Hvad snurrer netop nu?

Fundamentet for vores passion

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf snod » man 11. feb 2013 20:25

Fredmarantz skrev:Som guitarfreak kan jeg ikke lade være med at synes, at guitarsoloen mod slutningen af nummeret er fed. Den lyd, guitaristen (husker slet ikke hvem) vrider ud af en efter alt at dømme - Les Paul - med noget, som minder om en mild choruseffekt tilsat den dér knurrende tilgang til tilværelsen, som Les Pauls altid har, er fantastisk og riffet er samtidig et klassisk blues-riff, som man alligevel har kunnet få til at passe ind i et ikke-blues nummer..

Han hedder Hugh Burns.
Fed plade!
Brugeravatar
snod

Lokalitet: Kolding

Indlægaf zaragon » man 11. feb 2013 21:02

Cinemad skrev:SAILOR - var det ikke dem med verdens bedste scorereplik :ide: ?

I've got the money, I've got the place
You've got the figure, you've got the face
Let's get together, the two of us, over a glass of champagne :cool1:

yep!! "Hello ....Sam!!" LL:LL
-z-
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon

Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Indlægaf zaragon » man 11. feb 2013 21:07

kbekke skrev:Nu har jeg jo de fleste af Gerry's udgivelser stående. Ikke fordi jeg er fan som sådan, men fordi "Gitte Nielsen" åbenbart var og jeg har jo som tidligere skrevet overtaget hendes gamle plader. Komplet med hendes navn skrevet på dem alle sammen med kuglepen og det hele.

"Baker Street" finder vi ikke på "Nightowl", men derimod på Gerry's foregående soloalbum fra 1978, "City to City":

Billede

Iøvrigt et nummer som med sine strygere og højtsvungne saxofon nok i virkeligheden er lidt atypisk for hans produktion. Gerry Rafferty excellerede heller ikke i glam eller prog eller nogetsomhelst andet, der larmede. Hans stil var soft rock (eller måske endda pop?) og som regel med en tydelig arv fra hans tid indenfor folkmusikken.

Og ligesom indenfor "rigtig" folk, er der på Gerry's plader masser af tid og rum til at gøre plads til hele orkesteret. Der er ikke en eller anden guitarist, der absolut skal frem og spille den af i hovedet på os midt i hvert eneste nummer (selvom coveret på både "City to City" og "Nightowl" godt kunne få een til at tro det).

Gerry's lyd er meget smooth og laid-back på en måde som man også finder på andre plader fra tiden f.eks. J.J. Cale's "Really" eller Clapton's "461 Ocean Boulevard" og jeg tror det er helt bevidst. Gerry Rafferty var vist ikke en mand, der gik på kompromis med ret meget af det, der betyder noget her i livet...

"Gitte Nielsens samling???" Er det hende med verdens længste ben, og en lille italiensk fyr kaldet Sly, du snakker om??? jawdrop*

-z-
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon

Indlægaf haflermicro » man 11. feb 2013 23:02

Hapser lige nu denne dobbeltvinyler gennem AKG'erne.....dejlig plade med ægte hippie-feel :Thumpsup: :Thumpsup:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Luxman PD300 1981 m. SME 3009II Non Improved
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro

Lokalitet: 5210 Odense NV

Indlægaf Fredmarantz » man 11. feb 2013 23:47

åååååååhhhh - 4 way street !!!!

Der ramte jeg loftet! - Gudeplade.............kulters kultplade - jeg føler, at jeg lytter til mit eget fotoalbum - min dagbog - min egen biografi....lyden af mine hjerteslag. Den formentlig sidste plade, jeg nogensinde vil høre....før det er slut.

Store ord - Ja - men dér er pladen, som lukkede op for mig...way back, da den var ny..(1971 - tænker jeg) og samlet set er den mest gennemgående plade i mit liv.

Den er bare så rigtig, den plade...(ja- der er to, men hva').

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf haflermicro » tirs 12. feb 2013 10:58

4 Way Street kom til mig ad bagdøren så at sige.....opdagede Neil Young, engang i midtfirserne, hvor min
kammerat havde glemt en pose secondhand plade på mit værelse...og jeg sniglyttede American Stars n' Bars
fra posen....og så var jeg solgt!
Siden blev det til nærmest alt med Neil Young, Buffalo Springfield og med CSNY og Joni Mitchell som en naturlig del af den forlovelse.

4 Way Street bæres udover de andres klasse især af en helt fantastisk Stephen Stills.
....og så elsker jeg oprigtigt piano"bøffen" i nummeret Chicago ...det giver autencitet...ganske som Neil Youngs "bøf" i nummeret Thrasher i kultfilmen Rust Never Sleeps
Ærgerligt nok har man produceret den bøf væk fra LP'en....iøvrigt mit alltime-favourite nummer med Neil Young..
Thrasher...http://www.youtube.com/watch?v=t00MXZKbW0M

Sorry...så blev det alligevel lidt for meget Neil Young og for lidt CSNY i mit indlæg...men dette retfærdiggøres af at det hører uløseligt sammen :p
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Brugeravatar
haflermicro

Indlægaf kbekke » tirs 12. feb 2013 11:47

haflermicro skrev:4 Way Street kom til mig ad bagdøren så at sige.....opdagede Neil Young, engang i midtfirserne, hvor min
kammerat havde glemt en pose secondhand plade på mit værelse...og jeg sniglyttede American Stars n' Bars
fra posen....og så var jeg solgt!
Siden blev det til nærmest alt med Neil Young, Buffalo Springfield og med CSNY og Joni Mitchell som en naturlig del af den forlovelse.

4 Way Street bæres udover de andres klasse især af en helt fantastisk Stephen Stills.
....og så elsker jeg oprigtigt piano"bøffen" i nummeret Chicago ...det giver autencitet...ganske som Neil Youngs "bøf" i nummeret Thrasher i kultfilmen Rust Never Sleeps
Ærgerligt nok har man produceret den bøf væk fra LP'en....iøvrigt mit alltime-favourite nummer med Neil Young..
Thrasher...http://www.youtube.com/watch?v=t00MXZKbW0M

Sorry...så blev det alligevel lidt for meget Neil Young og for lidt CSNY i mit indlæg...men dette retfærdiggøres af at det hører uløseligt sammen :p

Ihvertfald noget, der fuldstændigt mangler i min samling - tak for tippet :p
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf snod » tirs 12. feb 2013 18:55

4 Way Street er også mit absolutte favorit-album, det jeg ville tage med på den øde ø (hvis kun et er tilladt ;)).
Brugeravatar
snod

Lokalitet: Kolding

Indlægaf zaragon » tirs 12. feb 2013 20:21

snod skrev:4 Way Street er også mit absolutte favorit-album, det jeg ville tage med på den øde ø (hvis kun et er tilladt ;)).

...kan kun huske et par af de smukke numre fra Manassas, og så har jeg nogle Stephen Stills solo-albums, som heller ikke er dårlige...

øde ø??? Jeg ville vælge ESTHER OFARIMs såkalde "1. album", hvilket det dog ingenlunde er, men et fantastisk album fra 1972, genudgivet på ATR, oprindelig på EMI/Columbia og BASF. Det kan sætte skub i hjerte og sjæl hos mig... ;)

mvh.,
z-
zaragon

Indlægaf Max » tirs 12. feb 2013 20:27

snod skrev:4 Way Street er også mit absolutte favorit-album, det jeg ville tage med på den øde ø (hvis kun et er tilladt ;)).

Sjovt nok, jeg ville vælge en plade jeg ikke kunne lide at tage med. Jeg er ikke i tvivl om at opera f.eks. er stor musik, men jeg magter ikke at høre på det. Så måske en opera af Wagner med på en øde ø kunne give en mulighed for at opdage den form for kunst og musik.
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Lokalitet: 8700 Horsens

Indlægaf haflermicro » tirs 12. feb 2013 20:31

Sjov tanke dét med den øde ø...værre er det at vælge een LP.....den her kunne godt være et emne for mig:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Brugeravatar
haflermicro

Indlægaf zaragon » ons 13. feb 2013 05:54

haflermicro skrev:Sjov tanke dét med den øde ø...værre er det at vælge een LP.....den her kunne godt være et emne for mig:

- hvor er det egentlig sjovt at man skriver "The Köln Concert", og ikke "The Cologne Concert". Er det mon "back to basics", at vi kommer hinanden nærmere som europæere ved at bruge de faktiske navne for byer o.lign.?? Har længe været lidt småsur over f.eks. "Bruxelles" isf. Bryssel - hehehe... skal København nu være København eller Copenhague, Kopenhagen, Copenhagen, Köpenhamn?? Hmmm... fint skal det være - jeg vil nok stadig fortrække at kalde Narssasuaq for Sukkertoppen!!! :lol:

Max: Wagners Nibelungens Ring vil da gi' dig en udfordring rent batterimæssigt på den øde ø!! :lol: , men det er godt set, og helt rigtigt at vælge musik man kan lære at elske... når man ikke partout skal elske at savne!? :QQS:

mvh.,
-z-
zaragon

Indlægaf Captain Phoenix » ons 13. feb 2013 20:12

Endnu én fra plademessen i NB-hallen.

En svensk sælger stod lidt alene i et hjørne med rigtig mange LP'er til 10,-/stk allesammen.
Han var sådan lidt stille og rettede omhyggeligt coverne, når folk havde bladret.

Det skulle vise sig, at han var lige så pertentlig med de varer, han solgte:
De var alle i helt nye plast-covers, vinylen i VG+ til NM-stand og cover'ne rigtig flotte (enklet m rip-offs, men ellers...). Det kan sgu' ikke være mange basseører han har tjent på dét med dén pris.

Nå - der var en masse uinteressant 80'er musik imellem, men jeg tog Paus Simon: "One Trick Pony", Simon & Garfunkel: "The Concert in Central Park" (2 LP i Mint-kondition for en tier - altså!), Diana Ross: "Diana" (Ja, ja véd det godt..., men jeg var altså ung dengang), Police: "Reggatta del Blanch" - og så denne her: Joni Mitchell: "Chalk Mark in a Rain Storm"

Billede

Billede

Pop - javel, ja - men med Mitchell's lidt mystiske tvist og finurlige tekster. Gode musikere (bl.a Steven Stills, Peter Gabriel, Wayne Shorter, Don Henley - bliv selv ved) og godt produceret - lyden er bare fed på den fede måde. Og et dejligt gate fold cover med tekster osv.

Atter dejligt at lukke en ny musikalsk dør op for hvad der ligger nederst i lommen rent pengemæssigt.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf sommer » ons 13. feb 2013 21:19

haflermicro skrev:Siden blev det til nærmest alt med Neil Young, Buffalo Springfield og med CSNY og Joni Mitchell som en naturlig del af den forlovelse.

Four Way Street er fantastisk - der tilslutter jeg mig bestemt heppekoret :p For mig er det mest Neil Young, der åbnede døren for de andre (CSN sorta speak), men det er stadigt hans plader jeg lytter mest til. Her må det specielt være "On The Beach", som tager prisen som den mest spillede Young plade her hjemme. Det er en af de plader han nægtede at udgive på CD indtil 2003, hvor han gav efter for et massivt pres fra fans, der brændende ønskede sig den på CD-formatet - hvorfor husker jeg ikke præcist, men jeg mener det handlede om at han ikke var enig i den måde man mastererede til CD-formatet = anderledes lyd.
Den er skøn i en europæisk LP-version (den er altid skøn) med lidt federe i den Amerikanske udgave, hvor indercoveret har et fint halv-psykedelisk mønster (som jeg desværre ikke har kunnet finde et billede af). Den skal spilles igen igen igen i aften...
Billede
sommer

Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Indlægaf haflermicro » ons 13. feb 2013 22:10

I sandhed en lækker liveplade til min ører lige nu....elsker "Don't bogart that joint" som simpelthen swinger i en grad som nærmest ikke er muligt...samme kan siges om Willin'
Jeg har vinylversionen...det sjove er at man af pladshensyn har reduceret CD'en til mærkeligt nok at mangle "Don't bogart that joint"....nok ikke hele sandheden...tror såmænd nok de kunne finde plads om de ville :lol:
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Brugeravatar
haflermicro

ForegåendeNæste

Tilbage til Musikken