Præventivt vedligehold - Micro Seiki DQX-500

Analog når det bedst

Præventivt vedligehold - Micro Seiki DQX-500

Indlægaf haflermicro » søn 4. nov 2012 17:36

Hej!

Jeg skal ikke skjule at jeg nu på 33 år er hamrende glad for min Micro Seiki DQX-500 som bare leverer fejlfri
ydelse dag ud og dag ind.....og jeg skal da forhåbentligt heller aldrig have anden pladespiller i min stue end lige netop dén!
Den har til dato ingen fejl whatsoever...i sig selv fantastisk over så mange år.

Men sådan en pladespiller er jo ikke bare en elmotor, et simpelt tonehovede og noget quartz....det er et kompliceret apparatur med både printkort i den eksterne power supply + et kæmpe ditto underneden af værket.
33 år er rigtigt mange år for elektroniske komponenter...og en pludseligt kortsluttende lyt eller andet der giver
op, kan have fatale følger for pladespillerens hjerte..nemlig IC'en som ..som jeg har forstået det..ikke bare sådan lige er til at erstatte.

Hvad mener man her på forum..kan man have tillid til så gamle komponenter?...de er jo trods alt altid blevet
anvendt ved lav temperatur og det skal tillige siges at alt elektronik visuelt ser jomfrueligt sundt ud...eller bør man rent præventivt udskifte alle lytter og transistorer?
Eller måske eventuelt købe en grim men velfungerende DQX-500 og så få gennemrenoveret printene fra dén...som reserve?
Priserne drøner sindssygt op på markedet for netop denne pladespiller, så man skal måske gøre noget nu, inden det bliver helt umuligt at komme i nærheden af en funktionsduelig spiller til rimelige penge.

Det store problem med lige nøjagtigt DQX-500 er, at det simpelthen ikke er til at opdrive et eletronik-diagram for denne pladespiller...uanset hvor man leder og søger på internettet har alle nøjagtigt dette problem!

Hvis nogen herinde ligger inde med et sådant diagram, er det et mindre mirakel...og hvis, ja så vil jeg meget gerne i kontakt med vedkommende... :p

Og hvis ikke....kan en dygtig elektronikmekanikker så godt gennemskue print og udskifte komponenter een til een uden at kunne støtte sig til et diagram?
Som jeg har forstået det, SKAL man kende diagrammets værdier, for at kunne justere og kompensere?
Ja undskyld, men det er altså en total elektronik-analfabet som skriver her...så svaret ligger måske ikke så langt væk hos eksperterne...men det er så osse dem jeg hermed tillader mig at spørge :D
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Luxman PD300 1981 m. SME 3009II Non Improved
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro

Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Præventivt vedligehold - Micro Seiki DQX-500

Indlægaf larsne » søn 4. nov 2012 22:33

Det er mest lytterne som med tiden bliver udskiftningsmodne, men da de som du skriver ikke udsættes for så megen varme påvirkning i en pladespiller så kan de holde rigtig længe. Jeg vil dog sige at nu du er rigtig glad for den, så er det da i min optik en meget fornuftig ide at imødekomme evt. problemer, og få dem skiftet.

Hvor har du egentlig set at priserne er opadgående, de 2-3 gange jeg har set en på f.eks. lauritz.com er de typisk gået for ca. 2000 +/- 200 kr, og jeg har indtryk af at de ligger rimelig stabilt i det prisleje.
larsne

Lokalitet: Holstebro

Indlægaf haflermicro » søn 4. nov 2012 23:09

Hej Larsne!

Tak for dit gode input!
Heldigvis er jeg grundlæggende ligeglad med prisniveauet for DQX-500...kun fordi jeg går efter en reserve kunne det være fint om prisen var rimelig.
Synes bare jeg har set det modsatte, så hvis du mener at have set en del DQX-500 i det prisleje du nævner, så beroliges jeg og må konstatere at jeg ikke helt har øje nok på markedet.
Det er korrekt at DQX'en med sortmalet tallerken gik for 2100 + salær hos Lauritz...men jeg har lige set 2 på DBA, hvor prisen var det dobbelte...den ene er faktisk stadig aktuel på DBA til 3900,00...om de så får de penge de forlanger...ja det ved man ikke.
I udlandet har jeg ligeledes set DQX'ere til 4-5000 kr. og det synes jeg trods alt bare er alt for meget for en 30 år gammel pladespiller.
Hvis jeg kan finde og købe en brugbar DQX til ca. kr. 2000,00 så er det jo bare at gøre dét og så vurdere om ikke det er printene fra dén man skal renovere.
I det setup jeg har min modified DQX-500 kørende, lyder den bare fantastisk, så derfor ..I aim to keep it alive :-)
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Brugeravatar
haflermicro

Indlægaf Fredmarantz » søn 4. nov 2012 23:16

haflermicro skrev:Hvis jeg kan finde og købe en brugbar DQX til ca. kr. 2000,00 så er det jo bare at gøre dét og så vurdere om ikke det er printene fra dén man skal renovere.
I det setup jeg har min modified DQX-500 kørende, lyder den bare fantastisk, så derfor ..I aim to keep it alive :-)

Det ville vel ikke bringe dig længere frem? - jeg tænker her, at du, hvis du købte én til, for at renovere déns printkort, så kunne du vel egentlig ligeså godt renovere den, du har?

Eller renovere begge - ellers må en DQX jo dø, for at du kan skrælle den for et printkort, du alligevel skal have renoveret? (som du så lige så godt kunne have gjort med den, som du allerede har?)

Er min tankegang ulogisk her - eller?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf haflermicro » søn 4. nov 2012 23:41

Freddy...det kan du da have ret i...min tanke er bare, med afsæt i det jeg skrev i første indlæg, at når det nu ikke er muligt at opdrive et el-diagram, så er det jo ikke sikkert en mekaniker kan renovere printene.
I tilfælde af at min nuværende DQX skulle afgå ved døden, så ville det være rart at have en ekstra at tage dele fra eller måske endda bare sætte dén i anvendelse istedet for....jeg har bare ikke lyst til at give en megahøj pris for en reserve.
Skulle en mekaniker så vise sig at være villig til at renovere printene uden diagram og med nogenlunde tro på at det kan gøres safeway....ja så tør jeg godt løbe den risiko med reserve-DQX'en ....og går det godt, så lade min nuværendes print få samme tur.
En fuldt funktionsduelig reserve-DQX til småpenge er derfor meget velkommen :-)
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Brugeravatar
haflermicro

Indlægaf Fredmarantz » man 5. nov 2012 00:03

Joh - det forstår jeg såmænd, men jeg kan ikke lige se, hvorfor printet fra en donor skulle være en bedre fremtidssikring, da de vel højst sandsynligt ville lide af ca. det samme. Det kan hermed være svært at stole på selv reservedelene, som du vil hente fra donoren? (en donor's ditto vil vel også være svær at stole på - og det skulle da være mærkeligt, hvis donorens print var renoveret?)

Jeg kan virkelig godt forstå, hvorfor du er glad for din DQX500, men jeg ville nok i stedet nyde den - indtil den begyndte at være "mærkelig". I den periode, der pågår indtil da, ville jeg prøve - dels at finde en fin-fin tekniker, som vil være ferm til den slags- og også bruge tiden til at finde det næsten-umuligt-at-finde-diagram, som kan være nødvendigt.. Ligeledes ville jeg lede som en besat på at finde nogle tråde omhandlende evt. ustabilitet/aldringstegn ved en sådan pladespiller - og læse, hvad de har gjort ved det. :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Max » man 5. nov 2012 00:05

Køb en ekstra og få den til at køre perfekt, så kan du begynde at restaurere den gamle du har, skulle så noget gå i stykker, ja så vil reperatøren elske dig for at du har en der dur man kan lure i for at finde fejlen i den defekte.
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Lokalitet: 8700 Horsens

Indlægaf haflermicro » man 5. nov 2012 00:25

Freddy...i virkeligheden så kan man jo håbe og tro på at pladespilleren ruller 20-30 år endnu...for den er totalt
støjfri og uden slidmærker/slør i centerleje.
Jeg vil følge både dit og Max' råd....nyde den DQX jeg har og så samtidigt interessere mig aktivt for renoverings/reparationsmuligheder etc. - noget jeg jo beviseligt allerede er gået igang med alene med denne tråd.
Samtidigt hakker jeg til, hvis jeg ser en billig funktionsduelig DQX til salg.

Det helt kedelige er, at de problemstillinger jeg har mødt på diverse sites...styringsproblemer, hastighedsforøgelser og quartz-lock der ikke locker osv., efterlader DQX'ens ejere frustrerede, for de har ikke diagrammer til at fejlfinde på og jeg har til nu ikke fundet nogen solstrålehistorier....når de først får styringsfejl så er man på herrens mark!

