Philips 212 Electronic

Analog når det bedst

Re: Philips 212 Electronic

Indlægaf mickr » man 20. feb 2012 13:45

Hej

Har stadig ikke haft mulighed for at teste om der overhovedet er liv i dyret, men hev den lige frem igen for en nærmere inspektion ;) Jeg løftede tallerkenen af og undrede mig godt nok lidt over det underlige tjæreagtige "oliespor" dernede, før det gik op for mig at det var remmen der simpelthen er smeltet over tiden. Det tog lidt tid at få vasket min venstre hånd ren igen...

Anyways, efter at have kigget lidt mere på den og fundet mere info på nettet, må jeg sige at jeg har forelsket mig lidt i dyret. Jeg synes simpelthen at den er skidecharmerende som den står her på stuebordet og gynger lystigt i takt med at jeg skriver :) Den SKAL simpelthen vækkes til live!

Jeg er åbenbart ikke helt alene, for det viser sig at mange omtaler den som en udmærket spiller. Man kan købe komplette kits til den på ebay, med ny rem, nye pærer, ny power-switch etc. for små penge...

Hvis jeg nu var en flink far (og det er jeg) kunne jeg måske godt finde på at ofre lidt penge på at få den til at skinne lydmæssigt.

Nu kommer de dumme spørgsmål:

Er det korrekt forstået at når vi taler om det, der i daglig tale (for helt almindelige mennesker) hedder "en pickup", i virkeligheden taler om tre seperate enheder:
En nål
Et Hus/cartridge
En pick-up = et hus der rummer en cartridge (med nål) samt elektronik "aflæser signaler" og sender lyd videre i systemet?

Vores pladespiller er født med en "400" har googlet mig frem til at den nok hedder GP-400

På forhånd tak - og undskyld alle mine tåbelige spørgsmål
Senest rettet af mickr man 20. feb 2012 23:52, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
mickr

Lokalitet: Århus

Indlægaf Almarx » man 20. feb 2012 14:49

Du kan købe en separat nål til en sådan pickup, dvs der er nål og pickup-hus, og nåledelen kan trækkes forsigtigt af. Jeg kan ikke huske om 400 var den billigste, men Philips havde flere modeller.
Brugeravatar
Almarx

Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Indlægaf zaragon » man 20. feb 2012 18:36

Almarx skrev:Du kan købe en separat nål til en sådan pickup, dvs der er nål og pickup-hus, og nåledelen kan trækkes forsigtigt af. Jeg kan ikke huske om 400 var den billigste, men Philips havde flere modeller.

- så vidt jeg husker, var GP-400 den billigste, og med sfærisk nåletype. Så kom GP-401 med elliptisk, og finest var (dengang) GP-412 (var den ikke fine-line?). Siden kom til efterfølgerne en GP-422 med Shibata-nåleenhed, til brug for CD-4 quadrofoni. (Selv om Philips faktisk ikke markedsførte quadrofoni i Europa.... I Japan lavede Philips dog CD-4 lp'er, og har muligvis på andre markeder solgt lidt andre modeller... Nogle få af disse Philips pladespillere blev vist også leveret med Shure pick-up'er. :Skor:

bedste hilsener og held og lykke!
-z-
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon

Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Indlægaf Boptilyoudrop » man 20. feb 2012 19:10

Halløj igen

Den bliver reppet :OLO:
Jeg syntes at det er kanon! Hvis man syntes noget har charme, eller på anden måde tiltaler én, så er det jo lige meget hvad der er på mode i f.eks. vintageland, motorland eller bogland. Jeg har selv noget udstyr som ingen hardcore nørder regner rigtigt for noget, men der er ting ved det som jeg glædes ved. F.eks. købte jeg den her Hitachi ps48 pladespiller af pqr, som han havde fanget på et loppemarked et sted. Den er jeg blevet super glad for da den kunne rigges med en lettere kontravægt og derfor kører super med en concorde om30 - den første uden den grimme krave. Meget tidstypisk for 70'erne, og på linje med resten af udstyret i stuen. Og så er den iøvrigt halvautomatisk og betjeningen er super lækker. Der er langt til SME, Mørch og td124, men - who cares!

Jeg håber i får en masse glæde ud af at sætte i stand og lytte til Philips, jeg syntes også den er flot!

Pickuppen består typisk af selve pickuppen og nåleindsatsen der kan skiftes. Det hele er så monteret i huset, der nogen gange er udskifteligt, f.eks med sme-fatning på s-arme. Dog er nålen helt fastbygget i moving coil typerne.

William Thakker kan være et udmærket sted at finde nåle og pickupper:
http://www.zum-shop.de/
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf mickr » tors 23. feb 2012 00:42

Lille update: Onkel Dunkel og jeg fik sat strøm til bæstet i dag - og den lever tilsyneladende. Der er lys i alt, feathertouchknapperne virker og motoren ser ud til at køre som den skal. I morgen prøver jeg at finde en 52,6 cm flad rem, hos de lokale elektronikpushere. Vi leger videre på lørdag. Forvent flere dumme spørgsmål :)
Brugeravatar
mickr

Indlægaf mickr » tors 23. feb 2012 13:58

Kan tilsyneladende ikke skaffe en drivrem med målene: Omkreds 526mm bredde: 5.16mm tykkelse: 0,6mm, her i Århus, så den må jeg desværre købe på nettet, og vente på - øv.
Brugeravatar
mickr

Indlægaf mickr » fre 24. feb 2012 00:28

Øh nu sagde min nabo så lige at han engang har brugt fiskesnøre som drivrem i en pladespiller. Nogen der har erfaring med det (eller andre hjemmestrikkede løsninger, bare så vi kan fyre op for den på lørdag?
Brugeravatar
mickr

Indlægaf Tonni » fre 24. feb 2012 07:25

Med hensyn til remmen. Min mor havde en Philips som denne.
Den havde en fladrem, lige som din 212'er. Og der, kan du ikke bruge en fiskesnøre!
Hvis jeg var dig, ville jeg tage ind til Elektronik-lavpris og lade dem grave en rem frem. De burde have en. Men der er vel også, andre, radioforretninger i Århus, der har eget værksted, om lavpris skulle svigte?
De har direkte adgang til "Strimola" der kan levere... - Nej du kan ikke købe hos dem direkte, med mindre du har et CV/CVR-nummer. Derfor intet link... ;)

Håber du kan nå at finde en rem til i morgen! - Men husk, som skrevet andetsteds, at tabe et par dråber olie ned i lejebrønden til pladetallerkenen. Og tørre spindelen af, med en olievædet klud, når du alligevel er der inde. Og samtidig et par, små, dråber listet ind til motorlejet... Almindelig 10W40 burde kunne gøre det. - NEJ ikke WD-40!!! :Skor:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf mickr » fre 24. feb 2012 11:47

Tonni skrev:Med hensyn til remmen. Min mor havde en Philips som denne.
Den havde en fladrem, lige som din 212'er. Og der, kan du ikke bruge en fiskesnøre!
Hvis jeg var dig, ville jeg tage ind til Elektronik-lavpris og lade dem grave en rem frem. De burde have en. Men der er vel også, andre, radioforretninger i Århus, der har eget værksted, om lavpris skulle svigte?
De har direkte adgang til "Strimola" der kan levere... - Nej du kan ikke købe hos dem direkte, med mindre du har et CV/CVR-nummer. Derfor intet link... ;)

Håber du kan nå at finde en rem til i morgen! - Men husk, som skrevet andetsteds, at tabe et par dråber olie ned i lejebrønden til pladetallerkenen. Og tørre spindelen af, med en olievædet klud, når du alligevel er der inde. Og samtidig et par, små, dråber listet ind til motorlejet... Almindelig 10W40 burde kunne gøre det. - NEJ ikke WD-40!!! :Skor:

Jeg har haft fat i Lavpris Elektronik og flere andre i Århus. Mit sidste skud i bøssen er "Poul halv-pris" som måske kan hjælpe.

I et desperat forsøg kunne jeg så købe en for stor rem, og eventuelt afkorte den på en eller anden måde?
Brugeravatar
mickr

Indlægaf Tonni » fre 24. feb 2012 17:16

Det kunne du. Skære den ned til den rigtige længde, og så lime den sammen med en anelse 10 sekunders lim.
Det er ikke optimal men absolut brugbart, i en snæver vending... :)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlægaf Fredmarantz » fre 24. feb 2012 17:25

Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Tonni » fre 24. feb 2012 19:33

Hej Freddy!

Tror nok ideen var at lave en løsning der kunne bruges i morgen..?
Derfor min sjuskeløsning, som så kunne bruges til bedre kom hjem...

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlægaf mickr » fre 24. feb 2012 20:50

Tonni skrev:Hej Freddy!

Tror nok ideen var at lave en løsning der kunne bruges i morgen..?
Derfor min sjuskeløsning, som så kunne bruges til bedre kom hjem...

Med venlig hilsen
Tonni

Det var lige præcis det der var planen :)
Brugeravatar
mickr

Foregående

Tilbage til Grammofoner