Billeder af mit stereofoniske udstyr

Vis os dit grej

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Gottschalck » lør 7. jan 2012 00:04

Med fare for at få stryg for ulødighed og useriøsitet vover jeg pelsen og poster et fredags paradoks som blev afprøvet i dag.

Efter længere tids døsen hen fik mine 2 Cerwin Vega A316R atter liv efter et par måneders søvn i kolonihaven.
De er fundet som hittebørnshøjtalere - kolde og forkomne på genbrugspladsen – forladte af fordums ejer, som sikkert har vraget dem til fordel for en ond ny cd-receiver ’mit alles’. Da de er årgang tidlig firs (forrige århundrede) har nye kantophæng fundet vej og nu monteret så de igen var klar til igen at prøve kræfter med toner og musik.
Jeg må erkende at jeg aldrig har ejet et par CV før, så det var med spænding at disse kæmper på 140 liter (små køleskabe) blev sat til. Følsomheden er vist 0,3 watt og de kan tåle et par hundrede watt plus lidt ekstra.
Spændt op med det normale grej herhjemme (dyna st. 70) er det som at høre 2x4 højtalerenheder der kæmper for at få mest muligt ud over kanten. Meget bas - meget mellemtone og masser af diskant – også bagpå! Enhederne kører som på speed, men var der ikke også noget med at hr. Czerwinski til tider var lidt omtåget af tjald og andet sjov.
Nå, men jeg fik skruet ned for alle 3 kontroller på frontpanelerne af højtalerne og lidt hjalp det da. Alligevel er der bare for meget at alt – at alt for meget – og når der skrues op ……….!!!
Så kom min Robertson Audio forty ten på og med 60 transistorwatt kom der endnu mere fut i højtalerne. Det kan - med rytmisk musik mærkes at disse kasser er store og de mener det alvorligt - CV folkene altså - for det flytter luft i alle registre. Alligevel en underlig lyd med alt for meget af det hele, synes jeg. Tør ikke tænke på 300-500 watt – bliver dårlig ved tanken. Nå med inden jeg gled væk i lydtågerne fik jeg lige den ide at prøve den lille Philips AG9016 med de 1,5 watt single ended og med et EL95 rør i udgangen. Et pr kanal tak!
Jeg må indrømme at jeg ikke på forhånd havde den store tiltro til denne kombi , for halvanden watt er dælme ikke meget.
Men det var en rigtig overraskelse. Denne kombi spiller noget mere afslappet og rigeligt ….. rigeligt højt til daglig brug. Efter en frokost i køkkenet glemte jeg faktisk helt at tænke på teknik. Tænk strygerne på denne skive og stemmerne lød næsten naturtro. Bevares diskanten om mellemtonen har stadig meget at sige – især s og p lyde er de glade for. Men ellers var det blevet helt ok at lytte til – ja næsten respektabelt vil jeg sige.
http://www.soulportal.dk/reviews.php?op ... ent&id=350

Og hvad har jeg så lært af det (igen) en kold fredag i januar? Ikke at skue watt og potens på hunden eller var det....
- men at bruge mine ører.

Her lidt billeder af de små højtalere og den store forstærker

Billede

Og her det ene køleskab med lille bitte løs 15" bas

Billede

Og her det vilde delefilter med ledninger tyndere end ståltråd. Gad vide hvor mange ampere der kan trækkes i de ledninger?

Billede

Basenheden ruller naturligt af uden brug af filter. Billigt og følsomt.

God aften

Jesper
Senest rettet af Gottschalck søn 8. jan 2012 01:45, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Indlægaf Captain Phoenix » lør 7. jan 2012 00:21

Jesper - din karakteristik af CV'erne passer meget godt med mine erfaringer fra dengang de var nye: Kønt eller musikalsk var det godtnok ikke... Men de kunne klare mosten fra en 2 x 150w forstærker - og opgaven med at spille festsalen op på studiet, så der ku' danses, spilles luftguitar og scores... (det var på Uni i starten af 80'erne).
Og det skulle jo også til!
8)
(PS: har ikke glemt B&O fj-betjeningen - skal nok vende tilbage senere i januar)
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf Gottschalck » lør 7. jan 2012 00:44

Næh du har nok ret i at det heller ikke er skønheder vi har med at gøre, selvom fruen herhjemme ikke opdagede at de rent faktisk stod i stuen her til aften (denne var optaget af X-faktor og ikke VAF-faktor). Det er som at at man fra CV's side har prøvet at få enhederne til at sige mest muligt inden for hvert deres frekvensområde og så lige beskytte med en finsikring og et par kondensatorer.

Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf Gottschalck » man 23. jan 2012 19:04

Sjovt som fordums tider dukker op efter mange års glemsel, men i efteråret engang købte jeg et par JBL L-20T, som var mine første rigtige højtalere i det herrens år 1986. Fandt dem på et lokalt loppemarked til en billig penge, hvor sælger lovede at de fungerede. Men ak efter et prøvelyt herhjemme var begge diskanter døde, trods sælgerens forsikringer om noget andet. Nå men, 200 kroner er jo ikke en herregård så de blev, som meget andet stuvet ud i skuret til bedre tider. Efter en gennemgang fandt jeg minsandten en diskant i gemmerne og i dag kom så endnu en med posten efter søgning på nettet i lang tid. Nå tid til at lytte og lidt billeder hurtigt sat op på kontoret.

Billede

Billede

Billede
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf Gottschalck » man 23. jan 2012 19:04

:p
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf Boptilyoudrop » man 23. jan 2012 20:38

Gottschalck skrev:
Billede

Der kan sikkert trækkes en del ampere, men hvem ønsker sig en brødrister derinde? ;) De er bare så onde sådan nogle CV'er, så jeg er helt overrasket at se dem i dit setup. Jeg var helt vild med CV da jeg var helt ung, men det kurrerede mr. Richard og mr. Allan :lol:
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf Gottschalck » man 23. jan 2012 20:43

På længere sigt ikke min stil, så nu spiller de andetsteds. Ledningerne var ja - ultratynde og gode varmemodstande.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf erlingt » søn 5. feb 2012 19:35

Synes det kan være passende med et billede af en varm ting her i en kold tid :D

Min kit-byggede ST70.

Billede
Brugeravatar
erlingt

Lokalitet: Midtjylland

Indlægaf Gottschalck » søn 5. feb 2012 21:45

Det ser aller helv... varmt ud samtidigt med at varmen breder sig på tråden.

Minder kittet om den originale dyna eller er det helt anderledes?
Hvad bruger du af driver og ensretterrør? Ligner bestemt ikke et GZ34

Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf erlingt » søn 5. feb 2012 22:40

Ja, det ser dejligt varmt ud - dog er billedet noget bedre end virkeligheden. Der er meget mere glød og blålys på billedet, som er eksponeret over 15 sek.

Kit'et er fra Bob Latino i USA, og er fysisk som den originale Dynaco; men der er mange forbedringer i kredsløbet. Nye kraftigere transformatorer, og drevet af et VTA board (som jeg også mener du har).

Indgangsrør er et RCA 12AT7 black-plate, driver er Mullard CV4024, udgang er russiske 6P3S-E og ensretter er et Mullard GZ33.
Brugeravatar
erlingt

Lokalitet: Midtjylland

Indlægaf Gottschalck » søn 5. feb 2012 23:11

Ok det er næsten det samme board jeg bruger i min, blot kører jeg med ECC82 driverrør i stedet for. Jeg foretrækker Telefunken eller Siemens i min Dyna. Min holder forøvrigt pause i øjeblikket, da den ikke rigtig fungerer på mine Lancer-99.

Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf Gottschalck » søn 27. maj 2012 10:50

Så betrædes pinsen med en ny dame ind herhjemme: en Lux l- 530

Den virker umiddelbart rigtig velholdt, og skal lige tjekkes op inden for den nærmeste fremtid med hensyn til DC, tomgang osv. Et tjek indenbords viser ingen tegn på ælde og buler i caps. Den spiller iøvrigt fint på Lancer-99 - lidt nøgternt og stramt, men ellers fint og der er ikke meget varmeudvikling fra den. Andre der har erfaringer med denne model?

Og så lidt billeder:

Billede

Billede

Og så er der kommet gang i min gamle Leak point one stereo forforstærker (export udgaven) som har sygnet hen det meste af et år pga. den kun kunne spille mono. Det krævede en hyggelig aften med en tekniker - tak Lars Jørgen - at greje det fjollede oktalstik og forbindelserne mellelm pre og power, og tænk at to fejlloddede forbindelser kan skabe så stor frustration. Sættet spiller meget homogent sammen selvom forforstærkeren døjer med brum, når bas potmeteret står i klokken 12. Det spiller med varme og sjæl selvom der ikke er de store strømreserver til stede.

Har prøvet at rense potmeteret med WD40 og kontakt 60 og det har hjulpet lidt, men ikke nok. En løsning er vel at bypasse pots?

Sikkert et meget indforstået indlæg som nok er mere forståeligt, hvis der postes billeder af det iøvrigt fine Leaksæt.

Billeder må komme når vintermatriklen igen betrædes
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf r-l-b » søn 27. maj 2012 17:20

jeg er helt ked af at jeg ikke har råd til at beholde den L550 jeg formidler salget af - men nu har den fundet en lykkelig ejer som skal have den på tirsdag - den lyder ret godt
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Indlægaf Gottschalck » søn 27. maj 2012 22:40

Beklager jeg ikke lige gav dig et feedbag vedr. den 550'er - tror de 4-5 kilo var for meget for mig. Min 530 har kun kostet en trediedel.

Kender ikke 550'eren rent lydmæssigt, men den bedste i serien skulle vist 525'eren efterfulgt af 550, 530 og 510, men who knows??

Den 500 serie er er forøvrigt lækkert lavet - en fryd at betjene, selvom der er for mange knapper efter min smag.

Jesper

Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf r-l-b » søn 27. maj 2012 23:00

550 har em fed riaa og 2 x50 ægte klasse A watt paret med de rigtige højtalere er hi,,elsk
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri