Elway’s ting & sager

Vis os dit grej

Re: Elway’s ting & sager

Indlægaf Elway » ons 26. feb 2025 12:02

Vi leder vel alle (?) efter sammenhænge her i livet?

Jeg har lært at hvis jeg sætter mig ind i en bil med Freddy, så bliver jeg fattigere på kontoen, men rigere på grej-hylden. Der tegner sig et mønster... :oops:

Nå - men turen gik fra Aalborg til Herning først. Freddy ville gerne se det træsvøb jeg havde købt til den Marantz 1060'er jeg netop havde købt af ham. De skarpe øjne godkendte træsvøbet som "imponerende godt lavet" (korrigér mig hvis fejlciteret, Freddy). Det er købt hos Legno-Design i Tyskland (https://www.legno-design.eu/) - der laver til Marantz mm. Jeg købte i udgaven "Gebeizt, Öl, Wachs" (bejdset, olie og voks) - ifølge Freddy det rette valg - dvs ikke lakeret (som også er en mulighed på hjemmesiden). Så - hvis nogen ønsker sig et trækabinet til Marantz, kan Legno-Design lave dem tip-top - og til en noget lavere pris end Pathewings eller originale. Virkeligt flot snedkerarbejde!

Kernen af turen var dog hverken træsvøbet, kaffen, fastelavnsbollerne, Freddy's imponerende JBL'ere, eller afhent af min Marantz 7T (som Freddy havde ført til/fra Arnborg manden for "verifikation" inden ibrugtagning). Men - derimod en fin lille sag der stod i en stue i Horsens. Så afsted henover de jyske stepper til Horsens, hvor en cool fyr og hans ligeledes cool'e hustru tog imod. Han havde simpelthen en Marantz 140 til overs. Havde andre fine ting, men 140'eren skulle videre. Vi tog et kig indeni og kunne konstatere en overvejende original 140'er. Der er lavet lidt recap + LED lys i VU metrene. Det med LED skal jeg lige tænke lidt over - om det ikke skal tilbage til originale stumper. Ellers fin og i et lækkert Pathewings kabinet. Der blev handlet og via Herning hjemover til Aalborg igen.

Den fik lov at spille lidt med 7T'eren - lidt hurtigt sat sammen på gulvet sidst på aftenen. På et par B&W DM4. Virkeligt lækker sound og dejligt at kunne tage 7T'eren i brug. Foto af 140 er fra salgsannoncen - jeg skal lige re-organisere reolen til en mere fast plads.

Tak til Freddy for venlig assistance - der blev talt om mangt og meget i bilen... hygsomt!
M140 sales ad 1.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
Elway

Lokalitet: Aalborg

Indlægaf kbekke » ons 26. feb 2025 12:17

Skal da love for at der bliver rykket i Elway-land for tiden!

Tillykke med den seneste tilføjelse :cool1:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf The Canadian » ons 26. feb 2025 12:48

Elway skrev:Vi leder vel alle (?) efter sammenhænge her i livet?

Jeg har lært at hvis jeg sætter mig ind i en bil med Freddy, så bliver jeg fattigere på kontoen, men rigere på grej-hylden. Der tegner sig et mønster... :oops:

Nå - men turen gik fra Aalborg til Herning først. Freddy ville gerne se det træsvøb jeg havde købt til den Marantz 1060'er jeg netop havde købt af ham. De skarpe øjne godkendte træsvøbet som "imponerende godt lavet" (korrigér mig hvis fejlciteret, Freddy). Det er købt hos Legno-Design i Tyskland (https://www.legno-design.eu/) - der laver til Marantz mm. Jeg købte i udgaven "Gebeizt, Öl, Wachs" (bejdset, olie og voks) - ifølge Freddy det rette valg - dvs ikke lakeret (som også er en mulighed på hjemmesiden). Så - hvis nogen ønsker sig et trækabinet til Marantz, kan Legno-Design lave dem tip-top - og til en noget lavere pris end Pathewings eller originale. Virkeligt flot snedkerarbejde!

Kernen af turen var dog hverken træsvøbet, kaffen, fastelavnsbollerne, Freddy's imponerende JBL'ere, eller afhent af min Marantz 7T (som Freddy havde ført til/fra Arnborg manden for "verifikation" inden ibrugtagning). Men - derimod en fin lille sag der stod i en stue i Horsens. Så afsted henover de jyske stepper til Horsens, hvor en cool fyr og hans ligeledes cool'e hustru tog imod. Han havde simpelthen en Marantz 140 til overs. Havde andre fine ting, men 140'eren skulle videre. Vi tog et kig indeni og kunne konstatere en overvejende original 140'er. Der er lavet lidt recap + LED lys i VU metrene. Det med LED skal jeg lige tænke lidt over - om det ikke skal tilbage til originale stumper. Ellers fin og i et lækkert Pathewings kabinet. Der blev handlet og via Herning hjemover til Aalborg igen.

Den fik lov at spille lidt med 7T'eren - lidt hurtigt sat sammen på gulvet sidst på aftenen. På et par B&W DM4. Virkeligt lækker sound og dejligt at kunne tage 7T'eren i brug. Foto af 140 er fra salgsannoncen - jeg skal lige re-organisere reolen til en mere fast plads.

Tak til Freddy for venlig assistance - der blev talt om mangt og meget i bilen... hygsomt!
M140 sales ad 1.jpg

Ender med at du skifter bruger navn til ElMantz ;)
1# - Rega RP10 + Athena 3 + Rega IOS / Teac 2010 + Morgen Deva Dac / Tubelab pre #4 + Rega Exon 3 / Hørning Alkibiades Sig. Gold

2# - Morgen Deva Int amp + Tuner + CD / Thorens TD 127 Electronic + SME 3012R + SPU / Trone Seven MC Riaa / Mordaunt-Short Pageant
Brugeravatar
The Canadian

Geografisk sted: Den Fynske Hovedsted
Lokalitet: Jakes Joint

Indlægaf Elway » ons 26. feb 2025 12:52

kbekke skrev:Skal da love for at der bliver rykket i Elway-land for tiden!

Tillykke med den seneste tilføjelse :cool1:

Mange tak! ja, jeg skal "fandme" til at slappe lidt af snart.... :lol: Jeg er nok blevet ramt i hovedet af et lavtflyvende træsvøb på et tidspunkt :Skor:

Jeg fik dog solgt mit non-vintage grej i slutningen af 2024, så der er lidt plads på hylden. Der er også lempet nogle få vintage ting ud af matriklen for nyligt, også højttalere. Men jeg har nok en lidelse.... :oops:
Brugeravatar
Elway

Indlægaf Elway » ons 26. feb 2025 14:42

The Canadian skrev:Ender med at du skifter bruger navn til ElMantz ;)

:lol:
Brugeravatar
Elway

Indlægaf Fensten » ons 26. feb 2025 15:33

Sikke et smukt sæt.

Ser frem til at se billeder af Marantz i svøb af valnød :)

Så mangler der bare noget Accuphase, Luxman, Sansui og rør på hylden i hjemmearbejdskontoret :Skor:

Mvh.

Fensten, som kun har købt én pick up i 2025
Senest rettet af Fensten ons 26. feb 2025 16:31, rettet i alt 1 gang.
Sansui, Sony, Leak, Fisher, Garrard, Tannoy.
Fensten

Lokalitet: Brabrand

Indlægaf Elway » ons 26. feb 2025 16:02

Fensten skrev:Så mangler der bare noget Accuphase, Luxman, Sansui og rør på hylden i hjemmearbejdskontoret :Skor:

ja, det er en stor spilleplade.. der er jo utroligt meget grej man har lyst til at eje eller bare lære mere om..

Min DAC har rør og en vintage TDA1541-chip - tæller det? :lol:

Jeg har da også en bette Luxman L-45A (der trænger gevaldigt til service). Gad meget gerne have en Accuphase E-202... og en Sansui Eight, og... og... og.... en Marantz 8, og..... en Leak Stereo 20, osv..... :QQS:
Brugeravatar
Elway

Indlægaf Louis » ons 26. feb 2025 19:27

Den er virkelig flot - Tillykke Elway. Det bliver fedt at få say op på hylden sammen med 7t'eren. Der sker lidt i Elway land 8)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf Fredmarantz » ons 26. feb 2025 23:37

Jamen det er jo en fornøjelse at være på tur med Elway- ikke mindst, når der står Marantz på programmet :p . Ikke dårligt at anvende tiden til dette. Det var en ganske fin model 140, som blev købt. Den var serviceret forinden af Sound2vision- og der var, sikkert delvist profylaktisk, lavet nogle fornuftige ting i den. Den var, som jeg kunne se det - partsoriginal - bortset fra fornuftigt udskiftede elektrolytkondensatorer (105 graders Panasonic FC :cool1: )-i relækredsen bl.a. Udgangstransistorerne var originale Fairchild :thumbsup: Ja- det med LED'erne er jo altid sådan lidt et temperament-spørgsmål. Ingen tvivl om, at den lavere temperatur skåner plastlampehuset mod deformering - men de giver et lidt andet, kraftigere og køligere lys end den originale belysning, som altid har været en del mere grønblåt end LED-belysningens klare blå, nærmest ultramarine fremtræden. Den ultramarine fremtræden er jo sådan set rigtig flot, men...
Nå - men hvis man skiller lampehuset ad/demonterer- og genopmaler disse, som er gulnede lidt med tiden, med RAL9001 radiatormaling (spray) - så vil lampehusene, kombineret med de rette pærer (8V 200mA fuse-lamps) få det til at have den originalkorrekte fremtræden - like it or not.
Det var en rigtig flot 140'er - med en meget høj massefylde. :QQS:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Elway » lør 1. mar 2025 15:39

Fruen er ude, så jeg så chancen til at slæbe lidt op fra mancave'n i kælderen og tage stuen i brug.
Marantz 7T sat sammen med Marantz 140, Beogram 1203 og (måske anes) et sæt B&W DM4. Det hænger (også) visuelt godt sammen.
Der blev ikke plads til 1060'eren i sit nye svøb i denne omgang....
God weekend, derude!
stue_1.jpg

stue_2.jpg

stue_3.jpg

stue_4.jpg

stue_5.jpg

stue_6.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Elway

Indlægaf Fredmarantz » tirs 4. mar 2025 02:23

Ja- det er en æstetisk nydelse. Det er flotte sager og meget klassiske og stilstramme, synes jeg. Trækabinetterne har jeg jo set ved selvsyn og de er intet mindre end rasende flotte. Det giver apparaterne et ædelt udseende.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf spuncut » tirs 4. mar 2025 02:34

Hej Morten
Det ser sq godt ud det der Marantz-træ. :Thumpsup:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf OleTC » tirs 4. mar 2025 11:03

Et rigtigt flot, stilrent Marantz sæt.
OleTC

Lokalitet: Vanløse

Indlægaf Tonni » tors 6. mar 2025 13:08

Uha hvor ser det godt ud!
Hvad sagde fruen til det ædle træ?

Lyden kender vi jo. God som den er...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Elway » tors 6. mar 2025 13:24

Tonni skrev:Uha hvor ser det godt ud!
Hvad sagde fruen til det ædle træ?

Lyden kender vi jo. God som den er...

Well, det blev lempet ned i mancave'n igen - som aftalen lyder. Aftalen er at jeg har et pænt stort værelse i kælderen, men at stuen så er hifi-fri. Men hun synes jo faktisk generelt det er pænt - og at det også lyder godt.
Jeg har således små 20kvm i kælderen, så det er der tingene er på den lange bane. Jeg havde på et tidspunkt et B&O 4500 + CX100... det kunne liiiiige gå at have i stuen. Men 4500'eren døde og nu er der en nymodens JBL soundbar og en diskret tilhørende sub under sofaen. Det er sådant set OK - jeg har jo min mancave - hvor jeg til gengæld kan gøre som jeg vil :-)
Brugeravatar
Elway

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri