Gottschalck skrev:I det hele taget ville jeg gerne, ved et fremtidigt træf, høre et komplet DDR system.
Det kan også lade sig gøre. Jeg har båndoptager, tuner og pladespiller fra HMK100 anlægget (Stern Radio Berlin). Armen fra pladespilleren skal dog til doktor først - den er død

Jeg får måske også en fin brun/orange pladespiller fra '73

Forstærkeren fra anlægget har jeg ikke. Jeg bliver for deprimeret når jeg ser diagrammet. Fra indgangen bliver signalet først sendt ind i en K174KП1 indgangsvælger (russisk kopi af en antik Philips sag - TDA1029), derefter kommer signalet gennem ikke een, men tre A274D tonekontrol IC'er (TCA740 klon). Alle fire IC'er både støjer og forvrænger. Efter denne mishandling kommer signalet så frem til en fin, diskret opbygget, effektforstærker. Hvorfor skal det uskyldige signal gå så grueligt meget igennem?

Men det var jo "moderne" dengang at bruge IC'er til alt...
Man kunne også vælge en SV3935 forstærker fra "konkurrenten" i Sonneberg. Det er en billigere serie end HMK100. Her er der brugt 4066'ere til indgangsvælgeren og en A1524D (TDA1524) til tonekontrol/volume. Det kan være det er lidt bedre. Jeg har da læst nogen der brokker sig over den lyder alt for "high end" agtig

Jeg har en receiver fra Rema (den var med i Hald). Den har også A274D helvedet i forforstærkeren men i det mindste en ægte mekanisk indgangsvælger.
Noget andet er så den psykopatiske volumekontrol (a la Arena). Den var meget populær i DDR, da mange af deres højttalere var små og basfattige. Den kan dog heldigvis kobles fra på de fleste forstærkere.
Jeg har overvejet at kigge efter lidt ældre forstærkere, fra før IC'erne havde deres indtog. Men så er det sikkert kun 2*10W forstærkere...
Jeg synes det er træls at signalkilderne og højttalerne er fornuftigt (nogle gange glimrende) konstrueret, og så blev det hele "spildt" i middelmådige forstærkere...
Det er forøvrigt også lidt underligt at der ikke kom mere af østgrejet til Danmark dengang.
Ja. Det eneste jeg har set meget af er antenner. Der blev både solgt antenner fra Bad Blankenburg i DDR (med RFT navnet selvfølgelig) og antenner fra Jugoslavien (Gorenje). Dem fra DDR var glimrende - dem fra Jugoslavien var noget spinkelt skrammel (Leif har en på sit loft

).
Der blev solgt meget audioudstyr i Vesttyskland (det er ikke det hele man kan kalde hifi

), og mange fjernsyn også. Men det blev også solgt andre steder i Europa. Og hvis man i Danmark købte en TCA440 (AM IC) eller TBA120 (TV lyd IC) kom de meget tit fra HFO i DDR - det stod der bare ikke på dem.
Det der blev solgt til vesten, blev solgt til ned til 10% af den faktiske pris, bare for at skaffe hård valuta. Derfor blev det i vesten tit betragtet som billigt supermarkedsskrammel - både det der var og det der ikke var.
Dine kommende højtalere virker også seriøst lavet og med det produktionstal må konstruktionen da have kunnet noget.
Ja, den blev også populær i Vesttyskland - her blev halvdelen solgt. Stykprisen var 265 kr. i '90 (69 mark). I DDR kostede de 265-285 mark!
Hvordan var/er østlyden i det hele taget i forhold til japanerlyd kontra europæerlyd over til den engelske/amerikanske sound? (har sikkert spurgt om det før)
Den var ret neutral - når man lige springer over mudder-forstærkerne

Jeg kender kun Gamma fra Bulgarien og Tonka fra polen og de lavede begge glimrende og solide højtalere.
-og naturligvis alle de glimrende rør ikke mindst El 34 røret fra RFT.
De fleste DDR-højttalerenheder var ret små. Basserne i mit Conrad katalog er på 5-8 tommer. Men der er så også en enkelt 12" instrumenthøjttaler (sikkert fra Vermona). Rørfabrikkerne blev jo desværre lukket efter genforeningen, men de fleste af de firmaer der lavede halvledere og passive komponenter eksisterer stadig. Den eneste rørfabrik der overlevede var WF i Berlin. De lavede senderrør og billedrør...
Det med de flade spoler er tankevækkende og mindst 10 år før danskerne fik øjnene op for dem.7
Ja, man finder nogen gange nogle spændende tekniske løsninger...
Boptilyoudrop skrev:Båndspoler og elektrolytter - eller tager jeg fejl? Jeg er vist forudindtaget imod især serielt placerede elektrolytter i delefiltre
Ja, men det er ikke de "normale" blå bipolare Tesla lytter. Det er almindelige polariserede lytter (fra Freiberg). Hvad er meningen? Men serielytterne er på 6µ8 og 10µF, så de kan let erstattes af noget plastik.
De ser rigtig fine ud de højttalere, håber man får en chance for at høre dem en dag.
De er jo heldigvis mere transportable end et vist midtjysk medlems horn

Gad vide om ikke der sidder østyskproducerede stumper i mere ordinære vestproducerede højttalere fra dengang?
Jo, i massevis. F.eks. solgte Quadral højttalere fra Heli med deres eget navn på. Og mange firmaer fik produceret højttalere i DDR.
br27251b-2.jpg
Her er et eksempel på en model der var lavet til at se "vestlig" ud.
Efter genforeningen blev der også lavet en masse skrammel med restenheder fra DDR. Enkelte konstruktioner fra den tid var gode og gennemtænkte, men meget var bare tilfældige enheder i tilfældige kabinetter...
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.