X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Vis os dit grej

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 14. sep 2012 09:36

X-ray skrev:
Billede

Nogen gange kommer uforudset kvalitet ud af en anelse panik, rigtig godt gået Klaus :lol:
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf X-ray » fre 14. sep 2012 14:06

Nu vil højttalerne få lov at hvile en stund... et nyt projekt har stået og ventet - det er denne her!
TRIO WX-400.

Billede

En meget original receiver - kan slet ikke se eller fornemme, at der nogensinde har været arbejdet på/i den!
Men en ting et klart... alle kondensatorer lækker kraftigt. Flest af typen 50nF/600WV. Efter at have skiftet dem på gittrene til EL84 - begyndte den så småt at komme til live igen. Efterfølgende er jeg fortsat med alt, hvad der ikke lige har med tuneren at gøre... nu er jeg rigtig langt. Alle kontroller som balance, bass, treble, etc... virker nu som de skal :thumbsup: Det var så de gamle...

Billede

Jeg er begyndt at løbe tør for kondensatorer.... men den spiller virkelig fint nu - med inputs på AUX. Jeg vil senere kigge på RIAA'en...! Jeg skal selvfølgelig også have kontrolleret, hvordan rørerne kører i.fht. hinanden!
Og det skal lige undersøges nærmere, om den kan bygges/strikkes om til, at kunne køre med 4 ohm HT. Nu er der kun mulighed for, at vælge mellem 8 / 16 ohm.

Billede

Den er simpelthen bare for fed/cool den reciever.... også selv om der ikke står Tandberg på den!
Endnu engang Tak til "r.l.b" - for den raske handel... Jeg var jo forelsket ved første øjekast :oops:

Go' weekend til alle...!
Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf ole n 84 » fre 14. sep 2012 14:32

Tillykke med din nye receiver, den ser rigtig flot ud.
ole n 84

Geografisk sted: da vinci parken aalborg
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf mcs_5 » fre 14. sep 2012 22:57

X-ray skrev:Men en ting et klart... alle kondensatorer lækker kraftigt. Flest af typen 50nF/600WV.

Det ligner de tvivlsomme typer Sansui også brugte dengang...

Og det skal lige undersøges nærmere, om den kan bygges/strikkes om til, at kunne køre med 4 ohm HT. Nu er der kun mulighed for, at vælge mellem 8 / 16 ohm.

Det tror jeg ikke du kan uden at skifte udgangstrafoerne. Japanske forstærkere var normalt kun til 8/16 ohm højttalere dengang (og delvis også senere...).

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf X-ray » fre 14. sep 2012 23:58

mcs_5 skrev:Det tror jeg ikke du kan uden at skifte udgangstrafoerne. Japanske forstærkere var normalt kun til 8/16 ohm højttalere dengang (og delvis også senere...).
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen

Ja..Jo.. men prøv en gang at kigge lidt på dette diagram(Trio WX400). Det er desværre den bedste kvalitet, jeg har kunnet finde den i..! Dér kan man se at forbndelsen på trafo'en, faktisk er markeret med 4 ohm - men dog lagt til stel.

Billede

Og på dette diagram hér(Kenwood KW55), kan man se hvordan, at samme forbindelse er brugt til head-phone. Og stadig markeret med 4 ohm ;).

Billede

Man skal selvfølgelig være obs på feedback'en og den modstand der nu sidder i Trio'en mellem trafoens 0 og 16 ohms terminal - hva' med den :?:
Og mon dog ikke at det er den samme trafo - i de to modeller... :?:

Hilsen X-ray.
Brugeravatar
X-ray

Indlægaf mcs_5 » lør 15. sep 2012 00:48

X-ray skrev:Ja..Jo.. men prøv en gang at kigge lidt på dette diagram(Trio WX400). Det er desværre den bedste kvalitet, jeg har kunnet finde den i..! Dér kan man se at forbndelsen på trafo'en, faktisk er markeret med 4 ohm - men dog lagt til stel.

Hvis det diagram passer, kan du tilslutte 4-ohms højttalere mellem en af højttalerterminalerne og stel, med omskifteren stillet til 16 ohm. 4 ohms udtaget er midtpunktet på sekundærviklingen (der er lige mange vindinger fra 4 ohm til "0" og fra 4 ohm til 16 ohm). Mærkeligt at vælge en trafo med 4-ohms udtag, og så ikke lave en 4-ohms mulighed.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Senest rettet af mcs_5 lør 15. sep 2012 15:01, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf Bent Egholm » lør 15. sep 2012 03:37

Dumt spørgsmål:
Sker der noget ved at tilslutte 4 ohms højttalere på en rørforstærker der er beregnet til 8 ohms?

Bent
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP

Geografisk sted: Holbæk

Indlægaf X-ray » lør 15. sep 2012 14:36

mcs_5 skrev:Hvis det diagram passer, kan du tilslutte 4-ohms højttalere mellem en af højttalerterminalerne og stel, med omskifteren stillet til 16 ohm. 4 ohms udtaget er midtpunktet på sekundærviklingen (der er lige mange vindinger fra 4 ohm til stel og fra 4 ohm til 16 ohm). Mærkeligt at vælge en trafo med 4-ohms udtag, og så ikke lave en 4-ohms mulighed.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen

Det er bare Super godt/smart spottet - det dér Mikkel :thumbsup: . Det gi'r jo, at jeg ikke skal flytte nogle ledninger rundt - og samtidig bevarer muligheden for at sætte 8 ohms højttalere på også!