Mange tak for jeres input og tak for passiar'en :-)
Senest rettet af haflermicro tirs 6. nov 2012 10:27, rettet i alt 1 gang.
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Brugeravatar
haflermicro

Indlægaf haflermicro » man 5. nov 2012 00:27

Her en hollænder med lidt hastighedsmas:
http://www.youtube.com/watch?v=6fettJBQX-k
Senest rettet af haflermicro man 5. nov 2012 00:52, rettet i alt 2 gange.
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Brugeravatar
haflermicro

Indlægaf Max » man 5. nov 2012 00:30

Helt galt i skoven kan man vel ikke komme, selv om styrringen går, ja så fungere arm, lejer, tallerken og motor jo stadigvæk, og så er det jo bare at lave en ny motorstyrring.
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Indlægaf Fredmarantz » man 5. nov 2012 01:31

haflermicro skrev:Freddy...i virkeligheden så kan man jo håbe og tro på at pladespilleren ruller 20-30 år endnu...for den er totalt
støjfri og uden slidmærker/slør i centerleje.
Jeg vil følge både dit og Max' råd....nyde den DQX jeg har og så samtidigt interessere mig aktivt for renoverings/reparationsmuligheder etc. - noget jeg jo beviseligt allerede er gået igang med alene med denne tråd.
Samtidigt hakker jeg til, hvis jeg ser en billig funktionsduelig DQX til salg.

Det helt kedelige er, at de problemstillinger jeg har mødt på diverse sites...styringsproblemer, hastighedsforøgelser og quartz-lock der ikke locker osv., efterlader DQX'ens ejere frustrerede, for de har ikke diagrammer til at fejlfinde på og jeg har til nu ikke fundet nogen solstrålehistorier....når de først får styringsfejl så er man på herrens mark!

Mange tak for jeres input og tak for passiar'en :-)

Jesper

Ja- Jesper..Det er i sandhed en lidt "neglebidende" hobby, som vi har..

Ofte mangler vi service-dok - - ofte venter vi bare på, hvornår lytterne giver op - hvornår selenensretteren lukker lugten ud...hvornår kulmassemodstandene begynder at knase og støje - hvor olien bliver for sej - hvornår man ikke mere kan få . , hvad der mon nu kan betale sig og hvordan man kommer bedst ud af det.... . osv....Det er helt klassisk - og jeg forstår godt det "profylaktiske" i dine tanker..

Jeg tænker ofte på, hvad der nu skal "hamstres" og hvad man skal begynde at være forberedt på - så dine bekymringer er vældig genkendelige - kan jeg forsikre dig om :Skor:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Tonni » man 5. nov 2012 08:03

Et par tanker...
At vente på at dyret bliver ustabilt, er sikkert godt nok. - Især hvis man vil ud i det mareridt det kan være ikke at kunne finde de, ofte ret sjældne, IC'er der sidder i sådant isenkram!
Neej, så er det straks mere besværligt at skifte de Elektrolytkondensatorer der sidder der i. Jeg mener, der står jo kun hvilke værdier og spændinger de skal have, direkte på dem... De må¨da være umulige at skifte uden en servicemanual på mindst 5K-sider...? :Skor:

Kom med et par billeder af printene så vi kan se hvilke (og hvor mange) lytter der sidder i den, så vil det være ret let at estimere en pris på sådant et job...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf haflermicro » man 5. nov 2012 12:48

Tonni....netop mit manglende elektronik-kendskab prøver jeg jo at belyse øverst i tråden, så det kendskab til tingene, som gør at du regner det her for barnemad, det besidder jeg ikke.
Indirekte og med let ironi giver du så alligevel det svar jeg søgte...nemlig at man godt kan arbejde med komponent-udskiftninger uden diagrammer :-)

Jeg vil da så prøve at skrue dæksler af og fotografere printene, så detaljeret som muligt....så kan du eller nogen måske komme med yderligere input.

Mange tak på forhånd :-)
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Brugeravatar
haflermicro

Indlægaf Max » man 5. nov 2012 13:07

Diagrammet er jo ikke altid løsningen, der er mange ting der ofte ikke er angivet på diagrammet, og det er også tit at de ikke er opdateret til at afspejle det man laver i produktionen.

Ligeledes er det også et problem at mange komponenter starter med at dø langsom når de forlader samlebåndet hos producenten, det gælder f.eks. elektrolytter og transistore, så dem på lagert kan være lige så dårlige som dem i apparatet efter 30 år.
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Indlægaf haflermicro » man 5. nov 2012 13:37

Konklusionen må stadig blive at jeg jagter en velfungerende og forhåbentligt prisvenlig reserve-DQX som kan være forsøgskanin mht. renovering af print....om skade så sker i processen, så har jeg da ikke brændt min velfungerende gamle ven af i dét forsøg :D :D
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Brugeravatar
haflermicro

Næste

Tilbage til Grammofoner