Thorens TD 3001 BC

Analog når det bedst

Thorens TD 3001 BC

Indlægaf mojn » fre 29. jun 2012 14:38

Jeg er ny her på dette site .

Er igang med at få anskaffet mig en Thorens 3001 BC .
Har hørt at denne model skulle være perfekt egnet til en Mørch DP-6.

Jeg har en Mørch UP-4 som i første omgang skal sættes på .
Er der nogen der ved om denne kombination vil fungere rimeligt ?

På forhånd tak ....
mojn

Geografisk sted: Danmark
Lokalitet: Aabenraa

Re: Thorens TD 3001 BC

Indlægaf r-l-b » fre 29. jun 2012 22:33

Din pladespillers armboard er sammen med pladetallerken flydende ophængt for at forhindre rystelser forplanter sig til arm og plade - Din fine tone arm er uni-pivot ophængt - dvs at den er står og balancerer i et rubin leje. Det kan være lidt tricky når den skal sættes op fordi det hele er meget levende. fjedrene i pladetallerkenen skal være indstillet så den står 100% i vatter inkl armens vægt fordi du ikke når mørch armen først er monteret ikke kan vende værket (silikonen kan løbe ud af armrørsbasen.

Er der noget der skal skiftes, smøres inindstilles på din Thorens så gøre det inden du smækker armen på

Men alt dette er blot små forhindringer som når de først er på plads giver dig en rigtig fin pladespiller
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Indlægaf his067 » lør 30. jun 2012 18:58

r-l-b skrev:Din pladespillers armboard er sammen med pladetallerken flydende ophængt for at forhindre rystelser forplanter sig til arm og plade - Din fine tone arm er uni-pivot ophængt - dvs at den er står og balancerer i et rubin leje. Det kan være lidt tricky når den skal sættes op fordi det hele er meget levende. fjedrene i pladetallerkenen skal være indstillet så den står 100% i vatter inkl armens vægt fordi du ikke når mørch armen først er monteret ikke kan vende værket (silikonen kan løbe ud af armrørsbasen.

Er der noget der skal skiftes, smøres inindstilles på din Thorens så gøre det inden du smækker armen på

Men alt dette er blot små forhindringer som når de først er på plads giver dig en rigtig fin pladespiller

Man kan godt lave lidt justeringer på pladespilleren med UP 4 på plads: det tager omkring en 10-15 minutter for silikonen at løbe ud af lejebrønden....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf mojn » søn 1. jul 2012 14:30

Tak for henvendelser .
Jamen så kan jeg komme videre med køb.
Har dog i fremtiden tænkt mig at få fat i en brugt Mørch DP-6 .

Glæder mig til at få pladespiller hjem ;-)
mojn

Indlægaf mojn » ons 11. jul 2012 11:12

Hej

Så er jeg tilbage .

Har fået Thorens 3001 BC samt fik jeg Mørch DP-6 Precision Gold .

Den spiller rigtigt dejligt , men men men den har en mærkelig opstart .
Når man starter kan man høre en lille skurren og efter den er færdig med at skurre gir der et par ryk i værket og så kører den .

Nå tænkte jeg prøver at kigge efter her idag .
Renser pullyen og sætter den pladetallerken på og nu begynder mareridtet remmen hopper af .
Både foroven og forneden afhængig hvilken rem jeg sætter på .

Er der nogen der kan henvise til en der kan justere den ind ? Må lige sige at værket var justeret 100 %.
Lagde mærke til at motoren åbenbart og kan justeres en lille smule .
Har prøvet alt .
mojn

Indlægaf Highmass » ons 11. jul 2012 19:13

Hej.
Rigtig mange af Thorens ældre modeller har en kobling i pulleyen. Du kan let checke om det er tilfældet (Som jeg tror at det er) med din. Fjern tallerken og rem, hold på pulleyen og start motoren. Hvis motoren kan rotere, uden at pulleyen gør det, så er det fordi der er en kobling. Meningen med det, er at remmen skal belastes mindre ved opstart. Det er med andre ord, i så fald IKKE en fejl. Hvis du kun har renset pulley, men ikke har rengjort remmen, så vil jeg umiddelbart tro at det er årsagen til at remmen falder af. Start med at vaske remmen grundigt. Selv gør jeg det bare i håndvasken, med masser af rindende vand og håndsæbe. Sørg for at få AL sæben af, inden du tørrer remmen. I de fleste tilfælde vil det være nok. Det kan naturligvis ikke udelukkes at remmen er så træt at den skal skiftes, men oftest er en grundig rengøring nok. Hvis ikke, så kan eksempelvis phonophono i Tyskland sælge dig en uoriginal for mindre end 10€, eller en original for mindre end 30€. De har hurtig levering, og glimrende service.
Mvh. Lars.
Highmass

Indlægaf mojn » ons 11. jul 2012 22:00

Jeg har renset rem . men jeg tror ikke der er en kobling på den underligt nok har TD 321 det .
Har prøvet at holde på pulleyen og der mærkes nogle sitrende ryk .
mojn

Klasse A

Indlægaf mojn » søn 6. jan 2013 22:23

Jeg er ude at lede efter en klasse a konstruktion i stil med Hiraga .
Problemet er at jeg kører med 6C33 rør monoblokke 20 W på et sæt Great Plain Audio enheder på 15 tommer (coax) på 98-99 db følsomhed. Let at drive på papiret .
Men rør blokkene har svært ved at klare bassen .
Har prøvet at låne en Hiraga DIY på 30 watt og der må jeg sige der skete noget som jeg måske ikke lige forventede.

Så derfor er jeg på udkig efter en der vil sælge sin Hiraga , eller er der nogle der kan vise vejen frem til et seriøs selvbygger projekt ?

Håber der er nogle der kan hjælpe .
mojn

Indlægaf Kim Christensen » søn 13. jan 2013 11:36

Kim Christensen

Geografisk sted: København

Tilbage til Grammofoner