Det er ikke helt sikkert vi er tilbage før 1985, men det går nok alligevel. Jeg købte, sandsynligvis i slutfirserne i min grønne ungdom, to stk. SE udgangstransformatorer hos Movicsound på Rødovrevej, butikken er lukket for længst, og jeg har siddet og grublet over hvorfor jeg egentlig handlede der, butikken gjorde mest i gamle båndoptagere, men havde også gammelt rørgrej. Jeg havde et eksemplar af Jean Hiraga: Rörförstärkere under armen og skulle bruge en transformator til en 2A3 forstærker. Den venlige ældre mand havde disse liggende, som egentlig var lavet til KT88, men som måske kunne bruges. Jeg husker han fortalte de var viklet af en tidligere medarbejder fra Jørgen Schou, som jeg ikke anede hvem var dengang, og var ikke superdyre, men dog bestemt heller ikke billige for min pung dengang. Og anede heller ikke hvor man ellers kunne få den slags.
Nu er jeg så i gang med at rydde op i kasser og bokse, transformatorene har ligget pakket ned i mindst 25 år (kone og børn etc.), da jeg vil have bygget nogle forstærkere selv igen. Jeg fik bygget en 2A3 forstærker dengang, men de blev skilt ad da jeg flyttede, med tanke på de skulle have en pæn og fingersikker kasse i stedet for. De lød godt, og jeg havde dem til at spille i årevis. De skal så ikke bruges til 2A3 forstærkere, men mere noget GU50 eller andet som ikke koster for meget, da jeg har brug for en "kraftig" forstærker også. De andre projektplaner er noget lavere i udgangseffekt, men her kan 2.5kOhm ikke bruges.
Men er der nogen der kender lidt til dem? Jeg ved mere om transformatorer i dag, og kan se det er dobbelt C-core jern. Yderligere kan jeg også se de har et typenummer, 11.544, og det tyder på det måske har været et design som har været solgt af et større firma engang, og ikke bare lavet af en tidligere medarbejder. På tranformatoren er det øverste hvide papir revet af, og erstattet med en sticker fra Movicsound, så den ender der. De vejer omkring 2.3 kg stykket, så fin størrelse til 6 - 8 watt