Jeg skal ikke skjule at jeg nu på 33 år er hamrende glad for min Micro Seiki DQX-500 som bare leverer fejlfri
ydelse dag ud og dag ind.....og jeg skal da forhåbentligt heller aldrig have anden pladespiller i min stue end lige netop dén!
Den har til dato ingen fejl whatsoever...i sig selv fantastisk over så mange år.
Men sådan en pladespiller er jo ikke bare en elmotor, et simpelt tonehovede og noget quartz....det er et kompliceret apparatur med både printkort i den eksterne power supply + et kæmpe ditto underneden af værket.
33 år er rigtigt mange år for elektroniske komponenter...og en pludseligt kortsluttende lyt eller andet der giver
op, kan have fatale følger for pladespillerens hjerte..nemlig IC'en som ..som jeg har forstået det..ikke bare sådan lige er til at erstatte.
Hvad mener man her på forum..kan man have tillid til så gamle komponenter?...de er jo trods alt altid blevet
anvendt ved lav temperatur og det skal tillige siges at alt elektronik visuelt ser jomfrueligt sundt ud...eller bør man rent præventivt udskifte alle lytter og transistorer?
Eller måske eventuelt købe en grim men velfungerende DQX-500 og så få gennemrenoveret printene fra dén...som reserve?
Priserne drøner sindssygt op på markedet for netop denne pladespiller, så man skal måske gøre noget nu, inden det bliver helt umuligt at komme i nærheden af en funktionsduelig spiller til rimelige penge.
Det store problem med lige nøjagtigt DQX-500 er, at det simpelthen ikke er til at opdrive et eletronik-diagram for denne pladespiller...uanset hvor man leder og søger på internettet har alle nøjagtigt dette problem!
Hvis nogen herinde ligger inde med et sådant diagram, er det et mindre mirakel...og hvis, ja så vil jeg meget gerne i kontakt med vedkommende...

Og hvis ikke....kan en dygtig elektronikmekanikker så godt gennemskue print og udskifte komponenter een til een uden at kunne støtte sig til et diagram?
Som jeg har forstået det, SKAL man kende diagrammets værdier, for at kunne justere og kompensere?
Ja undskyld, men det er altså en total elektronik-analfabet som skriver her...så svaret ligger måske ikke så langt væk hos eksperterne...men det er så osse dem jeg hermed tillader mig at spørge