Kvalitetslyd fra PC. Del 1 Gengivelse.

Alt om GDS

Re: Kvalitetslyd fra PC

Indlægaf zaragon » ons 13. feb 2013 20:01

spuncut skrev:Jeg er selv engang blevet "korsfæstet" af et par Hi-Fi-Nazis fordi jeg satte en gammel Pioneer forstærker efter mit digitale setup.
Lad dem som vil bruge al deres tid på at lytte til digitale forbindelser og 230v -kabler om det. Jeg elsker god gammeldags "Pioneer-smæk" fra en transparent og universal lydkilde, surround skader skam heller ikke. Kald
mig bare en hedning, men hvorfor ikke tage det bedste fra alle verdener ?

...man er da ikke nogen hedning ved at ta' det fra buffet'en, som man selv bedst ka' li'?? Når jeg (en sjælden gang) er til stor skaldyrs-buffet, så napper jeg s'gu' da ikke li'e en karry-sild før godbidderne??!!

Surround skal man ikke kimse af! Der er rigtig meget at hente, også lydmæssigt/kunstnerisk... set-up'et kan være vanskeligt med flere højttalere, og ja, det koster en halv Kvickly. I gamle dage var der desværre så mange probs med fler-kanals lyd, men i dag kan man få RIGTIG megen god surround vha. ny teknologi. Senest har jeg købt Jethro Tull's "Thick As A Brick" i multi-kanal mv., og det er en virkelig udsøgt fornøjelse!!! :Thumpsup:

.z.
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon

Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Indlægaf Max » ons 13. feb 2013 20:03

Først skal vi lytte til musikken, så kan vi lytte til anlæget.

Alt skal naturligvis have en vis kvalitet, men det er den enkelte lytter der bestemmer hvad der er det rigtige for ham.
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Lokalitet: 8700 Horsens

Indlægaf Strandvaskeren » ons 13. feb 2013 22:07

Max skrev:Ja, det kunne være man skulle prøve en digital "spolebåndoptager", det kan jo også gøres med en PC.

Ja, bare du sørger for at det der kommer ind nogenlunde matcher det der kommer ud igen, dvs kvaliteten af stumperne og softwaren er af nogenlunde standard. Fidusen med sådan en Tascam er, at den er bygget specifikt med det formål at gengive tingene så korrekt som muligt, musikere gider jo ikke udstyr der ikke leverer ordentligt.

Jeg kender et par musikere og de går generelt utroligt lidt op i kabler og jitter og al den slags hifinørder hidser sig op over, den rene signalvej er også en by i rusland, selv musikken fra hifien ryger lige en tur gennem mixerpulten så man kan tilsætte lidt guf med parametrisk equalizer og den slags, der må drejes på det hele bare det ender med at lyde godt.. :lol:
Hygge..
Thomas
Brugeravatar
Strandvaskeren

Lokalitet: Hedehusene

Indlægaf X-ray » ons 13. feb 2013 22:23

Thomas - vi elsker dig... men nu skal du sove. Det har været en lang dag for dig... ;)
Hvis der skulle være mere energi i dig - så brug den til at arr. vores vinter-kort-aften... :p ;)

Undskyld OT - Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf Max » ons 13. feb 2013 22:39

Strandvaskeren skrev:Ja, bare du sørger for at det der kommer ind nogenlunde matcher det der kommer ud igen, dvs kvaliteten af stumperne og softwaren er af nogenlunde standard. Fidusen med sådan en Tascam er, at den er bygget specifikt med det formål at gengive tingene så korrekt som muligt, musikere gider jo ikke udstyr der ikke leverer ordentligt.

Jeg har et rimeligt lydkort med digital udgang og en DAC jeg kan smide på inde i stuen ved hifien, så det går nok.

Og det er rigtigt med musikere, jeg kender også nogle og reparere til tider deres udstyr. En jeg kender har et Quad anlæg stående med elektrostater og det hele, det er ikke engang sat til, det gider man ikke og pladerne er gemt væk i garagen. Og når man en gang har set et lydstudie indefra, ja så kan man godt grine lidt af de hifi nørder der ofre formuer på kabler for at høre detaljer der efter deres egen religion slet ikke kan være der efter at musikken har været igennem sådan en mixerpult i studiet :)
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Indlægaf Strandvaskeren » tors 14. feb 2013 00:01

Max skrev:Og når man en gang har set et lydstudie indefra, ja så kan man godt grine lidt af de hifi nørder der ofre formuer på kabler for at høre detaljer der efter deres egen religion slet ikke kan være der efter at musikken har været igennem sådan en mixerpult i studiet :)

Jep, brummende forstærkere der er blevet tæsket og spild øl i på turneer, hjemmelavede jackkabler med tvivlsomme lodninger, lyden gennem en mixerpult med skrattende potmeter på kanal 7 der lige får en gang kontaktrens på spray, 28 forskellige effektenheder sat i serie og hvad ved jeg, hele molevitten brændt på en skive på en billig laptop og så hjem til hifientusiasten der har for 4000 kroner specialkabler for at få det så naturtro som muligt.. :cool1:
Hygge..
Thomas
Brugeravatar
Strandvaskeren