Bent Egholm: Nej - der sker ikke noget ved at gøre det! Men jeg er sikker på at den impedans som rørerne "kigger" ud i - jo ikke er den rigtige. Og dermed heller ikke kan afsætte den effekt, som de nu skal kunne!
Jeg er Novice og ikke stærk i rør/trafo teknik - "har fortrængt det over tid". Måske det er bedst at Mikkel eller andre - byder ind med den korrekte og pædagogiske forklaring! Mener faktisk at Tube Mania allerede har forklaret sammenhængen et sted... men det er fjernt lige nu ;)

Hilsen X-ray.
Senest rettet af X-ray søn 16. sep 2012 21:03, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
X-ray

Indlægaf Rolf Zetterberg » lør 15. sep 2012 23:26

Undrar om ni inte har nytta av ett schema till Trio W38?Där ser slutsteget nästan likadant ut:
(hela schemat har jag tidigare laddat upp här-hoppas att det går att ladda ner därifrån,annars får vi lösa det på annat sätt)
http://www.vintage-radio.net/forum/show ... hp?t=57768
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Rolf Zetterberg

Indlægaf mcs_5 » man 17. sep 2012 01:31

Bent Egholm skrev:Dumt spørgsmål:
Sker der noget ved at tilslutte 4 ohms højttalere på en rørforstærker der er beregnet til 8 ohms?

Du belaster rørene hårdere. Det giver nogle gange lidt mere effekt, men også mere forvrængning. Nogle gange går det godt, og andre gange mindre godt... Det kan normalt ikke anbefales.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf X-ray » tirs 18. sep 2012 00:01

Tak til Rolf for et mere tydeligt netværk omkring trafo.. :thumbsup:

Jeg troede faktisk at en forkert belastning - havde en større indflydelse på effekten! Hvad sker der så, hvis situationen er omvendt. Altså belastning med 8 ohm - på et 4 ohms udtag :?:

Hvem kan først finde et brugbart diagram til TRIO WX-400 :?: Burde kunne udløse lidt godt til ganen ;)
Selv har jeg kun fundet et meget dårligt "affotograferet" diagram!

Hilsen X-ray.
Brugeravatar
X-ray

Indlægaf mcs_5 » tirs 18. sep 2012 00:49

X-ray skrev:Jeg troede faktisk at en forkert belastning - havde en større indflydelse på effekten! Hvad sker der så, hvis situationen er omvendt. Altså belastning med 8 ohm - på et 4 ohms udtag :?:

Mindre effekt og mindre forvrængning - normalt. Hvis du måler effekt og forvrængning ved forskellige belastninger, får du mindst forvrængning ved en belastning og højest effekt et andet sted. Det er så forskelligt fra forstærker til forstærker hvad der har været målet, og derfor rammer den "rigtige" belastning forskellige steder på kurven. Men der sker aldrig noget ved at tilslutte en 8 ohms højttaler til et 4 ohms udtag - du kan ikke overbelaste noget.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf Strandvaskeren » tirs 18. sep 2012 10:07

X-ray skrev:Hvem kan først finde et brugbart diagram til TRIO WX-400 :?: Burde kunne udløse lidt godt til ganen ;)
Selv har jeg kun fundet et meget dårligt "affotograferet" diagram!

Her du prøvet at sende en PB til ham mcface på http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/152939-found-trio-wx-400-a.html? Han har godtnok kun skrevet 5 posts og sidst været online på forummet i 2009 men med en lille smule held kan det være han har bedt om at få tilsendt mails når der kommer nye PB'er i forummet og det kan være han stadig checker den mailadresse? Alternativt kan det være at admin på forummet kan lokkes til at videresende en mail på dine vegne til den email mcface registrerede sig med?
Hygge..
Thomas
Brugeravatar
Strandvaskeren

Lokalitet: Hedehusene

Indlægaf Rolf Zetterberg » tirs 18. sep 2012 14:13

Du kan kanske också jämföra med Lafayette LR800 och Trio W40.

http://www.audiophool.com/Schem_A/LR-800-1.gif
http://www.audiophool.com/Schem_A/LR-800-2.gif

Billede
Rolf Zetterberg

Indlægaf X-ray » tirs 18. sep 2012 18:04

Det diagram som minder mest om Trio WX-400 er Kenwood KW-55. Jeg har hentet det ned fra nettet....! Umiddelbare eneste forskel er koblingen på sekundær af udgangstrafo.... det med at 4 ohm viklingen lægges til stel...!

Edit: Og jo... W-40 diagrammet er også meget tæt på.... Tak for det :cool1:

Jeg har idag lavet forsøget -(jvf. Mikkel). 4 ohms belastning mellem + og stel. Omsk. i stilling 16 ohm. Det virkede fint... og lød også som det skulle.
Den får virkelig mine små Tandberg HS-20 på 12,5 liter til at synge :thumbsup:

Hilsen X-ray.
Brugeravatar
X-ray

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri