Luxor transistor-radio m.a.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Luxor transistor-radio m.a.

Indlægaf Tube mania » søn 19. sep 2010 18:29

HiFi er den ikke, men vintage må den siges at være...købte den fordi den arbejder med de samme transistorer som jeg byggede min første transistor-forstærker med (OC71-OC45) og fordi jeg har arbejdet på selvsamme fabrik.

EDIT; en af de første med transistorer...

Billede
Billede

mvh
Senest rettet af Tube mania fre 21. mar 2014 02:15, rettet i alt 5 gange.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Transistor-radio

Indlægaf r-l-b » søn 19. sep 2010 18:37

jeg kan ikke lige tyde navnet på fabrikken på logoet på fronten - hvad hed den? - edit: så kom navnet på i overskriften :lol:
Senest rettet af r-l-b søn 19. sep 2010 22:11, rettet i alt 1 gang.
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Re: Transistor-radio

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 19. sep 2010 19:06

Den er vidunderlig, jeg ser det for mig: En britisk racingreen åben sportsvogn parkeret ved en nordsjællandsk strand med et ungt par, han pakker parasollen og andet udstyr ud, hun har et net tørklæde om håret, og nyder musikken fra sin nye transistorradio :cool1:

Hvad lytter hun til? Giro 413?
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Luxor transistor-radio

Indlægaf Tonni » søn 19. sep 2010 19:37

den må godt nok siges at være utrolig velholdt!
Hører nok til blandt de pæneste eksemplarer af gammelt bærbart jeg nogensinde har set!!!

Stort tillykke med handelen!!!

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf DJmon » søn 19. sep 2010 21:10

den er bare for flot tillykke. Boptilyoudrop har beskrevet de billeder den sætter i gang :)
Anlægget er midlet ikke målet

1.System Audio 1270/Marantz PM 7200/Pioneer PD s901/pioneer f-551l/Denon DRS 810 /Dual CS5000/Ortofon OM30

2. NAD 7120 /Beocord 1900/larsholt signalmaster mark 8/ Wharfedale Denton 2xp/Marantz AT-6 .
Brugeravatar
DJmon

Indlægaf Tube mania » søn 19. sep 2010 22:03

Ja...Bop er altid god for en 'malerisk' beskrivelse :cool1: ...men for dævlen :shock: ...nu købte jeg en mere...nu må det være slut. Den er bare så lækker ...helt i træ...så er det jeg er solgt...en MONARK SAMARKANT...de er også meget sjældne. Jeg spurgte tyskeren jeg køber dem af hvorledes disse radioer er endt i Tyskland for tyskerne lavede jo masser af fine radioer. Han svarede at hans bror bor i Sverige og når han var på besøg i Sverige købte han altid transistor-radioer og nu mangler han plads. Han synes det er lidt sjovt at han slæber dem til Tysklande og når han sælger nogle ender de som regel i Sverige igen.
Og tak for alle de gode kommentarer :Thumpsup:
mvh

Billede
Billede
Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf Gottschalck » søn 19. sep 2010 22:10

Nej en fin sag -og med små hjul der kan drejes lodret og vandret.
Den passer jo fint til til den svenske skærgård og pigen med det lyse hår.
Er håndtaget også udført i træ eller er det plas...?
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Indlægaf Tube mania » søn 19. sep 2010 22:18

Hej Jesper.
Det ved jeg ikke endnu...jeg får den hjem om 3 dage, men det ligner træ. Det er da lidt spændende hvad det er lavet af...men kors...hvor er den flot...de svenskere kunne bare finde ud af lave det...i træ.
mvh

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf Rolf Zetterberg » søn 19. sep 2010 22:55

Monark tillverkades i Tobo bruk.De gjorde även Nornan rörradio,Crescent m.fl.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Rolf Zetterberg

Indlægaf Tube mania » søn 19. sep 2010 23:06

Nøøøjjj...hvor er det fine sager :cool1: ....nu ønsker jeg mig radio'en foroven og transistoren med den runde skala...takker Rolf. Er der ike et brugt marked i Sverige hvor man kan finde den slags...?
mvh

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf mcs_5 » man 20. sep 2010 01:43

Tube mania skrev:og fordi jeg har arbejdet på selvsamme fabrik.

Har du arbejdet ved Luxor i Sverige?

Men ja, fine radioer! Nogle af dem fra Monark ligner næsten bilradioer i trækasser - men de er måske større i virkeligheden?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf Tube mania » man 20. sep 2010 10:20

Jep...jeg har arbejdet en del spændende steder pga min interesse for teknik.
Kronologisk;
Rank Arena (forefaldende arbejde),
Volvo Flygmotor Trollhættan (Viggen fin-mekanik),
Radioværksted i Færgelanda nær Uddevalla (Radio TV),
Luxor Radio fabrik Motala (Radio TV),
Det hedengangne Kirks Telefonfabrikker Horsens (F16 HF teknik),
US Airforce SDR.Strømfjord Greenland ( NAV-HF teknik)
Dansk AV Teknik Horsens (Professionel vidio U-matic, time-base correction, mm.)
Selvstændig i 10år som tekniker for (Gryphon, KT radio,Mandal, Q-sound, Frydendahl, Scala HIFI, SK-sound, Audio Consult, mm.)
Læse videre til IT & Elektronik-teknolog, Århus Erhvervs-Akademi
BB Electronic Horsens i Kirks gamle bygninger (sattelit-telefoni 1,5Ghz) Masser af SMD og keramiske filtre = :Pilfinger:
Og nu? Finans-krise ramt :Bange: Ved at være for :Gammel: .
Ellers har det været spændende :ide:

Luxor og Monark radior'ne er på størrelse med Tandberg TP41
mvh

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf Tube mania » fre 21. mar 2014 02:03

Der bliver længere og længere mellem at man finder en perle, men denne her har jeg godt nok ventet længe på. Jeg har i de sidste 15 år kun set en som var havareret og aldrig en til salg. Jeg tror den er lavet i sidste halvdel af 60'erne. SÅ var der pludselig en i den blå og jeg blev den heldige. Arena TA 10 er dens navn. Den står på dreje fod..et lille skub så drejer den. Ved ikke rigtig om det er smart, men det var nok det der var meningen :? Hvis der er nogen som kender mere til den...så kom frem.

Billede

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf B&O Vintage » fre 21. mar 2014 11:29

Tube mania skrev:Ja...Bop er altid god for en 'malerisk' beskrivelse :cool1: ...men for dævlen :shock: ...nu købte jeg en mere...nu må det være slut. Den er bare så lækker ...helt i træ...så er det jeg er solgt...en MONARK SAMARKANT...de er også meget sjældne. Jeg spurgte tyskeren jeg køber dem af hvorledes disse radioer er endt i Tyskland for tyskerne lavede jo masser af fine radioer. Han svarede at hans bror bor i Sverige og når han var på besøg i Sverige købte han altid transistor-radioer og nu mangler han plads. Han synes det er lidt sjovt at han slæber dem til Tysklande og når han sælger nogle ender de som regel i Sverige igen.
mvh

Billede
Billede
Billede

som værende herboende eksil-svensker på tålt ophold og med Indenrigsministeriets tilladelse hertil, så er MONARK mest kendt for cykler og knallerter. Senere hen slået sammen med CRESCENT ( cykler også solgt i DK). Jeg har aldrig set en MONARK radio eller transistor før selvom jeg har boet fra baby til 25år i Sverige. Jaha, där ser man, kan altid lära nått av danskdjävlen! :lol:
Senest rettet af B&O Vintage fre 21. mar 2014 11:40, rettet i alt 1 gang.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet

Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Indlægaf B&O Vintage » fre 21. mar 2014 11:35

B&O Vintage skrev:
Tube mania skrev:Ja...Bop er altid god for en 'malerisk' beskrivelse :cool1: ...men for dævlen :shock: ...nu købte jeg en mere...nu må det være slut. Den er bare så lækker ...helt i træ...så er det jeg er solgt...en MONARK SAMARKANT...de er også meget sjældne. Jeg spurgte tyskeren jeg køber dem af hvorledes disse radioer er endt i Tyskland for tyskerne lavede jo masser af fine radioer. Han svarede at hans bror bor i Sverige og når han var på besøg i Sverige købte han altid transistor-radioer og nu mangler han plads. Han synes det er lidt sjovt at han slæber dem til Tysklande og når han sælger nogle ender de som regel i Sverige igen.
mvh

Billede
Billede
Billede

som værende herboende eksil-svensker på tålt ophold og med Indenrigsministeriets tilladelse hertil, så er MONARK mest kendt for cykler og knallerter. Senere hen slået sammen med CRESCENT ( cykler også solgt i DK). Jeg har aldrig set en MONARK radio eller transistor før selvom jeg har boet fra baby til 25år i Sverige. Jaha, där ser man, kan altid lära nått av danskdjävlen! :lol:

Den her knallert var super god, vejede mindre end de gængse, moderne snit og kunne hurtigt komme over de 30km
ø.jpg
nåja hvor er tanken ? I stellet påfyldning under sadlen, ren IKEA. :ide:
http://www.monark.se/
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet

Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr