kbekke skrev:Men interessante betragtninger om et emne, som mange ihvertfald føler noget for - og det er jo fedt i sig selv.
Et eller andet sted har jeg det nok lidt ligesom Freddy; at det eneste, der er "rigtig" high fidelity - det er nu en gang live musik. F.eks. Magic Slim's Les Paul igennem en gammel Fender Deluxe, der bare står og syder i rørene. Det har heller ikke en skid med "hi-fi" at gøre i den forstand.
Men det er jo sådan det lyder, når man sidder næsten på skødet af ham og er igang med den tredje dobbelte JB og i den situation giver spørgsmålet om det lyder "korrekt" ingen mening.
Ja- det er jo måske lidt på vej ud i off topic (MDA må gribe ind hvis...) - men det er vel den gode gamle debat om HIFI-begrebet.
Hvis man skal kunne "gøre prøve" mht. hvad der er korrekt gengivelse, ser jeg ingen anden udvej end at være til stede ved en akustisk begivenhed (behøver ikke at være musik) - optage den - og gengive det optagne. Hvis lytteren synes, at gengivelsen lyder rigtig tæt på eller "lige i øjet" - så må det vel siges at være hifi.
Det er lettest og nok mest rigtigt at gøre det med akustisk lyd - altså lyd, som aldrig har været i nærhed af en stikkontakt elelr anden mulighed for at manipulere med lyd, selvom jeg nok godt kunne komme i tanker om et par enkelte elektriske instrumenter, som godt kunne tåle at komme med i det fine selskab (Hammond m. tonehjul + leslie).
Så kommer det næste: Kan man sige, at hvis man har været til en elektrisk forstærket koncert - får den optaget og derefter hører den, at det er hifi? - joh....jahh.......måske, man kan i hvert fald (hvis ens ører og hjerne er i stand til at fastholde oplevelsen) sige, at det var ligesom at være der under koncerten...
Men man kan vel ikke rigtigt vurdere om instrumenterne lød "rigtigt" - da det jo kan have været en tekno - el. indiekoncert. Det er umuligt at vurdere, om de lyde man hører her er "rigtige" idet de overvejende er syntetiske.
Men man kan godt have en fornemmelse af, om det lyder som under koncerten??....
Det er altid lettere med kendte lyde. lyden af en bus, der bremser lige ved siden af én - en forbipasserende Harley Davisson - en ambulance der med dopplereffekt og det hele blæser forbi....en kvinde, der

....osv- osv..
Når Magic Slim bare sidder der med sin LP / Fender DL så er det vel hifi, hvis det er afspillet på et topanlæg (fx OB

) - det kan vi ikke vide - da vi ikke ved, hvordan en LP i en Fender DL lyder. Man kan nemlig skrue på knapperne på sådan en - og tuberolle kan man også - så den egentlige lyd på den optagelse kan man vel egentlig kun blåstemple, hvis man selv var til stede og led at auditiv autisme/ og auditiv fotografisk hukommelse.
(men "jo" - som musiker ved man godt hvor det bærer henad med den kombination - men man kan altså stadig lave nogle tricks.....)
Men tilbage til OB-princippet.....
Jeg er ikke fysiker, men det lyder sikkert glimrende(og det har jeg da selv konstateret), men det kommer godtnok an, hvilket humør man er i - og hvilken musik man skal spille. Jeg vil være ked af at varme op til party og "gang i den" til tonerne af Ingolf Olsen - optaget i Roskilde domkirke i en supervirkelighedsnær gengivelse på et sæt OB..
Jeg synes deres nedre mellemtone er overlegen, Den øverste top er vel også lidt tilbagetrukket?? - og så mangler den forkætrede bund (jeg taler om fra 50-60Hz og ned), som jeg holder så meget af, når jeg hører Reggae - Pink floyd - Michael Jackson og ....Bach????
Derfor er jeg lidt delt omkring dette OB-princip.
Vh
Freddy