Ja begrebet vintage favner heldigvis bredt. Nu kan man måske sige at noget som er 70 år gammelt ikke umiddelbart kan betegnes som hifi, men det var det jo dengang det var nyt.
Hej Jan.
Ja og at vintage spørgsmålet er hvor lang tid vi skal gå tilbage i tiden og jo alting har en start som man siger.
fonograf.jpg
Edison fonografen er vel begyndelsen på dette vil jeg mene og jo valserne bliver iøvrigt stadigvæk lavet i
Europa til disse, vist kun et-to firmaer der gør sig i det.
Det at få et hifi system sat sammen, som man nyder at lytte på i det daglige, er for mig ret vigtigt. Men jeg synes det er mindst lige så interessant at beskæftige sig med udstyr der er meget ældre end det man normalt bruger i dagligdagen. Både af historiske grunde, men også set ud fra et rent funktionelt/designmæssigt synspunkt.
Ja en ting, at man har et velfungerende HiFi og helst vintage

en anden ting er at det som du selv nævner ret historisk er interessant at se hvad skete for en hel del år siden.
Derfor har jeg også disse to Tik radioer stående og som jeg en dag skal have kigget noget nærmere på.
Tik radioer.jpg
Hvoraf min ynglings er denne Tik Handy 42 fra omkring 1942 . Tænk hvad den kunne "fortælle" om krigen
dengang, har iøvrigt døbt den "rugbrødet" pga. størrelsen og navnet

.
Tik Handy 42.jpg
Og ofte bliver man forbavset over hvor gode mange af disse vintage-ting faktisk er. Fx. med Ortofon pick-up'en på radiomøblet. Jeg har ærlig talt aldrig troet der kunne komme så meget musik ud af en lakplade. Der vil selvfølgelig altid være lidt baggrundsstøj på sådan én, men lymæssigt er mange af dem faktisk imponerende. Jeg er i hvert fald begyndt at høre dem noget oftere end jeg gjorde førhen.
Jeg blev også overrasket da jeg nærlæste mere omkring Ortofon pick-upperne på div. forummer osv. og de
dataer de havde i 50érne, men det var også dyrt dengang og jo kan kun sige, at jeg beundre det du har og dejligt at
høre at du lytter til de gode gamle lakplader "stenkager kalder svenskerne dem

" selv med lidt baggrundsstøj,
men det høre jo til

.
Mht. selenensrettere, så er jeg nok lidt tilbageholdende med at bruge dem. De får lov at sidde for et syns skyld. Dem du har, altså de lukkede typer, plejer at være gode nok. Det er straks værre med de åbne "radiatortyper". Generelt har selenensrettere en tendens til at lede en smule i spærreretningen også, hvilket kan være medvirkende til at give uønsket brum. Derfor erstatter jeg dem oftest med dioder og en seriemodstand under chassiset. Hvis en af ladelytterne kortslutter, går det ofte ud over selenensretteren som så går op i røg, og DET kan lugtes. I hele hytten! Det stinker fælt.
Havde det lidt på fornemmeren at du holdte lidt igen

, det med disse selen ensretter

ja de stinker
meget

for at sige som det er, når disse "ryger" og jo derfor er der også mange der erstatter dem med
silliciumdioder + modstand, men jo nu fik du tilbudet. Men flot røg

kan de da lave også lave

.
Mht. til de gamle radioer mm. med rør, så er der heldigvis nogle kloge og erfarne mennesker her på siden som faktisk kan være behjælpelig med hvad som helst. Det er ved at spørge folk med forstand på den slags jeg selv har fået lært en del om emnet. Og så ved at bruge sin logiske sans og prøve sig frem
Det emne vil jeg " dykke " lidt mere i, når tiden til disse radioer jeg har kommer. De skal have en lidt større
renovering, men det er ikke det de fleste skriver om herinde, eller fortæller om, det der er endnu mere ældre.
Det er iøvrigt sjovt at se forskellen mellem USA og Europa dengang for mange år siden. Fx. havde Zenith's topmodel fra 30'erne, Stratosphere 1000Z, en udangseffekt på 50 Watt!!! Med 8 stk. trioder i parallel push-pull.
Hvis man så tænker på det møbel jeg har fra '52 med en bette push-pull forstærker på omkring 7 Watt
Jeg har selv en Zenith gulvradio fra '37, og den har et push-pull udgangstrin på 17 Watt med 6L6 rør. Det er den på billederne. Men man får indtrykket af at på trods af depression osv, så skal alting lige være end tand større...
Ja der var en hel del forskel dengang må man sige, men selv dengang kom der "stor" lyd ud af ens Vintagemøbel,
men jo amerikanerne har nu altid haft det med lave noget der er større, bare tænk på deres biler fra dengang,
men om depressionen i 30érne skulle være starten til tingene blev større er svær at svare på, men tingene
var og er stadigvæk store når det kommer fra USA.
Imponerende flot Zenith radio du har fra ´37 må jeg sige

og tænk hvad der kommet ud af højtaleren fra dengang og stadigvæk gør det

på dette eksemplar. Store annerkendelse og respekt herfra

,
det må jeg sige og endnu engang spændene som tingene har udviklet sig igennem mange år med focus på
lyden og musikken.
Mvh.
LarsW
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.