SE transformator - muligvis en model fra Jørgen Schou?

Rør i alle afskygninger

SE transformator - muligvis en model fra Jørgen Schou?

Indlægaf Mellemhjulet » ons 26. mar 2025 18:30

Det er ikke helt sikkert vi er tilbage før 1985, men det går nok alligevel. Jeg købte, sandsynligvis i slutfirserne i min grønne ungdom, to stk. SE udgangstransformatorer hos Movicsound på Rødovrevej, butikken er lukket for længst, og jeg har siddet og grublet over hvorfor jeg egentlig handlede der, butikken gjorde mest i gamle båndoptagere, men havde også gammelt rørgrej. Jeg havde et eksemplar af Jean Hiraga: Rörförstärkere under armen og skulle bruge en transformator til en 2A3 forstærker. Den venlige ældre mand havde disse liggende, som egentlig var lavet til KT88, men som måske kunne bruges. Jeg husker han fortalte de var viklet af en tidligere medarbejder fra Jørgen Schou, som jeg ikke anede hvem var dengang, og var ikke superdyre, men dog bestemt heller ikke billige for min pung dengang. Og anede heller ikke hvor man ellers kunne få den slags.

Nu er jeg så i gang med at rydde op i kasser og bokse, transformatorene har ligget pakket ned i mindst 25 år (kone og børn etc.), da jeg vil have bygget nogle forstærkere selv igen. Jeg fik bygget en 2A3 forstærker dengang, men de blev skilt ad da jeg flyttede, med tanke på de skulle have en pæn og fingersikker kasse i stedet for. De lød godt, og jeg havde dem til at spille i årevis. De skal så ikke bruges til 2A3 forstærkere, men mere noget GU50 eller andet som ikke koster for meget, da jeg har brug for en "kraftig" forstærker også. De andre projektplaner er noget lavere i udgangseffekt, men her kan 2.5kOhm ikke bruges.

Men er der nogen der kender lidt til dem? Jeg ved mere om transformatorer i dag, og kan se det er dobbelt C-core jern. Yderligere kan jeg også se de har et typenummer, 11.544, og det tyder på det måske har været et design som har været solgt af et større firma engang, og ikke bare lavet af en tidligere medarbejder. På tranformatoren er det øverste hvide papir revet af, og erstattet med en sticker fra Movicsound, så den ender der. De vejer omkring 2.3 kg stykket, så fin størrelse til 6 - 8 watt

321950B0-5514-4C61-987E-90CA1F356265.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mellemhjulet

Re: SE transformator - muligvis en model fra Jørgen Schou?

Indlægaf tctla » tors 27. mar 2025 00:21

Det er nok lidt af et par guldklumper, du har der.
Jeg skal ikke bestride, at de passer fint til GU50/SE, men sku' du nu få lyst at prøve dem med KT88, så har jeg et par på lager, sprit nye, aldrig åbnede. Fabrikat PSVANE, standard-modellen (altså ikke med forgyldte ben).
For ikke at træde nogen over tæerne her, inviterer jeg dig til at sende mig en PM, hvis du vil vide mere om rørene.
Pøj, pøj med projektet uanset hvilken retning det tager.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla

Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Indlægaf Tonni » tors 27. mar 2025 09:49

Uhh. Dem var jeg også ude efter, way back when. Men den samme ældre herre, var ikke så sød ved mig. Han ville ikke sælge et sæt til mig, selv om jeg viftede ham om næsen, med den rigtige mængde kontanter...
Så jeg tog ud til Audio Consult, og købte et sæt Audio Note Trans 152 i stedet. Det er dem, som sidder i AN Kit1.
Nå nok om det.

Trafoerne er ganske rigtigt specialviklet, til Movic, af Jørgen Schou. Og er ret velegnet til 300B, og som Torben skriver, KT88.
Jeg ville også have brugt dem til 2A3. Men, med tanker om, også, at kunne bruge dem med 300B.

Det kunne egentlig være sjovt, at holde dem op mod Trans 152'erne, og/eller andre kvalitets trafoer, i samme klasse...

Hvilken nettrafo brugte du, til dine 2A3'ere? Og hvilket diagram? Det Loftin & White, der var i den gule bog?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf CPD » tors 27. mar 2025 10:46

Fra samme ældre herre's bo har jeg nogle transformatorer med samme udseende, men til push-pull kredsløb.
Disse er mærket Patricia.

Venlig hilsen Carl Peter.
Båndoptagere, radioer, forstærkere, helst rørbaserede.
Revox, Tandberg, Quad, Rogers, Arena og alt det andet.
CPD

Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Jyderup

Indlægaf Tonni » tors 27. mar 2025 10:51

CPD skrev:Fra samme ældre herre's bo har jeg nogle transformatorer med samme udseende, men til push-pull kredsløb.
Disse er mærket Patricia.

Venlig hilsen Carl Peter.

Det lyder som om du har noget i vente der! C kerner borger for rigtig gode vellyds muligheder. :Tanke:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlægaf Mellemhjulet » lør 29. mar 2025 21:50

@TCTLA: Jeg holder mig til GU50. Det der tuberolling ligner et sted det er nemt at fare vild. Så stokkonservativ holder jeg mig til at have mindst et sæt ekstra af hvad jeg måtte bygge med, så jeg f.eks. en gang om året kan ombytte til nye, men samme rør, for at se om forstærkeren stadig lyder som den skal, eller om den skal have rør skiftet. GU50 er også stadig billige, ca €10, og så vil jeg hellere bruge de penge jeg spare der i forhold til at købe flere sæt andre rør på f.eks. interstage transformatore for at prøve det af. Men ideen om at prøve KT88 er jo ikke dum, når trafoen er viklet til den.

@Tonni
Uhh. Dem var jeg også ude efter, way back when. Men den samme ældre herre, var ikke så sød ved mig. Han ville ikke sælge et sæt til mig, selv om jeg viftede ham om næsen, med den rigtige mængde kontanter...
Så jeg tog ud til Audio Consult, og købte et sæt Audio Note Trans 152 i stedet. Det er dem, som sidder i AN Kit1.

Hvad?? Hvorfor ville han ikke sælge? Jeg vidste absolut intet om særlig meget, og jeg ville bare gerne prøve at bygge noget selv, som kunne betales. Han kunne lige så godt havde solgt mig noget helt andet. Vidste du hvad du gik efter, siden du fandt frem til ham, man kan sige der var en ret stor forskel på udtrykket på værkstedet på Rødovrevej og så Audio Consult butikken? Audio Consult havde jeg absolut ikke råd til dengang, og selvom jeg godt kan lidt Audio Note, har jeg lidt indtryk af de bevidst laver nogle af deres ting dårligere, for meget klart at kunne sælge deres 5 levels til ret forskellige priser. PQ er en god købmand. Det er der ikke noget galt i. Den Audio Note transformator er vist med EI kerne, jeg tror C core var noget som blev forbeholdt et level eller to over deres kits, eller?

Det var ikke Loftin-White diagrammet. Tror jeg var bange for at brænde et eller andet sammen. Tror det var noget SRPP, men har vist ikke et diagram mere. Det var vist meget oppe i tiden dengang, SRPP og skulderpuder omkring 1990 :lol:

Strømforsyningen ser ud til at været klunset fra noget der er fundet i storskrald, den er faktisk fra JS, og så har jeg selv viklet en 2.5 volt forsyning ved at skille en sandsynligvis 2 x 6 volt trafo og omvikle den. Det skulle jo heller ikke være for dyrt, og det spillede faktisk fint, jeg var vældig glad.

Jeg har også fundet tegningen over hvordan man sætte ledningerne sammen, jeg fattede ikke teksten på trafoen, så måske andre kan få glæde af den.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mellemhjulet

Indlægaf Tonni » søn 30. mar 2025 11:59

Mellemhjulet skrev:@Tonni

Hvad?? Hvorfor ville han ikke sælge? Jeg vidste absolut intet om særlig meget, og jeg ville bare gerne prøve at bygge noget selv, som kunne betales. Han kunne lige så godt havde solgt mig noget helt andet. Vidste du hvad du gik efter, siden du fandt frem til ham, man kan sige der var en ret stor forskel på udtrykket på værkstedet på Rødovrevej og så Audio Consult butikken? Audio Consult havde jeg absolut ikke råd til dengang, og selvom jeg godt kan lidt Audio Note, har jeg lidt indtryk af de bevidst laver nogle af deres ting dårligere, for meget klart at kunne sælge deres 5 levels til ret forskellige priser. PQ er en god købmand. Det er der ikke noget galt i. Den Audio Note transformator er vist med EI kerne, jeg tror C core var noget som blev forbeholdt et level eller to over deres kits, eller?

Det var ikke Loftin-White diagrammet. Tror jeg var bange for at brænde et eller andet sammen. Tror det var noget SRPP, men har vist ikke et diagram mere. Det var vist meget oppe i tiden dengang, SRPP og skulderpuder omkring 1990 :lol:

Strømforsyningen ser ud til at været klunset fra noget der er fundet i storskrald, den er faktisk fra JS, og så har jeg selv viklet en 2.5 volt forsyning ved at skille en sandsynligvis 2 x 6 volt trafo og omvikle den. Det skulle jo heller ikke være for dyrt, og det spillede faktisk fint, jeg var vældig glad.

Jeg har også fundet tegningen over hvordan man sætte ledningerne sammen, jeg fattede ikke teksten på trafoen, så måske andre kan få glæde af den.

Ja jeg fattede heller ikke hvorfor? Men han sagde direkte, han ikke ville sælge til mig.
Ingen forklaring eller andet.

Og ja. Du husker rigtigt. Trans-152 (Kit1) er EI kerne. Og som du også husker, er AN's C kerner dyrere.
Mener i øvrigt også, de først kom til senere? I dag, mener jeg de roder med tre forskellige typer trafoer. EI/Cu, C/Cu og C/Ag.
Og laver de overhovedet Kit1 mere?

Den nettrafo du har, ligner til forveksling den jeg brugte. Jeg delte så 6,3V CT viklingen i to. Og lokkede lidt viklinger af. Så jeg var fri for en ekstra trafo.
Diagrammet var en anodefølger, med en parallelkoblet ECC83 som driver, over en TJ 0,47 µF over i 2A3'eren.
Jeg havde ikke adgang til en passende trafo, til Loftin&White, og var også rigtig tilfreds. Altså ind til konen sagde den skulle pensioneres. Hun mente ikke 320V, og små pilfingre, var en god ide... :Skor:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlægaf Mellemhjulet » man 31. mar 2025 16:32

Det er forbløffende hvor kreativ man kan være når pengene er små :cool1:

Ja jeg fattede heller ikke hvorfor? Men han sagde direkte, han ikke ville sælge til mig.
Ingen forklaring eller andet.

Jeg er så åbenbart særligt udvalgt, da jeg fik lov til at købe udgangstranformatorerne ;)
Men pudsigt hvis du står og vifter med det beløb han vil have for dem. Han kunne jo bare have sat prisen op på forhånd til Audio Consult priser eller mere, hvis han ikke ville af med dem.

Man kan stadig få Trans-152, billigste EI kerne model koster ca. 2500 kr, og C kerne udgaven cirka det dobbelte.
Det er også muligt at købe kits, men det ligner mest det bliver drevet af nogle andre end AudioNote hovedkvarteret. Har set diagrammet til Kit One, og det var nok ikke noget jeg ville prøve at bygge selv fra nyt.
Mellemhjulet

Tilbage til Vintage rør-grej