Hvad snurrer netop nu?

Fundamentet for vores passion
Besvar
Brugeravatar
KenRas
Lokalitet: Søstrup
Geografisk sted: Nær Holbæk

Hvad snurrer netop nu?

Indlæg af KenRas »

Efter i aften at have set dokumentaren “Becoming Led Zeppelin” som SVT2 viste i Maj måned, så blev jeg nødt til finde mit (desværre) lettere slidte eksemplar af Led Zeppelins debut album frem. Dette album er simpelthen et mesterværk, udgivet i begyndelsen af 1969.

Jeg har ejet dette eksemplar siden jeg gik i 7. klasse i 1971, så det har desværre været med til en del fester. Men den er svær at finde igen, Discogs priser på min version ligger mellem 1000,- og 3000,-

Numre som “Dazed and Confused” og “How many more times” er rene mesterværker i min optik.

IMG_5793.jpeg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Fredmarantz
Redaktør
Lokalitet: Herning

Hvad snurrer netop nu?

Indlæg af Fredmarantz »

Ja- Kenneth! Det er en fed fed plade. Den var vel nærmest introen til den hårde "Betonrock" - (før det var noget ,der hed "heavyrock" og før der var noget, der hed "metal") - som hærgede fra '69 og ind i starten af 70'erne - godt syret - totalt smadret - tuuungt - melodiøst - frisat i forhold til tidligere dogmer og med store personligheder med tilsvarende karisma og skandaler slæbende efter sig i stride strømme. . En musikstil, som tog næsten os alle og vi måtte ned i den lokale pladeforretning og redde os et eksemplar. Du nåede at redde dig denne - endda med "plum-label" - good for you!
Jeg har nærmest alle Led Zeppelin's udgivelser .... lige bortset fra netop denne, meeeen ...jeg husker den skræmmende tydeligt!

Vh
Freddy
Brugeravatar
spuncut
Lokalitet: Lolland Nordvest
Kontakt:

Hvad snurrer netop nu?

Indlæg af spuncut »

KenRas skrev: 06 jun 2026, 23:55 ...
Numre som “Dazed and Confused” og “How many more times” er rene mesterværker i min optik.
...
Hej Kenneth
Helt enig, dertil tæller også det noget blusede nummer "I Can't Quit You Baby", ikke mindst på grund af Page's "skæve" solo og fill-in -arbejde. Desuden har jeg ladet mig fortælle at det ikke er de hurtige numre der "frygtes" af trommeslagere, men ofte de mere langsomme og det er jo i hvert fald ikke en situation der synes at tynge Bonham på dette nummer, jeg syndes at han virkelig brænder igennem.
Så absolut et af LZ's bedste albums.

LZ "I Can't Quit You Baby":
https://www.youtube.com/watch?v=4_n33954kGk

MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
bjerager
Lokalitet: Kvistgård
Geografisk sted: Kvistgård

Hvad snurrer netop nu?

Indlæg af bjerager »

Da jeg hørte den plade første gang hjemme hos en kammerat, der desværre er død i dag, så troede jeg nærmest ikke mine egne ører. Vi hørte hele pladen fra den ene ende til den anden, og jeg kunne ikke tro at nogen kunne lave noget så perfekt som sin første plade. jeg var overvældet.

Og tænk sig - kort inden de gik i studiet spillede bandet deres første koncert - i Gladsaxe Teen Club...

https://www.teenclubs.dk/Led_Zeppelins_first_gig.html
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sonab OA-116
Brugeravatar
spuncut
Kontakt:

Hvad snurrer netop nu?

Indlæg af spuncut »

brondby68ad.jpg
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
bjerager

Hvad snurrer netop nu?

Indlæg af bjerager »

spuncut skrev: 10 jun 2026, 09:59 brondby68ad.jpg
Der er noget som ikke stemmer - de kan ikke have været i Brøndby på Nørregårdsskolen og i Gladsaxe på Egegårdsskolen samtidigt.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sonab OA-116
Brugeravatar
spuncut
Kontakt:

Hvad snurrer netop nu?

Indlæg af spuncut »

Hej Bjerager
Angående dit link så hæftede jeg mig ved at det var en ung Jørgen Angel der var ude som fotograf med moderens feriekamera. Den samme Jørgen Angel som skulle gå hen og blive international anerkendt rockfotograf.
https://www.angel.dk/
Jeg var så heldig at overvære et foredrag, som Angel holdte i Nakskov for et par år siden, takket være den omsigværende forening: Heavy Metal 88, det skulle blive en stor oplevelse. Det var en anden tid dengang, fotografen flyttede nærmest ind med bandet og derfor blev Angel vidne til nogle, skal vi sige, mere intime situationer, end hvad der var offentligheden beskåret. Foredraget var sat til 2 timer, men det blev nærmere 3. Der blev fortalt om Hawkwind og herunder om Lemmy og danserinden Stacia, som smed kludene nu hun var kommet til Danmark der dengang var på forkant med fri sex. Angel havde også billeder af en meget ung og genert Ozzy der var kommet til liveshow i Istedgade, nøgenbilleder af Kim Larsen, Blackmore som ikke kunne bo på samme etage som resten af Deep Purple, i det hele taget hadede det meste, men mest af alt Ian Gillian, og meget meget andet.
Jeg fik foresten reddet mig et par fotos, bla. af den skønne Stacia og det var så meningen at Angel ville signere billederne efter foredraget. Det udviklede sig til en lang snak med Jørgen Angel om alt fra foto, rockpersonligheder til hvad musikerfotografering er blevet til i dag.
Alt i alt en stor aften, som skulle vise sig at blive meget længere end annonceret.

MVH Henning
bjerager

Hvad snurrer netop nu?

Indlæg af bjerager »

Spændende foredrag. Det gad jeg godt have hørt. Men det løser ikke mysteriet
Brugeravatar
ralphandersen
Lokalitet: Ydby
Geografisk sted: Thy

Hvad snurrer netop nu?

Indlæg af ralphandersen »

I følge Led Zeppelins hjemmeside spillede de 5 koncerter i Danmark den 7-8. september 1968. Den første var i Gladsaxe Teen-club kl 19.30 og senere samme aften spillede de så i Brøndby. (https://www.ledzeppelin.com/timeline/1968)
Mon ikke der var opvarmning i Brøndby, mens de spillede i Gladsaxe? Og så meget gear skulle der vel ikke flyttes dengang.
Vitavox CN 121 med S2 og Peerless C150Ws/Altec Biflex i OB, Vitavox Bitone 6201 og 3200, El Pipe-O subwoofer, Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter og 12" i Duelundhorn, Elekit 8900, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
Lokalitet: Ydby
Geografisk sted: Thy

Hvad snurrer netop nu?

Indlæg af ralphandersen »

A propos. Jeg fandt på et tidspunkt for længe siden Beck-Ola med Jeff Beck Group, hørte den et par gange og diskede den fordi Rod Stewart var med. Den røg på fjernlager og jeg glemte alt om den indtil Jeff Beck døde. Alle skrev at han var et guitargeni, der kunne noget helt specielt. Så måtte Beck-Ola tjekkes ud, men den var så langt væk i lageret, som nok var lidt rodet, at den ikke blev fundet. Før i går, ved et tilfælde og som resultat af min datters oprydning i fjernlageret.
Nu er den hørt og den passer ret godt i forlængelse af Led Zeppelin: samme tunge rock med bluesinspiration. Værd at tjekke ud hvis man er til den slags og som sædvanligt er det sjovt at se fællestræk med noget man troede var enestående.
Vitavox CN 121 med S2 og Peerless C150Ws/Altec Biflex i OB, Vitavox Bitone 6201 og 3200, El Pipe-O subwoofer, Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter og 12" i Duelundhorn, Elekit 8900, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
spuncut
Kontakt:

Hvad snurrer netop nu?

Indlæg af spuncut »

Jeg hænger lige lidt ved "The New Yardbirds".
Dagen efter spillede de i Reventlowparken på Lolland. Ak ja det var såmen et ganske velanskrevet musiksted dengang. Følgende artikel i den lokale dagspresse beskrev arrangementet.
LZ Reventlow.png
Det var vel nok godt at Svend Nicolaisen kunne bringe universet i balance efter en sæson der var "præget af megen popmusik" :lol:

MVH Henning
JGreen
Lokalitet: Randers

Hvad snurrer netop nu?

Indlæg af JGreen »

Den Snorre godt nok ikke. Men faldt lige over den her, og på noget nymodens som You tube. Og han kan godt en nu den gamle. DG.
https://www.youtube.com/watch?v=3Emzk-YEslg
MVH J Green
Dan63
Lokalitet: Brøndby Strand

Hvad snurrer netop nu?

Indlæg af Dan63 »

Hej.

Her efter den værste varme er overstået fik jeg lyst til at smide The Bros. Landreth's seneste udgivelse "Dog Ear" på spillen.
Dejlig skive og bestemt ikke blevet dårligere af at Bonnie Raitt medvirker.
Jeg synes den er ganske godt produceret og absolut et lyt værd!

De bedste sommerhilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Besvar