Sort-bejdsning/-oliering - tip til metode

Rosinen i pølseenden

Sort-bejdsning/-oliering - tip til metode

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 18. feb 2025 21:04

Jeg har købt (endnu :roll: ) et sæt B&W DM4, fordi... fordi... jeg ikke kunne lade være...
Og fordi de er rigtig gode til akustisk musik, der ikke er "pumpet" eller bas-tungt.
Og fordi prisen var meget rimelig.

IMG_2254.jpg

Det med prisen var bl.a. fordi kabinetterne ikke er kønne (men alle enheder er tip-top).
Der er slid og ridser i finéren flere steder - og den er også "gået fra" underlaget et enkelt sted.
Og så har den en ubestemmelig - og livløs - træfarve. Hverken nød, teak og slet ikke palisander - what-do-I-know...

Så jeg har besluttet at bejdse dem sorte, så man stadig kan se åre-tegningen, men altså i sort.
Eller - hvis det er en bedre - oliere dem sorte.

sort-ask.jpg

Jeg søger hjælp til to ting:

1) Hvordan opnår jeg bedst at træets struktur (åre-mønster) bevares og vil være synligt efter bejdsning/oliering?
    Hvis jeg bare sliber den nuværende overflade ned, tænker jeg, at de måske bliver for "glatte", så der ingen træ-struktur er (?) Og jeg risikere måske at slibe igennem finéren, der forekommer at være lakeret... Der var engang et produkt, der hed "Bums" til malings-/lak-fjerning, men det er ikke på markedet mere.

2) Hvad giver den pæneste overflade (bejdse eller oliering) så det ligner en sort træsort (á la ibenholt eller sort ask)?

På forhånd tak for input :p
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Sort-bejdsning/-oliering - tip til metode

Indlægaf Helikon » tirs 18. feb 2025 22:48

Hej
Det er kirsebær finer, meget moderne sidst i 1990'erne og op i 0'erne. Hvis du kender og kan bruge en ziehklinge er den et super værktøj til at skrabe med. Man kan fjerne meget tynde lag af gangen. Husk at skrabe fra kanten og ind ellers river man fineren af den flade man trækker ud over.
Når du er nede ved rent træ tænker jeg en vandbejdse vil give det ønskede ved at træet rejser sig en smule mere hvor træet er blødt. Ståluld vil sikkert være nænsomt nok til ikke at fjerne strukturen, ellers prøv en gammel bomuldsklud til at gnide fineren glat med. Om du så vil bruge en farvet olie eller en klar for bedste resultat må du eksperimentere med.
Senest rettet af Helikon tors 20. feb 2025 12:36, rettet i alt 1 gang.
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf PerHej » ons 19. feb 2025 08:57

Hej
Jeg har gjort det med forholdsvis godt resultat jeg brugte herdins lakbejse på et par Trapez M i bøg
https://www.farveland-butikken.dk/herdi ... E#364=8332
Billeder taler vist bedst, fronten er dækket med filt da der er meget svært at få lakken af helt ind i kanten.

Hilsen Per
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
nakamichi 610 + 620 - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej

Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Indlægaf Captain Phoenix » tors 20. feb 2025 11:20

Tak for jeres input, Niels og Per.

Jeg tror jeg skal anskaffe mig en ziehklinge og bruge dén metode i første omgang.
Håber så jeg kan slibe den rigtigt - det siger YT-videoer er vigtigt.

Og så lyder vandbaseret bejdse som næste step.
Det kommer pga en rejse til at blive ind i foråret.
Claus
Brugeravatar
Captain Phoenix

Indlægaf Captain Phoenix » ons 19. mar 2025 07:41

Så er jeg kommet videre med B&W’erne med god brug af forslagene - tak igen.
Tekst og billeder findes her.
Claus
Brugeravatar
Captain Phoenix

Tilbage til Højttalere