Akai AM 2450 med Brum

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”
Brugeravatar
madsen
Indlæg: 38
Tilmeldt: 16 feb 2014, 11:30
Lokalitet: Gørlev

Akai AM 2450 med Brum

Indlæg af madsen »

Nej, den er kommet på den blå, og sælges som defekt
V. H. madsen
Brugeravatar
KenRas
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 09 jan 2019, 19:30
Lokalitet: Søstrup
Geografisk sted: Nær Holbæk

Akai AM 2450 med Brum

Indlæg af KenRas »

madsen skrev: 17 jun 2026, 13:23 Nej, den er kommet på den blå, og sælges som defekt
V. H. madsen
Og den har jeg så købt :p
Jeg har lovet madsen at komme med en melding her i tråden når den er fikset.
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
madsen
Indlæg: 38
Tilmeldt: 16 feb 2014, 11:30
Lokalitet: Gørlev

Akai AM 2450 med Brum

Indlæg af madsen »

KenRas skrev: 19 jun 2026, 18:20
madsen skrev: 17 jun 2026, 13:23 Nej, den er kommet på den blå, og sælges som defekt
V. H. madsen
Og den har jeg så købt :p
Jeg har lovet madsen at komme med en melding her i tråden når den er fikset.
Held og lykke med den ( det var en sprunget sikring i et netfilter der satte en stopper for Sony CD)

V. H. madsen
Brugeravatar
KenRas
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 09 jan 2019, 19:30
Lokalitet: Søstrup
Geografisk sted: Nær Holbæk

Akai AM 2450 med Brum

Indlæg af KenRas »

Spændende fejl på den Akai AM-2450 :p

Som jeg kunne høre da jeg hentede den, var lyden/musikken tydeligt overlejret med noget der lød som 50/100 Hz brum, som var til stede uanset indgangsvælger, volume, balance, osv. Et Oscilloscope blev tilsluttet og man kunne ane de 50 Hz mange steder i forstærkeren. Hvad der var værre, var at de 50 Hz var overlejret af noget højfrekvent selvsving.

Som scope målingerne herunder viser, så ligger dette selvsving på over 22,8 MHz. Det er jo selvfølgelig ikke noget man kan høre, men det er den slags problemer der potentielt kan tage livet af en effektforstærker, da den bliver varm. Uden at tilføre noget signal til en indgang og uden højttalere tilsluttet, kunne man i løbet af få minutter mærke at kølepladen begyndte at blive varm.

Selvsving - PA Input.jpg
Selvsving - PA Output 50 Hz.jpg

RIAA, forforstærker og den første del af effektforstærkeren forsynes af en reguleret +/- forsyning og da lytterne her så lidt trætte ud, tænkte jeg det var et godt sted at starte. Så 6 lytter blev skiftet i denne +/- forsyning og det løste problemet :Thumpsup: Den ene lyt havde ret dårligt ESR, de øvrige målte nogenlunde OK.

Så nu er den helt tavs uden input signal, den bliver ikke længere varm og den er ret vellydende her i værkstedet.

Jeg overvejer lige om jeg skal skifte de øvrige lytter på effektforstærker og protection printet. Desuden har den også 2 af de problematiske dobbelt-transistorer 2SA979, som bla.a. har voldt problemer i min Akai AM-2650. De bliver nok bare skiftet præventivt. Og så skal RIAA forstærker printet renses for noget fedtet stads.

Men alt i alt en pæn og velspillende forstærker fra slut 70'erne på 2 x 45 Watt.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
spuncut
Indlæg: 3768
Tilmeldt: 30 dec 2012, 17:02
Lokalitet: Lolland Nordvest
Kontakt:

Akai AM 2450 med Brum

Indlæg af spuncut »

Jeps, hvis drivertrinnet kan "snakke" med indgangstrinnet gennem en strømforsyning med for høj udgangsimpedans (= dårlige lytter) så har man opskriften på en oscillator (= selvsving).
Godt gået Kenneth. :cool1:

MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
madsen
Indlæg: 38
Tilmeldt: 16 feb 2014, 11:30
Lokalitet: Gørlev

Akai AM 2450 med Brum

Indlæg af madsen »

Super godt den kom i kyndige hænder så den kan få et nyt liv

V.h. madsen
Besvar