Cirka 20 kg - 100 watt - til ca. 1980 eller deromkring.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”
Besvar
Brugeravatar
Lo-Fi Logder
Tidligere LuxBerg
Lokalitet: København

Indlæg af Lo-Fi Logder »

Inspireret af et svar/skriv fra Freddy som jeg, om forlov, lige citerer fra her :

“Der findes en del virkelig lækre integrerede vintage forstærkere i 100W/20KG -klassen - fra Både Pioneer - Yamaha - Sansui - Kenwood - Marantz m.fl.(hvoraf flere af disse har stået eller stadig står på min ønskeliste)…..”

Tænkte jeg derfor at have en tråd som en hyldest dette segment af topmodeller af integrerede forstærkere.
De har jo et hav af funktioner og tilpasnings og tilslutningsmuligheder som standart og men også alle de "ekstra" funktioner i forsøget på måske at overgå hinandens produkter. Det kunne være interessant at få belyst lidt mere.

Hvad spiller du på ?
Hvad har du ? Hvad har du haft/hørt ?
Hvilken er din favorit ?
Og med hvilken højttaler ?
Er der en du går og drømmer om ?
Og så videre….

Byd ind med billeder, tips og overvejelser om hvad du synes om de om de forskellige features og specs.
Også gerne med historier om producenten og om tiden hvor de kom på markedet og lækre billeder
der ikke behøver at være af eget grej.
Om lytteoplevelser, recapping, vedligeholdelse og sammenligninger,anekdoter og hvad der ellers er på hjerte..

Jeg ved ikke så meget om tekniske/elektriske og om konstruktionerne men er nysgerrig derpå og synes jeg lærer noget når nogle “lægger teksten ud....."
Så måske er der allerede en tråd om emnet herinde ?

Jeg lægger ud med min elskede Accuphase e202 jeg har haft ca.3 år.
Udover det gennemførte design og den høje byggekvalitet har den en højtaler damping factor indstilling, som jeg nogle gange bruger.
Jeg spiller på Jbl Studio Monitors, fra samme periode som forstærkeren, der giver en tight og kontant “in your face” gengivelse.
Så nogle gange bruger jeg den til at få en lidt mere “sloppy” og flydende gengivelse.
Det kan også i nogle tilfælde virke “tilgivende” på dårligt programmateriale der ofte kan tages hårdt imod og ikke overaskende på studie monitors som jo pr. definition skal “afsløre” dette.
Som jeg forstår og hører det, virker det således at lav dampning medfører at højtalerens enheder får lov at bevæge sig mere efter når signalet stopper.
Og ved normal damping stopper signalet hurtigere og deraf den mere "skarptskårne" lyd .
Måske var funktionen lavet til højtaler tilpasning eller som en slags rørforstærkerlyd ?
Anyway, en versatil feature, synes jeg.

Nederst et billede af damping knappen bag på en e202 og et billede af min e202 med en pulverslukker stand-by til at redde klenodiet ved et lynnedslag om nødvendigt !

Den er iklædt det originale tilkøbs trækabinet A2, som jeg lige har lært det hedder (tak til Freddy igen) som jeg var heldig at finde og købe efterfølgende.
Kabinettet kan købes, som replica og helt nyt, endda i “solid wood” der passer til de fleste Accuphase enheder fra samme tid. Hvis man som ejer går med tanker om at opbløde maskinens “lab look” lidt og kan gå kompromis i forhold til originalitet.
Som f.eks. disse :
https://reverb.com/item/88909603-accuph ... t=88909603

Ud over E202, som jeg nok har flere betragtninger omkring en anden gang, bruger jeg også en NAD 3080 på 16kg 90 watt og har haft lånt en Accuphase E303 i 20 kilos klassen på 120 watt.

Cheers
Karsten
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
Lokalitet: Herning

Indlæg af Fredmarantz »

hep - hep! fed tråd at starte!

Jeg er ikke lige i det mood at tage billeder her og nu, men jeg kan godt elaborere lidt på min udtalelse om de "100W 20kg".

I mange år har der været megen snakken og skriven frem og tilbage om alle mulige smarte elektriske løsninger og designs på konsumer forstærkere - alle mulige koblinger - topologier - "New class A" - osv....
I min verden har dette været mere til forvirring end gavn - så da jeg efterhånden havde prøvet at lytte til - håndtere efterhånden en hel del forstærkere af forskellig slags, er jeg langsomt kommet til den måske lidt naive konklusion, at jeg ville gøre livet lettere for mig selv ved at skære den enklere .... og omformulere en forstærkers kvaliteter fra data og smarte navne på de tekniske løsninger til at gå hen og tage ved den - løfte lidt og blive imponeret, når den vejede godt til - så ud til at være bygget übersolidt af gode og tunge materialer - og kunne den så slynge en 75-100Watt RMS 8ohm ud i hver kanal, så var den hellige grav velforvaret. Dette gælder i denne sammenhæng integrerede forstærkere.

Så min "kongesætning" (med mange forbehold) var, at blev man præsenteret for en forstærker, som opfyldte disse krav, så stod man med en fed forstærker, som kunne det hele.

Jeg kan her prøve at liste nogle af de integrerede forstærkere op, som jeg selv har haft disse erfaringer med - forstærkere, som jeg stadig har i min samling.

Karsten "low-fi lodger" - kaster jo en virkelig fin kandidat ind som en start, nemlig Accuphase E-202, som jeg også har et par stykker af i samlingen -
ellers kan jeg nævne:

Accuphase E-203
Kenwood 600 Supreme
Marantz 1150D
Marantz 1200
Marantz 1200B
Marantz 1250
Marantz 1180DC
Marantz 1300DC
Pioneer SA-9900
lige knap så store - men dog velbyggede og relativt tunge er Pioneer SA-8100 samt SA-9100

Disse ovennævnte fra min samling lægger sig sår'n ca. i det segment, som jeg holder meget af... ja, der er en del Marantz, selvsagt, da jeg jo samler på dette.

Men der er også nogle, som jeg har haft et godt øje til i maaange år - uden at erhverve dem, da det både bliver et økonomisk spørgsmål, samt et spørgsmål om plads.

Her kan da nævnes:
Flere Accuphase - fx E-301 - E-303
Luxman L-100
Luxman 5L15
Sansui AU-9500
Sansui AU-9900
Sansui AU-11000 (og dens storebror)
Sansui AU-999
Sansui AU-X1

Men de fleste af de "fine" fabrikater fra dengang havde vel een eller to i sortimentet, som kunne passe ind - ingen nævnt - ingen glemt. Ovenstående er bare fra mine egne erfaringer.

så 100W/20kg-klassen er selvfølgelig en snæver - og måske lidt naiv definition - men de må nu gerne emme af tyngde og nogle watt i området omkring de 75-100W da dette synes at være en fysisk mulighed uden for mange "sidesteps" for at opnå imponerende udgangseffekter uden reelt at kunne måle sig med de tunge drenge.

100W/20kg virker bare så ærligt og reelt.

vh
Freddy
bjerager
Lokalitet: Kvistgård
Geografisk sted: Kvistgård

Indlæg af bjerager »

Spændende... Jeg har siden jeg for alvor kastede mig over det her mest haft separate for- og effektforstærkere. Men en Pioneer SA-9800 sneg sig dog indenfor i en periode. Den var i meget ramponeret stand, jeg hev den op af en container. Men jeg slog den til, og den spillede sgu godt. Lidt lysere i klangen end det musicsl fidelity sæt, jeg ellers havde på det tidspunkt, og sikke mange lækre indstillingsmulugheder. Kræfter havde den rigeligt af. Men en dag fik jeg et rap over fingrene, da jeg rørte ved den, og så røg den ned fra hylden. Jec solgte drn billigt til en fyr, der havde tid og evner til at sætte den i stand igen. De blå fra Pioneer er sgu lækre...

Jeg hsr altid savlet over de store fra Yamaha - CA-1000 og CA-2000, og så er der Sony TA-F7B, uh gad godt, men tanken om at eje den og se den blive forvandlet til 20 kg skrot, fordi VFET'erne i den brænder af... hvilket mareridt...

Accuphase E-303 har du haft til låns, hvordan er den sammenlignet med sin forgænger E-203?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sonab OA-116
Dan63
Lokalitet: Brøndby Strand

Indlæg af Dan63 »

Hej.

Jeg har for nogle år siden haft en Luxman L11 som trak et sæt JBL L110. Den kombination fungerede fint!
Jeg benyttede sættet til baggrundshyggemusik og havde dertil tilkoblet en Revox B77.

De bedste hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Brugeravatar
his067
Redaktør
Lokalitet: Aberdeen, Skotland
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)

Indlæg af his067 »

Hvis jeg havde plads og penge, så er min drømmeforstærker Sansui BA5000. Men den vejer nok for meget i denne sammenhæng (53 kg).....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Soundsmith The Voice, NLE22 med batteriforsyninger, Audiolab 9000 CDT, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Fredmarantz
Redaktør
Lokalitet: Herning

Indlæg af Fredmarantz »

Narh.....den ER jo fed, men vi kredser mest om de integrerede her i varmen :p

Vh
Freddy.
isle
Lokalitet: Esbjerg

Indlæg af isle »

Der har også været Accuphase her på matriklen. E-204 og E-303x med Mosfets. Lyden bliver lidt for blød og pæn, efter min smag. Så er rør at foretrække, som jeg har, men ikke vintage. Men E-202 er en helt anden kaliber. Den har jeg fortrudt, rigtig mange gange, at jeg solgte.

Men Denon PMA 830 har fulgt mig siden 1979. Det var før HiFi Klubben fik Denon under sine vinger.
Den har omskifter til 15 watt klasse A og Strømforsyningssektionen bruger en ultrastor toroidal transformer.
Skal man have lidt flere watt, er der store broderen PMA 850.
Den ser man af og til i DBA.
For nu en del år siden nu, fik min PMA 830 den helt store rensning og recap tur, udført af Per Knudsen.

De er nogle sjældne bæster, der sagtens kan følge med de gængse mærker.
Besvar