Lokalitet: Hedehusene

Indlægaf Max » tors 14. feb 2013 00:17

Men man skal ikke tro at musikere ikke går op i lyd, det gør de såmændt, det er bare på en helt anden måde, de taler nemlig om hvordan den lyder. Jeg har en bekendt der ved meget om bl.a. guitarforstærkere med rør, og han ombygger ofte forstærkere når der kommer musikere til landet der stiller helt bestemte krav til det gear de skal bruge, det skal være lige nøjagtig den Marshall model, med lige de rør fra et bestemt firma og de skal være justeret til lige den bias de ønsker.
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Indlægaf zaragon » tors 14. feb 2013 00:30

-.... musikere er også blot en slags mennesker... ;-)

-z-
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon

Indlægaf spuncut » tors 14. feb 2013 00:31

Efter i timevis at ha' hørt på to sæt "gyldne øren" udbrede sig om dette og hint kabels lyd egenskaber, har jeg ved flere lejligheder (som den vantro hund jeg er) , anerkendende spurgt om "..hvilket kabel der så var det mest neutrale, fordi så var det jo lige det jeg sku' ha'...". Jeg har endnu aldrig inkasseret noget svar, men kun måbene blikke. Det er en religion som jeg ikke kan integreres i...
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf spuncut » tors 14. feb 2013 00:48

Max skrev:Men man skal ikke tro at musikere ikke går op i lyd, det gør de såmændt, det er bare på en helt anden måde, de taler nemlig om hvordan den lyder. Jeg har en bekendt der ved meget om bl.a. guitarforstærkere med rør, og han ombygger ofte forstærkere når der kommer musikere til landet der stiller helt bestemte krav til det gear de skal bruge, det skal være lige nøjagtig den Marshall model, med lige de rør fra et bestemt firma og de skal være justeret til lige den bias de ønsker.

Den lejr har jeg osse et ben i :OPO: og som elektronikmand kommer der, som bekendt, et tidspunkt i ens liv hvor man nødvendigvis skal kaste sig over rør-forstærkere, thi man næppe ellers kan påstå at have levet.
Det har INTET med Hi-Fi at gøre. Det drejer sig ikke om at få forstærkeren til at holde op med at forvrænge, men at finde ud af HVORDAN en given rør-konfiguration forvrænger, afhængig af bias, hvor slatten strømforsyningen skal være, tonestacks og rigtigt meget andet. Er netop nu i gang med en 100Watt'er med 4 X 6L6 og en 3-kanals forforstærker.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Brugeravatar
spuncut

Indlægaf zaragon » tors 14. feb 2013 01:15

spuncut skrev:Efter i timevis at ha' hørt på to sæt "gyldne øren" udbrede sig om dette og hint kabels lyd egenskaber, har jeg ved flere lejligheder (som den vantro hund jeg er) , anerkendende spurgt om "..hvilket kabel der så var det mest neutrale, fordi så var det jo lige det jeg sku' ha'...". Jeg har endnu aldrig inkasseret noget svar, men kun måbene blikke. Det er en religion som jeg ikke kan integreres i...

....hello... infidel! :lol: jeg deler dit synspunkt, og har som du netop svært ved at se meningen i kabler i plus 1000-kr's klassen... nej, nej... jeg har ikke dårlige kabler selv, men forholdsvis almindelige kabler. De har ikke svigtet mig endnu. I gamle dage var der også en trend med at male kanten af CD'erne grønne... det skulle gi' en bedre lyd. Er jeg bare dum eller hvad? :Skor: :QQS:

-z-
zaragon

Indlægaf spuncut » tors 14. feb 2013 02:09

Det er i al fald godt for ham der sælger kabler...
Er vi ikke ved at være lidt OT ?
Brugeravatar
spuncut

Indlægaf zaragon » tors 14. feb 2013 04:24

spuncut skrev:Det er i al fald godt for ham der sælger kabler...
Er vi ikke ved at være lidt OT ?

OT?? "Over-Tired"?? :roll:
- jeg tror nu, at det med kabler er en ren religion for en del hi-fi-nørder - selv får jeg nærmest en AFMAGT, når jeg ser hvilke priser, der forlanges for en del kabler. :shock:
zaragon

Re: Kvalitetslyd fra PC. Del 1 Gengivelse.

Indlægaf spuncut » tors 14. feb 2013 14:25

Jeg mente :off:
Brugeravatar
spuncut

Re: Kvalitetslyd fra PC. Del 1 Gengivelse.

Indlægaf zaragon » tors 14. feb 2013 16:40

spuncut skrev:Jeg mente :off:

nå, nå.... godt ord igen! Ville da ikke gøre dig zur... ;)

-z- (som i zitron!) :OLO:
zaragon

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage