra '52. Det er dog hverken ægte hifi eller stereo, men der er gjort en del ud af det alligevel. Især grammofon afspilningen med Ortofon pick-up'er. Men forholdet mellem de amerikanske systemer, og så dem her hjemmefra ses tydeligt. Her er møblet:

Jamen dog Jan :OLO: :OLO: det er jo et rigtig smukt og fint stykke dansk kulturhistorie du har der :Thumpsup:
Dansk design fra den gang, var nu også rigtig flot syntes jeg, måske ikke som det amerikanske men alligevel
et ret flot pragt eksemplar af et stykke dansk håndværk med radio og grammofon samt en ortofon pick-up
fra 50érne. Det kan du være rigtig stolt af :cool1: , det er sjældent at man ser disse konsoler i så flot stand.

Her et lille link som omhandler lidt af Ortofon´s historie
http://www.adventuresinhifiaudio.com/22 ... artridges/

Bortset fra det, så må jeg indrømme at din tråd som startede med to højtalere, har udviklet sig rigtig spændene
og man finder mere ud af hvad der skete før i tiden, lidt Pith van Deurs agtigtigt og ganske sjovt samt spændene må jeg indrømme. Mere af den slags kan jeg godt li´, når man prøver at finde ud af hvor ens vintage højtaller feks.
kan høre til og hvem der kan have lavet det, er en udfordring jeg gerne tager op.

Mvh.
LarsW
Brugeravatar
LarsW

Indlægaf jcr1972 » fre 27. jan 2012 00:59

LarsW skrev:Jamen dog Jan :OLO: :OLO: det er jo et rigtig smukt og fint stykke dansk kulturhistorie du har der :Thumpsup:
Dansk design fra den gang, var nu også rigtig flot syntes jeg, måske ikke som det amerikanske men alligevel
et ret flot pragt eksemplar af et stykke dansk håndværk med radio og grammofon samt en ortofon pick-up
fra 50érne. Det kan du være rigtig stolt af :cool1: , det er sjældent at man ser disse konsoler i så flot stand.

Her et lille link som omhandler lidt af Ortofon´s historie

Bortset fra det, så må jeg indrømme at din tråd som startede med to højtalere, har udviklet sig rigtig spændene
og man finder mere ud af hvad der skete før i tiden, lidt Pith van Deurs agtigtigt og ganske sjovt samt spændene må jeg indrømme. Mere af den slags kan jeg godt li´, når man prøver at finde ud af hvor ens vintage højtaller feks.
kan høre til og hvem der kan have lavet det, er en udfordring jeg gerne tager op.

Mvh.
LarsW

Jo møblet er blevet pænt, men det var et ret stort arbejde at få det i den stand.
Ja det er rigtig spændende når så manger byder ind med forskellige oplysninger, og også når det tager forskellige drejninger. Meget interessant at se den store viden folk har omkring forskellige ting, i kraft af interessen.

Iøvrigt synes jeg også selv meget godt om dansk design fra dengang, og roder nu også en hel del med bl.a. radioer fra dengang. Det behøver ikke kun være hifi det hele :lol:

Ortofon linket er ret interessant. Fandt også den SPU jeg selv bruger på min pladespiller (S15-T). Iøvrigt forstår jeg godt at de første moving coil typer, som dem der sidder i radiomøblet, fik så megen ros.Jeg er selv ret imponeret over hvor godt sådan én faktisk lyder. Og så skal man jo lige huske på hvornår de er fra. Har iøvrigt en gammel Jensen jukebox (78rpm) som også bruger sådan en gammel Ortofon type.

Mht. "førkrigs-hifi" så er her links til blot et par af mange fine modeller:

http://radiostratosphere.com/zsite/photo-gallery.html
http://www.decoradios.com/consoles/philharmonic.htm
http://antiqueradios.org/gazette/silver1.htm
http://www.antiqueradios.org/gazette/philco690.htm

Hilsen Jan
jcr1972

Indlægaf LarsW » fre 27. jan 2012 20:35

Jo møblet er blevet pænt, men det var et ret stort arbejde at få det i den stand.
Ja det er rigtig spændende når så manger byder ind med forskellige oplysninger, og også når det tager forskellige drejninger. Meget interessant at se den store viden folk har omkring forskellige ting, i kraft af interessen.

Hej Jan.

Ja at kan det betale sig, at gøre en del ud af sine fine vintage ting kan du bla. selv se på din meget fine danske
konsol og som er blevet smuk. Jeg har også en hel del projekter som jeg stille og roligt arbejder mig frem til et fornuftigt resultat og som jeg nok skal tage billeder af og vise lidt frem her på forummet, så folk kan se
hvad man har brugt tid på og hjælpe andre med den viden og erfaring man får ved at rep. og finde komponenter
til dvs. ting man har stående.

Iøvrigt synes jeg også selv meget godt om dansk design fra dengang, og roder nu også en hel del med bl.a. radioer fra dengang. Det behøver ikke kun være hifi det hele

Det har du fuldstændig ret i, at det nødvendigvis ikke behøves at være HiFi det hele, derfor har jeg også
de små Tik radioer stående og da jeg selv laver de fleste ting og er i gang med et mindre værksted i et værelse her i lejligheden (dog er jeg ikke hel dus på rørtingene endnu, men det kommer), tja så breder jeg mig igennem en
tidsalder, hvor det er spændene at se hvad der sket med div. radioer, forstærker m.m. igennem mange år.
Samtidig samler/køber/får jeg også en del komponenter til div. projekter og her for ca. 14 dage siden, fik jeg
fat i en del Siemens Selen dioder af forskellige slags.

Siemens selen diode og diodebro billede1.jpg

Måske kan du bruge nogle af disse, jeg har en del af dem og de er alle nye. Dem kan du få kvit og frit hvis du kan bruge dem.

Her er data/oplysningerne på disse

B 125C350-a
E 250C85-b
V 150C60
E 60C130

Det er dem jeg har liggende og jeg har flere af dem, vel en 10-15 stk´s af hver, så hvis du kan bruge
nogle af dem må du sige til, eller hvis andre også roder lidt med det rigtig gamle vintageudstyr må de
lige sige til, selv skal jeg kun have lidt liggende på lager.

Ortofon linket er ret interessant. Fandt også den SPU jeg selv bruger på min pladespiller (S15-T). Iøvrigt forstår jeg godt at de første moving coil typer, som dem der sidder i radiomøblet, fik så megen ros.Jeg er selv ret imponeret over hvor godt sådan én faktisk lyder. Og så skal man jo lige huske på hvornår de er fra. Har iøvrigt en gammel Jensen jukebox (78rpm) som også bruger sådan en gammel Ortofon type.

Ortofon står stadigvæk for mig som noget af det bedste indenfor pick-up osv. selv om japanerne og amerikanerne
har lavet rigtige gode igennem årene og stadigvæk gøre det. Men jo din flotte Ortofon pick-up fra 50érne har mig bekendt rigtig gode data hvis jeg husker ret og der var ikke ret mange der kunne hamle op med disse dengang. De bliver vist stadigvæk lavet med noget guldtryk på disse type A headshell, som jeg kunne se på dette link jeg ref. til
, men de koster vist en del.

Ja når jeg får lidt mere tid, vil jeg studere disse websites med "førkrigs-hifi" m.m., lige nu banker weekenden på
og dermed også " søgen" efter flere spændene vintage HiFi ting her i weekenden, men der skal nok også komme
tid til at studere vintage hifi m.m. som er mere end 70 år på bagen på disse websites.

Mvh.
LarsW
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
LarsW

Indlægaf jcr1972 » lør 28. jan 2012 13:29

LarsW skrev:Hej Jan.

Ja at kan det betale sig, at gøre en del ud af sine fine vintage ting kan du bla. selv se på din meget fine danske
konsol og som er blevet smuk. Jeg har også en hel del projekter som jeg stille og roligt arbejder mig frem til et fornuftigt resultat og som jeg nok skal tage billeder af og vise lidt frem her på forummet, så folk kan se
hvad man har brugt tid på og hjælpe andre med den viden og erfaring man får ved at rep. og finde komponenter
til dvs. ting man har stående.

Iøvrigt synes jeg også selv meget godt om dansk design fra dengang, og roder nu også en hel del med bl.a. radioer fra dengang. Det behøver ikke kun være hifi det hele

Det har du fuldstændig ret i, at det nødvendigvis ikke behøves at være HiFi det hele, derfor har jeg også
de små Tik radioer stående og da jeg selv laver de fleste ting og er i gang med et mindre værksted i et værelse her i lejligheden (dog er jeg ikke hel dus på rørtingene endnu, men det kommer), tja så breder jeg mig igennem en
tidsalder, hvor det er spændene at se hvad der sket med div. radioer, forstærker m.m. igennem mange år.
Samtidig samler/køber/får jeg også en del komponenter til div. projekter og her for ca. 14 dage siden, fik jeg
fat i en del Siemens Selen dioder af forskellige slags.

Siemens selen diode og diodebro billede1.jpg

Måske kan du bruge nogle af disse, jeg har en del af dem og de er alle nye. Dem kan du få kvit og frit hvis du kan bruge dem.

Her er data/oplysningerne på disse

B 125C350-a
E 250C85-b
V 150C60
E 60C130

Det er dem jeg har liggende og jeg har flere af dem, vel en 10-15 stk´s af hver, så hvis du kan bruge
nogle af dem må du sige til, eller hvis andre også roder lidt med det rigtig gamle vintageudstyr må de
lige sige til, selv skal jeg kun have lidt liggende på lager.

Ortofon står stadigvæk for mig som noget af det bedste indenfor pick-up osv. selv om japanerne og amerikanerne
har lavet rigtige gode igennem årene og stadigvæk gøre det. Men jo din flotte Ortofon pick-up fra 50érne har mig bekendt rigtig gode data hvis jeg husker ret og der var ikke ret mange der kunne hamle op med disse dengang. De bliver vist stadigvæk lavet med noget guldtryk på disse type A headshell, som jeg kunne se på dette link jeg ref. til
, men de koster vist en del.

Ja når jeg får lidt mere tid, vil jeg studere disse websites med "førkrigs-hifi" m.m., lige nu banker weekenden på
og dermed også " søgen" efter flere spændene vintage HiFi ting her i weekenden, men der skal nok også komme
tid til at studere vintage hifi m.m. som er mere end 70 år på bagen på disse websites.

Mvh.
LarsW

Ja begrebet vintage favner heldigvis bredt. Nu kan man måske sige at noget som er 70 år gammelt ikke umiddelbart kan betegnes som hifi, men det var det jo dengang det var nyt.

Det at få et hifi system sat sammen, som man nyder at lytte på i det daglige, er for mig ret vigtigt. Men jeg synes det er mindst lige så interessant at beskæftige sig med udstyr der er meget ældre end det man normalt bruger i dagligdagen. Både af historiske grunde, men også set ud fra et rent funktionelt/designmæssigt synspunkt.

Og ofte bliver man forbavset over hvor gode mange af disse vintage-ting faktisk er. Fx. med Ortofon pick-up'en på radiomøblet. Jeg har ærlig talt aldrig troet der kunne komme så meget musik ud af en lakplade. Der vil selvfølgelig altid være lidt baggrundsstøj på sådan én, men lymæssigt er mange af dem faktisk imponerende. Jeg er i hvert fald begyndt at høre dem noget oftere end jeg gjorde førhen.

Mht. selenensrettere, så er jeg nok lidt tilbageholdende med at bruge dem. De får lov at sidde for et syns skyld. Dem du har, altså de lukkede typer, plejer at være gode nok. Det er straks værre med de åbne "radiatortyper". Generelt har selenensrettere en tendens til at lede en smule i spærreretningen også, hvilket kan være medvirkende til at give uønsket brum. Derfor erstatter jeg dem oftest med dioder og en seriemodstand under chassiset. Hvis en af ladelytterne kortslutter, går det ofte ud over selenensretteren som så går op i røg, og DET kan lugtes. I hele hytten! Det stinker fælt.

Mht. til de gamle radioer mm. med rør, så er der heldigvis nogle kloge og erfarne mennesker her på siden som faktisk kan være behjælpelig med hvad som helst. Det er ved at spørge folk med forstand på den slags jeg selv har fået lært en del om emnet. Og så ved at bruge sin logiske sans og prøve sig frem :lol:

Det er iøvrigt sjovt at se forskellen mellem USA og Europa dengang for mange år siden. Fx. havde Zenith's topmodel fra 30'erne, Stratosphere 1000Z, en udangseffekt på 50 Watt!!! Med 8 stk. trioder i parallel push-pull.
Hvis man så tænker på det møbel jeg har fra '52 med en bette push-pull forstærker på omkring 7 Watt :lol:
Jeg har selv en Zenith gulvradio fra '37, og den har et push-pull udgangstrin på 17 Watt med 6L6 rør. Det er den på billederne. Men man får indtrykket af at på trods af depression osv, så skal alting lige være end tand større...

Billede

Billede

Billede

Billede

Hilsen Jan
jcr1972

Indlægaf LarsW » lør 28. jan 2012 18:06

Ja begrebet vintage favner heldigvis bredt. Nu kan man måske sige at noget som er 70 år gammelt ikke umiddelbart kan betegnes som hifi, men det var det jo dengang det var nyt.

Hej Jan.

Ja og at vintage spørgsmålet er hvor lang tid vi skal gå tilbage i tiden og jo alting har en start som man siger.

fonograf.jpg

Edison fonografen er vel begyndelsen på dette vil jeg mene og jo valserne bliver iøvrigt stadigvæk lavet i
Europa til disse, vist kun et-to firmaer der gør sig i det.

Det at få et hifi system sat sammen, som man nyder at lytte på i det daglige, er for mig ret vigtigt. Men jeg synes det er mindst lige så interessant at beskæftige sig med udstyr der er meget ældre end det man normalt bruger i dagligdagen. Både af historiske grunde, men også set ud fra et rent funktionelt/designmæssigt synspunkt.

Ja en ting, at man har et velfungerende HiFi og helst vintage :D en anden ting er at det som du selv nævner ret historisk er interessant at se hvad skete for en hel del år siden.

Derfor har jeg også disse to Tik radioer stående og som jeg en dag skal have kigget noget nærmere på.

Tik radioer.jpg

Hvoraf min ynglings er denne Tik Handy 42 fra omkring 1942 . Tænk hvad den kunne "fortælle" om krigen
dengang, har iøvrigt døbt den "rugbrødet" pga. størrelsen og navnet :D .

Tik Handy 42.jpg

Og ofte bliver man forbavset over hvor gode mange af disse vintage-ting faktisk er. Fx. med Ortofon pick-up'en på radiomøblet. Jeg har ærlig talt aldrig troet der kunne komme så meget musik ud af en lakplade. Der vil selvfølgelig altid være lidt baggrundsstøj på sådan én, men lymæssigt er mange af dem faktisk imponerende. Jeg er i hvert fald begyndt at høre dem noget oftere end jeg gjorde førhen.

Jeg blev også overrasket da jeg nærlæste mere omkring Ortofon pick-upperne på div. forummer osv. og de
dataer de havde i 50érne, men det var også dyrt dengang og jo kan kun sige, at jeg beundre det du har og dejligt at
høre at du lytter til de gode gamle lakplader "stenkager kalder svenskerne dem :lol: " selv med lidt baggrundsstøj,
men det høre jo til :D .

Mht. selenensrettere, så er jeg nok lidt tilbageholdende med at bruge dem. De får lov at sidde for et syns skyld. Dem du har, altså de lukkede typer, plejer at være gode nok. Det er straks værre med de åbne "radiatortyper". Generelt har selenensrettere en tendens til at lede en smule i spærreretningen også, hvilket kan være medvirkende til at give uønsket brum. Derfor erstatter jeg dem oftest med dioder og en seriemodstand under chassiset. Hvis en af ladelytterne kortslutter, går det ofte ud over selenensretteren som så går op i røg, og DET kan lugtes. I hele hytten! Det stinker fælt.

Havde det lidt på fornemmeren at du holdte lidt igen :D , det med disse selen ensretter :lol: ja de stinker
meget :-D for at sige som det er, når disse "ryger" og jo derfor er der også mange der erstatter dem med
silliciumdioder + modstand, men jo nu fik du tilbudet. Men flot røg :Briller: kan de da lave også lave :lol: .

Mht. til de gamle radioer mm. med rør, så er der heldigvis nogle kloge og erfarne mennesker her på siden som faktisk kan være behjælpelig med hvad som helst. Det er ved at spørge folk med forstand på den slags jeg selv har fået lært en del om emnet. Og så ved at bruge sin logiske sans og prøve sig frem

Det emne vil jeg " dykke " lidt mere i, når tiden til disse radioer jeg har kommer. De skal have en lidt større
renovering, men det er ikke det de fleste skriver om herinde, eller fortæller om, det der er endnu mere ældre.

Det er iøvrigt sjovt at se forskellen mellem USA og Europa dengang for mange år siden. Fx. havde Zenith's topmodel fra 30'erne, Stratosphere 1000Z, en udangseffekt på 50 Watt!!! Med 8 stk. trioder i parallel push-pull.
Hvis man så tænker på det møbel jeg har fra '52 med en bette push-pull forstærker på omkring 7 Watt
Jeg har selv en Zenith gulvradio fra '37, og den har et push-pull udgangstrin på 17 Watt med 6L6 rør. Det er den på billederne. Men man får indtrykket af at på trods af depression osv, så skal alting lige være end tand større...

Ja der var en hel del forskel dengang må man sige, men selv dengang kom der "stor" lyd ud af ens Vintagemøbel,
men jo amerikanerne har nu altid haft det med lave noget der er større, bare tænk på deres biler fra dengang,
men om depressionen i 30érne skulle være starten til tingene blev større er svær at svare på, men tingene
var og er stadigvæk store når det kommer fra USA.
Imponerende flot Zenith radio du har fra ´37 må jeg sige :OLO: og tænk hvad der kommet ud af højtaleren fra dengang og stadigvæk gør det _d_ på dette eksemplar. Store annerkendelse og respekt herfra :thumbsup: ,
det må jeg sige og endnu engang spændene som tingene har udviklet sig igennem mange år med focus på
lyden og musikken.

Mvh.
LarsW
Brugeravatar
LarsW

Indlægaf jcr1972 » søn 29. jan 2012 21:06

LarsW skrev:Ja der var en hel del forskel dengang må man sige, men selv dengang kom der "stor" lyd ud af ens Vintagemøbel,
men jo amerikanerne har nu altid haft det med lave noget der er større, bare tænk på deres biler fra dengang,
men om depressionen i 30érne skulle være starten til tingene blev større er svær at svare på, men tingene
var og er stadigvæk store når det kommer fra USA.
Imponerende flot Zenith radio du har fra ´37 må jeg sige :OLO: og tænk hvad der kommet ud af højtaleren fra dengang og stadigvæk gør det _d_ på dette eksemplar. Store annerkendelse og respekt herfra :thumbsup: ,
det må jeg sige og endnu engang spændene som tingene har udviklet sig igennem mange år med focus på
lyden og musikken.

Mvh.
LarsW

Ja selvom man kun har et par Watt så får man ofte en meget fyldig lyd alligevel. Jeg har nu heller aldrig Zenith'en skruet op på fuld skrue, for så er det voldsomt højt :RR:
Man kan ikke lade være med at tænke hvad der blev lyttet på fx. under krigen, med sådan en "long distance receiver". Med en ordentlig antenne ville man jo snildt kunne modtage London, og følge lidt med fra denne side af jorden også. Måske har ejerne selv haft familie eller bekendte som var med i kampen.

De er rigtig flotte dine TIK radio'er. Sådan noget bakelit kan blive helt enormt flot efter en gang polish. Se bare her:

Billede

Billede

Hilsen Jan
jcr1972

Indlægaf Tube mania » søn 29. jan 2012 21:15

For dævlen da...den jo flottere end ny...har du set min nye 'baffel radio'.....
mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf LarsW » man 30. jan 2012 19:16

Ja selvom man kun har et par Watt så får man ofte en meget fyldig lyd alligevel. Jeg har nu heller aldrig Zenith'en skruet op på fuld skrue, for så er det voldsomt højt
Man kan ikke lade være med at tænke hvad der blev lyttet på fx. under krigen, med sådan en "long distance receiver". Med en ordentlig antenne ville man jo snildt kunne modtage London, og følge lidt med fra denne side af jorden også. Måske har ejerne selv haft familie eller bekendte som var med i kampen.

De er rigtig flotte dine TIK radio'er. Sådan noget bakelit kan blive helt enormt flot efter en gang polish. Se bare her:

Hej Jan.

Ja der skal nok ikke ret meget til, at det lydder af meget takket være rørkonstruktion samt måske en højtaller
der knap er så lav impedancet, 16 ohm måske.

BBC var iøvrigt forbudt at lytte til hvis jeg husker ret iflg. det jeg har fået fortalt og tyskerne havde vist travlt
med div. støjsender, men det kunne lade sig gøre alligevel at lytte til London :D

:oops: Det var sødt sagt, at mine Tik radio er flotte :p , men der er et godt stykke vej til at de bliver lige så
flotte og funktionelle som dit TV og dine fine radioer. TVét er iøvrigt er en Admiral model 19A11 fra 1948, hvis jeg ikke tager fejl . Flot fjernsyn iøvrigt :thumbsup:

Her et et link til dette Admiral TV, med servicemanual og div. oplysninger, men det har du nok i forvejen.

http://ankythera.com/Tubes/Collection/A ... /index.htm

Mvh.
LarsW
Brugeravatar
LarsW

Indlægaf jcr1972 » tirs 31. jan 2012 17:57

LarsW skrev:Hej Jan.

Ja der skal nok ikke ret meget til, at det lydder af meget takket være rørkonstruktion samt måske en højtaller
der knap er så lav impedancet, 16 ohm måske.

BBC var iøvrigt forbudt at lytte til hvis jeg husker ret iflg. det jeg har fået fortalt og tyskerne havde vist travlt
med div. støjsender, men det kunne lade sig gøre alligevel at lytte til London :D

:oops: Det var sødt sagt, at mine Tik radio er flotte :p , men der er et godt stykke vej til at de bliver lige så
flotte og funktionelle som dit TV og dine fine radioer. TVét er iøvrigt er en Admiral model 19A11 fra 1948, hvis jeg ikke tager fejl . Flot fjernsyn iøvrigt :thumbsup:

Her et et link til dette Admiral TV, med servicemanual og div. oplysninger, men det har du nok i forvejen.

http://ankythera.com/Tubes/Collection/A ... /index.htm

Mvh.
LarsW

Hej Lars.

Så vidt jeg husker er impedansen på enten 4 eller 8 Ohm, men udgangstrafo'en er jo lavet så omsætningsforholdet passer. Det er rigtig nok at det var forbudt at lytte til engelsk radio. Og hvis du kigger godt efter på dine radioer som netop er fra krigen, vil du se at der ikke engang står "London" på skala'en. Det måtte der nemlig heller ikke på de radioer der blev produceret under besættelsen. Tubemania her fra siden har fortalt mig at man kunne undgå støjsenderne med en rammeantenne hjemme i stuen, og så modtage fx. BBC alligevel. Derfor var rammeantenner også forbudte :lol: Forbud fremmer som bekendt kreativiteten :thumbsup:

Ja det er netop sådan et tv der er på det link. Kender godt siden, for fandt ved hjælp af den nemlig ud af hvor jeg skulle få fat på højvoltskondensatorer og -modstande til højspændingsforsyningen. Man finder ikke 6kV typer i den lokale henne på hjørnet... Var også heldig at finde en Sam's Photofact manual på ebay, så det hele var faktisk ret ligetil med det lille tv.

Hilsen Jan
jcr1972

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere