Nej, den er kommet på den blå, og sælges som defekt
V. H. madsen
Akai AM 2450 med Brum
- KenRas
- Indlæg: 1654
- Tilmeldt: 09 jan 2019, 19:30
- Lokalitet: Søstrup
- Geografisk sted: Nær Holbæk
Akai AM 2450 med Brum
Og den har jeg så købt
Jeg har lovet madsen at komme med en melding her i tråden når den er fikset.
Mvh Kenneth
Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
- madsen
- Indlæg: 38
- Tilmeldt: 16 feb 2014, 11:30
- Lokalitet: Gørlev
Akai AM 2450 med Brum
Held og lykke med den ( det var en sprunget sikring i et netfilter der satte en stopper for Sony CD)
V. H. madsen
- KenRas
- Indlæg: 1654
- Tilmeldt: 09 jan 2019, 19:30
- Lokalitet: Søstrup
- Geografisk sted: Nær Holbæk
Akai AM 2450 med Brum
Spændende fejl på den Akai AM-2450
Som jeg kunne høre da jeg hentede den, var lyden/musikken tydeligt overlejret med noget der lød som 50/100 Hz brum, som var til stede uanset indgangsvælger, volume, balance, osv. Et Oscilloscope blev tilsluttet og man kunne ane de 50 Hz mange steder i forstærkeren. Hvad der var værre, var at de 50 Hz var overlejret af noget højfrekvent selvsving.
Som scope målingerne herunder viser, så ligger dette selvsving på over 22,8 MHz. Det er jo selvfølgelig ikke noget man kan høre, men det er den slags problemer der potentielt kan tage livet af en effektforstærker, da den bliver varm. Uden at tilføre noget signal til en indgang og uden højttalere tilsluttet, kunne man i løbet af få minutter mærke at kølepladen begyndte at blive varm.
RIAA, forforstærker og den første del af effektforstærkeren forsynes af en reguleret +/- forsyning og da lytterne her så lidt trætte ud, tænkte jeg det var et godt sted at starte. Så 6 lytter blev skiftet i denne +/- forsyning og det løste problemet
Den ene lyt havde ret dårligt ESR, de øvrige målte nogenlunde OK.
Så nu er den helt tavs uden input signal, den bliver ikke længere varm og den er ret vellydende her i værkstedet.
Jeg overvejer lige om jeg skal skifte de øvrige lytter på effektforstærker og protection printet. Desuden har den også 2 af de problematiske dobbelt-transistorer 2SA979, som bla.a. har voldt problemer i min Akai AM-2650. De bliver nok bare skiftet præventivt. Og så skal RIAA forstærker printet renses for noget fedtet stads.
Men alt i alt en pæn og velspillende forstærker fra slut 70'erne på 2 x 45 Watt.
Som jeg kunne høre da jeg hentede den, var lyden/musikken tydeligt overlejret med noget der lød som 50/100 Hz brum, som var til stede uanset indgangsvælger, volume, balance, osv. Et Oscilloscope blev tilsluttet og man kunne ane de 50 Hz mange steder i forstærkeren. Hvad der var værre, var at de 50 Hz var overlejret af noget højfrekvent selvsving.
Som scope målingerne herunder viser, så ligger dette selvsving på over 22,8 MHz. Det er jo selvfølgelig ikke noget man kan høre, men det er den slags problemer der potentielt kan tage livet af en effektforstærker, da den bliver varm. Uden at tilføre noget signal til en indgang og uden højttalere tilsluttet, kunne man i løbet af få minutter mærke at kølepladen begyndte at blive varm.
RIAA, forforstærker og den første del af effektforstærkeren forsynes af en reguleret +/- forsyning og da lytterne her så lidt trætte ud, tænkte jeg det var et godt sted at starte. Så 6 lytter blev skiftet i denne +/- forsyning og det løste problemet
Så nu er den helt tavs uden input signal, den bliver ikke længere varm og den er ret vellydende her i værkstedet.
Jeg overvejer lige om jeg skal skifte de øvrige lytter på effektforstærker og protection printet. Desuden har den også 2 af de problematiske dobbelt-transistorer 2SA979, som bla.a. har voldt problemer i min Akai AM-2650. De bliver nok bare skiftet præventivt. Og så skal RIAA forstærker printet renses for noget fedtet stads.
Men alt i alt en pæn og velspillende forstærker fra slut 70'erne på 2 x 45 Watt.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Kenneth
Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
- spuncut
- Indlæg: 3768
- Tilmeldt: 30 dec 2012, 17:02
- Lokalitet: Lolland Nordvest
- Kontakt:
Akai AM 2450 med Brum
Jeps, hvis drivertrinnet kan "snakke" med indgangstrinnet gennem en strømforsyning med for høj udgangsimpedans (= dårlige lytter) så har man opskriften på en oscillator (= selvsving).
Godt gået Kenneth.
MVH Henning
Godt gået Kenneth.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
- madsen
- Indlæg: 38
- Tilmeldt: 16 feb 2014, 11:30
- Lokalitet: Gørlev
Akai AM 2450 med Brum
Super godt den kom i kyndige hænder så den kan få et nyt liv
V.h. madsen
V.h. madsen